~Det som inte fick hända~

19 2 0
                                    

~Alexandra gav sin mormor ringen i födelsedagspresent och efter att kyrkoherden från mormors spökhistoria nu står "livs levande död" utanför hennes fönster fattar hon att ringen faktiskt bar på en förbannelse.~✏️

Alex hade hämtat sin pappa efter att hon sett ansiktet utanför fönstret. Men när de tänt i rummet och Alex pappa öppnat bakdörren och lyst ut med en ficklampa var trädgården lika tom som någonsin förr. Inte heller i grannträdgårdarna syntes någon levande människa till. Ingen vålnad heller för den delen.. Klockan var strax över halv ett på natten och även om det imorgon var söndag ,eller eftersom klockan var över tolv var det söndag nu, ville ändå Alex föräldrar och hennes äldre syster och bror få sin välförtjänta sömn efter en lång skol/arbetsvecka. Därför slutade det nattliga dramat med att ingen trodde på Alex och hennes mamma sa att hon bara drömt allt och att man ofta blandade in saker som skett i verkligheten i drömmarna. Däribland mormor Gudruns historia. Alex låg vaken minst två timmar till innan sömnen tog henne med till drömmarnas rike. Men det var inga trevliga drömmar för Alex denna natt och ute i samhället där Alex bodde sprang alla möjliga varelser omkring denna natt. Samtidigt låg hennes mormor och sov lugnt bredvid Alex morfar inne i radhuset i stan. Och stackars Gudrun var helt omedveten om vad hon ställt till med.

När Alexandra vaknade sisådär halv tio nästa morgon av upprörda röster i köket blev hon medveten om vad som hänt under natten. Hon masade sig upp och ut i köket där hennes föräldrar satt böjda över ett extranummer av lokaltidningen "Vetlandaposten".
-Hör här Alexandra, sa hennes mamma och läste högt, "Ett flertal människor utklädda i maskeraddräkter av ett skrämmande slag har tillsammans med ett antal märkliga djur vandaliserat Vetlanda stad och närliggande samhällen som till exempel Holsbybrunn, Ekenässjön, Landsbro och Björköby inatt. Fler samhällen och en större omnejd lär också ha blivit hemsökta under natten. Polisen tror att det rör sig om en ny form av vandalisering och att det kan ha varit ungdomar som klätt ut sig. Polisen får hela tiden in nya anmälningar av trakasserier som förekommit under natten såsom fönstertittande, intrång i bostäder, nedriven tvätt och de stora hundar som de maskerade haft med sig har gjort stora rivmärken på fasader och skadat husdjur. Dock finns inga spår av förövarna nu på morgonen. Polisen tror att vandalerna endast visar sig nattetid och har nu gjort åtgärder för att förhindra ytterligare terror under natten."

Alex rusade in på sitt rum och klädde snabbt på sig. Hon bredde en ostfralla samtidigt som hennes mamma bad om ursäkt för att hon inte trott på att hon sett en man utanför fönstret. Alex sa att det var lugnt. Hon tog mackan i ena handen och busskortet i den andra. Hon smällde igen dörren och ropade att hon tar bussen in till stan.

Det är en mycket irriterad Alexandra som stiger in över tröskeln till "Ord och Ting". Har gubben trasslat sig in i det här så får han allt visa hur man tar sig ur det. Eller kommer varulvar,gengångare och andra monster bli vardag för Vetlandaborna i fortsättningen?

Har inte uppdaterat på ett tag nu. Har varit sjuk och varit mycket med kompisar och andra grejer nu. Har även blivit mycket sport,aktiviteter och vänner på lovet så har inte riktigt haft tid. Men hoppas ni gillar det nu även om det dröjt ett tag 😊 //Sanna

Saga eller VerklighetTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang