KERJA kemas-mengemas barang-barang serta pakaian berlangsung sejak setengah jam yang lalu. Bila memikir-mikirkan apa yang berlaku siang tadi buat muka Merah panas membahang. Ah, rasa nak menyorokkan muka di dalam mangkuk tandas saja.
"Adrian tu baik, kan?" Suara Imanina mencantas lamunan Merah.
Dia panggung kepala dan memandang Imanina yang sedang duduk bersila di atas katil bersaiz King di dalam bilik utama kondo milik Adrian yang mereka duduki sekarang.
"Kau rasa dia baik ke?" duga Merah sengaja.
"Mesti la baik. Kalau dia jahat, tak adanya dia buat semua ni. Kak Merah tu aje yang fikir bukan-bukan. Suka sangat bersangka buruk pada orang yang dah tabur budi pada kita."
"Mula-mula memang tabur budi, lepas tu tergadai bodi. Kau nak ke jadi macam tu?" Merah dah mula menyeringai ke arah Imanina. Kalau tak ikutkan rasa malunya yang masih tersisa, memang dia dah bangkit dan cubit-cubit mulut adiknya itu. Suka sangat bercakap tanpa berfikir panjang.
"Hisyh, choi!"
"Betul apa Nina cakap tu, Kak Merah? Nia rasa Adrian tu memang betul-betul baik. Kak Merah janganlah bersangka yang tidak-tidak pada dia."
"Eee... Kau orang ni, kan! Sakit hati aku kalau bercakap dengan kau orang berdua. Aku ni, kalau tak fikirkan pasal kau orang, memang aku buat gamble blah dari sini aje tadi tau tak? Tak kiralah nak merempat kat mana pun asalkan aku tak masuk dalam mulut harimau!"
"Kalau tak masuk dalam mulut harimau, mungkin masuk dalam mulut buaya," cebik Imanina.
"Relaks la, Kak Merah. Kita ni patut bersyukur sebab berjumpa dengan orang macam Adrian tu. Kalau tak ada dia, tak tahu la kat mana kita nak tidur malam ni. Entah-entah tidur kat masjid. Kalau tak masjid pun, silap-silap kat stesen bas." Tsania jawab untuk meredakan perasaan Merah.
Mendengar apa yang Tsania baru tuturkan, dia langsung diam.
"Ya, aku bersyukur sebab dia dah tolong kita tapi kita tetap kena berhati-hati dengan orang yang baru dikenali. Kita tak tahu apa niat dia."
"Tak apalah, kak. Sekurang-kurangnya buat masa ni kita selamat. Apa yang penting, kita sama-sama berdoa semoga keselamatan kita terjamin dan tak ada perkara buruk yang menimpa kita." Nasihat daripada Tsania masuk ke telinga Merah dan terus meresap ke dalam hati.
Ya, ada betul juga apa yang Tsania kata tapi dia tetap kena berhati-hati dengan orang terutamanya seorang lelaki!
"Kak Merah, lepas ni kita pergi beli makanan, ya? Dekat dapur tu tak ada satu barang pun boleh dibuat bahan masakan. Air tin adalah. Sejak tengah hari tadi tak makan, perut pun dah berbunyi-bunyi ni," ujar Tsania ketika dia baru saja menutup pintu almari yang berada di hujung bilik.
"Okey," balas Merah tanpa perasaan. Entahlah, sejak dia membuat keputusan untuk menerima pelawaan Adrian siang tadi untuk tinggal di sini, hatinya langsung tak senang. Banyak benda yang bermain-main dalam fikirannya.
"Nina malas nak keluarlah. Kau orang ajelah yang bungkuskan untuk Nina, ya? Nak tidurlah, ngantuk!" ujar Imanina yang baru nak melangkah mendekati bilik air.
"Ewah, sedap aje kau nak tidur... Ah, tak aci... Kalau nak makan, kau mesti ikut kita orang pergi beli makanan," tegur Tsania sambil menjegilkan matanya.
"Hesy, berkira!" balas Imanina semula. Selang lima minit, dia keluar dari bilik air lalu terus mencampakkan dirinya ke atas katil beralaskan tilam empuk bersaiz king yang akan menjadi tempat beradu mereka untuk pertama kali di sini. Rasa nikmat menjalar ke segenap rongga sendi tubuhnya setelah berjaya menggolek-golekkan diri ke kiri dan ke kanan tilam. Kemudian, dia menguap besar dah macam beruang gayanya lantas memejamkan mata serapat-rapatnya. Tsania yang menyaksikan gelagat Imanina hanya mencebik dan Merah ikut menggeleng kepala.
YOU ARE READING
Tolong Bagi Hati Awak
RomanceTajuk: Tolong Bagi hati Awak Penulis: Hannah Ezaty Muka Surat : 672 Penerbit: Penulisan2u ISBN: 978-967-0992-21-1 Harga: RM26.00 (Semenanjung) // RM29.00 (Sabah & Sarawak) BELI SECARA ONLINE : www.p2u.my BELI DALAM APLIKASI : Aplikasi KARYASENI