"Dik, bangun dik. Dah sampai ni," pemandu teksi mengejutkan aku dari tidur.
Sial punye mimpi. Ngeri. Buat aku cuak je. Tak pasal pasal aku berpeluh. Aku membayar tambang dan turun dari teksi.
Di hadapanku tersergam sebuah flat buruk. Ah, berbaloilah RM200 sebulan. Apa yang kau harapkan Suraya? Banglo mewah?
Aku melangkah ke rumah bernombor 7 di tingkat 2. Ada kertas lekat pada pintu rumah.
SURAYA, SAYA BALIK LAMBAT HARI NI. KALAU AWAK SAMPAI , AMBIL KUNCI KAT DALAM KASUT NIKE DI RAK KASUT. BILIK AWAK TEPI DAPUR.
Aku mengambil kunci di tempat yang dinyatakan. Aku membuka pintu. Busuk. Lantai pun hanya lantai simen tidak beralas tikar. Aku menuju le bilik yang diberitahu.
Tilam buruk, kipas lantai.
"Alhamdulillah, ada juga tempat tinggal," ujarku sendiri.
Usai mengemas barang, aku keluar ke koridor untuk mengambil angin. Kelihatan kucing kurap sedang bergaduh di tingkat bawah sekali. Bising. Pasti malam ni bising.
Kelihatan seorang perempuan yang lebih tua daripadaku mendekatiku.
"Suraya, kan? Saya Kak Mila. Tuan rumah ni. Maaf lah lambat, banyak kerja tadi. Macam mana bilik? Selesa?" Ramah je tuan rumah ni.
"Alhamdulillah, okay. Selesa"
Tiba-tiba kelihatan sepasang suami isteri sedang bergaduh di rumah flat bertentangan.
"Abang! Saya dah kata, jangan berjudi, minum arak. Sekarang macam mana? Duit dah takdeee!"
"Ahh, kau reti membebel je pompuan. Diam.""Tu Encik Kamil dengan Puan Salmah. Dulu masa mula mula kahwin bahagia. Dah 15 tahun kahwin, still tak dapat anak. Tu yang selalu gaduh macam tu," jelas Kak Mila.
"Oh, kesian. Patutlah," aku.
"Tu yang tengah jemur baju kat bawah tu Maya. Orang Indonesia. Kesian. Muda muda dah kena paksa kahwin dengan orang tua, Pak Mat. Tak sampai sebulan kahwin, Pak Mat meninggal. Nak balik Indon tadek keluarga dah kat sana. Duduk kat sini sebatang kara," KakMila memuncungkan mulut ke arah wanita di tingkat1.
Ade seseorang yang menarik perhatianku.
"Akak, tu sape?"
"Mana?"
"Tu, dekat tong sampah tu."
"Oh. Harraz. Yatim piatu. Dulu tinggal kat sebelah rumah kita ni dengan mak ayah dia. Lepas tu mak ayah dia kemalangan. Naik motor suami isteri, kena langgar lori. Tragik. Patah tangan. Tercabut mata. Kesian dia. Kacak, tapi jadi gila sebab tak boleh terima kematian tu . Eh, rancak pula borak denfan kamu ni. Akak masuk mandi dulu ye," kak Mila minta diri, meninggalkan aku seorang di balkoni.
Aku perhatikan Harraz.
Kacak.
YOU ARE READING
SESAT
Mystery / ThrillerAl kisah seorang mahasiswi, Suraya menyewa bilik di dalam banglo milik Tengku Kamil. Banglo yang indah, persekitaran yang nyaman, terlalu sempurna untuk bayaran bulanan yang rendah. Namun, semuanya tak sesempurna yang disangka. Tingkah laku keluarga...