---------IZZAT----------
Aku terbangun mendengar jam alarm yang aku dah set malam semalam.
Mengantuk gila! Aku mengejutkan rakan-rakanku untuk bangun sahur.
Dewan makan dengan dorm kitorang macam 50 km jarak dia. Jauh sangat. Dah la tengah malas. Bertambah lagi la jaraknya nanti.
"Bangun,bangun." Aku mengejutkan Dayah. Dayah tak beri respons apa-apa.
" NUR HIDAYAH BINTI ROS!" (nama sebenar dirahsiakan) Suara aku ditinggikan.
Dia menarik selimutnya ke kepala. Ish budak ni.
Aku pergi pula ke katil Seth.
"Seth bangun Seth." Aku tolak badannya. Sama je tak bangun. Aku melihat botol air di sebelahnya. Teringat pula dia cakap malam semalam...
------MALAM SEMALAM------
"Izzat kejut aku tau! Aku nak bangun sahur." Shazalyn menjerit dari katilnya. Dah la katil dia dekat sebelah aku je.
"Aku pun!" Wani menyambung.
"Aku sekali!" Echa masuk ke dalam dorm. Wow! Boleh dengar sampai luar.
"Aku!" Dayah mengangkat tangannya sambil dia sibuk membaca buku novel kegemarannya.
"Izzat,kejut aku sekali. Kalau aku tak bangun simbah muka aku dengan air ni." Seth mengangkat botol mineral yang berisikan air kosong.
Semua nak aku kejut. Tapi macam ada seorang lagi.
Hanani!
Aku memandang ke arah katilnya. Dah tidur rupanya.
----------------------------------------
"Seth kata kalau dia tak bangun...." Aku mengambil botol mineral yang berada di sebelah katilnya. Penutupnya yang bewarna biru dibuka dengan perlahan-lahan.
"Sorry Seth...." Aku bercakap dengan nada yang perlahan.
WOOOOSH!
Semua air yang ada dalam botol mineral itu jatuh menimpa mukanya.
Seth terkejut lalu bangun duduk di atas katilnya.
"Woi! Yang kau curah semua buat apa?" Marahnya.
"Kau yang suruh!" Aku meletakkan botol air itu di atas katilnya.
"Kau ni kan! Jangan la curah semua! Renjis sikit-sikit dah la!" Seth bangun pergi ke lockernya....
"Hehhehehe....Sorry." Aku menggosok belakang kepalaku.
Dia menukar bajunya yang basah lenjun. Kesian budak tu.
Semua ahli dorm yang lain dah terjaga sebab kes tadi.
Dengan muka yang masih mamai-mamai mereka mengeluarkan makanan masing-masing.
Bismillahirahmanirahim......
Amin!
Semua terus makan. Sedapnya makanan semua orang.
DAYAH- Cornflakes.
SETH-Nasi Ayam yang dibuat ibunya.
SHAZALYN-Ramen.
ECHA-Roti cheese dan semua jenis roti yang lain.
WANI-bersiap-siap untuk pergi ke dewan makan sebab 1.Rajin 2. Kawan sekelas dah ajak teman. (Ini bukan makanan sebenar)
Aku?
Makan mushroom soup.
Lepas makan semua tidur balik. Latecomer 6 a.m. Sedih.
Kalau dekat rumah,lepas sahur tidur sampai pukul 10,11 pagi gitu.
-------------Sekolah-------------
Tadarus al-quran start pukul 6:30. Kena duduk dalam kumpulan yang telah ditetapkan.Ada form 1,2,3,4,5. Dah la pagi-pagi buta. Serabut dalam hall tu nak susun kerusi la. Nak cari tempat la. Semak!
Lepastu kena susun balik kerusi sebab ada perhimpunan rasmi. Kenapa tak duduk je? Alang-alang dah ada kerusi...
"ASSALAMUALAIKUMWARAHMATULLAHHIWABARAKATU PUAN PENGETUA. SELAMAT PAGI GURU-GURU." Semua pelajar sudah berada di dalam barisan.
Pot pet,
Pot pet,
Sampailah giliran cikgu bertugas. Guess who is it.
Yes.
Ustaz Faiz.....
USTAZ FAIZ EDWARD BIN AKMAL EDWARD.
Tak la sedap sangat nama dia kan?
Macam awkward.
Tak bukan awkward,
squidward. Hahahaha!
Jahatnya aku gelakkan dia... Dah la bulan puasa.
Macam takde cikgu lain dekat sekolah ni. Asyik-asyik dia je. Menyampah aku.
"Assalamualaikum semua." Dia memandang ke arah ku.
"Waalaikummussalamwarahmatullahiwabarakatu Ustaz Faiz." Kami semua menjawab.
"Hari ini ustaz akan sampaikan laporan guru bertugas. Pagi dan petang jadual seperti biasa. Malam nanti ada tarawikh dan sesi ceramah. Semua! Saya ulang lagi sekali Semua! Pelajar mesti participate dalam sesi ceramah kali ini. Jelas?" Suaranya kedengaran 5 batu jauhnya. Tercabut-cabut tudung. Hahahaha saja hiperbolakan.
"Jelas~" Macam tak ikhlas je semua.
"Thank you and assalamualaikum." Ustaz Faiz melambai tangannya sambil tersenyum.
"Waalaikummussalamwarahmatullahiwabarakatu Ustaz Faiz~" aku pandang ke sekeliling. Kenapa semua macam cair ni.
YOU ARE READING
DORM BOUGAINVILLEA 2
Random"Dayah, kau dah baca al-mulk?" Tanya Seth yang sedang menyarung kain telekung bewarna putih jahitan ibunya. "Apa beza baca al-mulk ke tak?" Marah Dayah. Seth hanya menggelengkan kepalanya. WATAK DI DALAM CERITA INI HANYALAH REKAAN DAN HANYA UNTUK SU...