WAJAH Fusha di hadapan ketika dia dan Adrian baru saja tiba ke rumah wanita itu membuatkan Merah menayang senyuman lebar sebelum terhumban ke dalam dakapan wanita itu.
"Apa khabar, Merah?"
"Sihat. Auntie?"
"Alhamdulillah. Rindunya nak jumpa Merah!" Spontan pipi Merah dielus-elus dengan rasa kasih sehingga Merah sediki terkejut dengan reaksi Fusha. Pertama kali dia merasa sebegitu. Berasa disayangi seseorang yang bergelar ibu.
"Auntie ingatkan Adrian tak jadi bawa Merah datang sini." Lirik mata Fusha ke arah Adrian membuatkan Adrian tergelak.
"Mana boleh tak bawa, mak long. Nanti mak long rindu kat Merah, Adrian juga yang kena. Untung la jadi Merah, ada orang nak rindu-rindu tapi Adrian ni tak ada sesiapa pun yang nak rindu."
"Eh, budak ni. Perli mak long la tu!"
"Mana ada, mak long." Adrian gelak.
"Mak long kata mak long buat makan-makan, kan? Ramai ke tetamunya?" Terliar sekejap mata Adrian ke sekeliling ruang tamu rumah banglo itu tapi yang dia nampak hanya mereka bertiga saja.
"Tak ada sesiapa. Mak long saja masak dan jemput kamu berdua ke sini."
"Aik, ada apa-apa ke, mak long?"
"Saja. Takkan nak jemput Merah dengan Adrian pun tak boleh?"
"Boleh aje, mak long. Errr... Mak long masak apa? Masakan spesial ke?"
"Haah. Eh... Jom la kita ke meja makan. Asyik berbual kat sini, sejuk makanan tu nanti. Mak long baru aje hidangkan kat atas meja. Nasib baik kamu sampai tepat pada masanya."
"Merah, macam mana dengan kerja? Semua okey, kan?" soal Fusha bila mereka tiba ke meja makan.
Merah mengangguk dan menarik senyuman.
"Okey. Semuanya berjalan dengan lancar."
"Macam mana layanan Adrian pada Merah kat pejabat? Dia ada buli Merah tak?"
"Amboi, soalan mak long tu nampak macam Adrian ni kejam sangat, kan? Tak main la nak membuli orang, mak long. Tak pasal-pasal, muka Adrian ni lebam kalau buli Merah." Makin seronok Adrian bercerita. Kalau pasal Merah, berbunga hatinya.
Sejak dia kembali ditukarkan sepejabat dengan gadis itu setelah mendapat arahan pertukaran daripada Rafee, hidupnya sedikit berubah. Malah nama Merah sentiasa meniti di bibirnya terutama ketika berada bersama Fusha, sehinggakan wanita itu makin berminat untuk mengetahui semua perkara tentang Merah.
Pendek kata, apa saja yang ada kena-mengena dengan Merah semuanya Fusha tahu dari mulut Adrian. Lagi berbunga hatinya bila Merah tidak lagi menjadi PA kepada Andhika setelah gadis itu beralih jawatan ke bahagian kewangan.
"Betul kan, Merah? Tak berani saya nak buli-buli awak. Dah la garang macam singa, gagah perkasa pula tu. Hisyh, memang cari nahas namanya kalau cuba-cuba nak membuli."
"Auntie tengok la Adrian ni. Suka sangat mengusik saya. Agaknya dia betul-betul nak muka dia lebam kut?" Menjegil mata Merah.
"Mak long tengok! Kan Adrian cakap, dia ni garang. Berani la siapa yang nak membuli dia kat pejabat tu."
"Dah-dah... Asyik bercakap aje. Jemput la makan. Mak long masak sedap ni." Nasi di dalam mangkuk besar disendukkan ke atas pinggan Merah dan Adrian.
"Dari tadi tak nampak Cik Amanda. Dia keluar ke?" Laju mulut Merah menyoal ketika Fusha baru selesai bercerita tentang anak gadisnya itu sedangkan pada hakikatnya dia kurang gemar menyebut-nyebut nama gadis itu.
YOU ARE READING
Tolong Bagi Hati Awak
RomantizmTajuk: Tolong Bagi hati Awak Penulis: Hannah Ezaty Muka Surat : 672 Penerbit: Penulisan2u ISBN: 978-967-0992-21-1 Harga: RM26.00 (Semenanjung) // RM29.00 (Sabah & Sarawak) BELI SECARA ONLINE : www.p2u.my BELI DALAM APLIKASI : Aplikasi KARYASENI