5

1.4K 74 1
                                    

BAB 5
Business Deal

Ammar seperti hari-hari yang lain, pada pukul 9:00 AM, jasadnya sudah bekerja di meja pejabatnya. Kopi Americano dan dua biji croissant terhidang diatas mejanya.

*tock tock*

"Yes, come in", Ammar terganggu seketika.

"Sorry Encik Ammar, I'm here to remind you about your appointment with Dato' Syukri, this evening at Blue Wave hotel. Around 2 o'clock.", jelas pembantunya, Farhah. Ammar menangguk.

Belum sempat Farhah keluar dari pejabatnya,

"Ah, Farhah ! Hold on for a sec, how about appointment I dengan agen insurance tu you tukar dekat Blue Wave. Senang sikit I nak berurusan. Suruh dia datang lepas Asar ?", ujar Ammar. Farhah mencatat kemudian berlalu pergi.

---

"Okay, Blue Wave hotel, lepas asar dalam pukul 5 petang ? Mhm, noted. Thanks. Assalamualaikum.", Medina meletak telefonnya.

Petang itu, selepas solat asar di masjid Shah Alam, terus kereta Medina meluncur ke hotel Blue Wave.

---

"Okay, Dato'. Terima kasih sebab dapat meluangkan masa dan mempercayai syarikat kami.", ujar Ammar menghulur tangan salam, Dato' Syukri menyambut beserta senyuman.

"Alah, kita sesama public figure ni kena lah bantu sesama kita kan ? Baru lebih maju perniagaan masing-masing.", ujar Dato' Syukri.

Setelah Dato' Syukri meminta diri, Ammar menelefoni agen insurans yang ingin ditemuinya.

"Hello, where are you ?",

"Hello, Assalamualaikum, I'm sorry sir. Do you want me to come over you or you'll meet me ?", tanya Medina.

"I dekat lobi hotel, dalam restaurant ni. I pakai kot warna emerald green", ujar Ammar.

"Oh, okay. I'll meet you there then", masing-masing meletakkan telefon.

Medina masuk ke dalam lobi hotel dan berjalan ke arah kirinya memasuki restoran hotel. Dia meninjau-ninjau mencari lelaki berbaju kot berwarna hijau itu.

'Oh, there he is', bisik hati kecil Medina.

Dia masih belum lihat wajah lelaki itu kerana klien nya itu menghadap kearah yang berlawanan. Sampai sahaja Medina ditepi lelaki itu,

"Sir, I'm sorry for making you wait-", belum sempat Medina menghabiskan ayatnya,

"Awak ?", membulat mata Medina melihat Ammar dihadapannya.

"Kau...", Ammar menggeleng-geleng kepalanya.

"Hmm, please have a seat.", ajak Ammar.

Medina pun duduk. Perasaannya bercampur baur. Malu, benci dan macam-macam lagi.

"So, Tak sangka pulak perempuan macam kau ni bekerjaya macam ni.", Ammar menarik senyum senget.

"Okay, encik...", Medina berpura-pura bertanyakan namanya.

"Ammar. Ammar Dato' Stapa. In what earth you're living in ? huh", Ammar menahan ketawa. Medina memang buta tentang hiburan dan selebriti. Dia mungkin tahu sedikit sebanyak, tetapi tidaklah sampai ke asal usul dan ahli keluarga.

"Oh, okay. Encik Ammar. Memandangkan kita berjumpa atas urusan business deal, jadi saya tak nak campur dengan urusan peribadi. So, where should we start ?", Medina bersikap tegas lebih-lebih lagi dalam urusan kerja. Walau dia tidak suka melihat siapa dihadapannya, klien tetap klien jadi dia perlu melayaninya dengan baik.

'ek eleh, kereknya minah ni... apa kau ingat aku nak sangat ke civil conversation dengan kau', bisik hati kecil Ammar.

"Okay, I guess that's all for today. Thank you for trusting me and our agency.", Medina mula mengemas segala kertas kerjanya dan meminta izin pergi.

"Wait,", Ammar memberhentikannya. Medina memberi pandangan 'what ?!'.

"Why dont we have a little bit more conversation.", ajak Ammar.

'eh kenapa aku ni tiba-tiba je nak ajak dia berbual ?', Ammar kekeliruan.

"About what ?", Medina memusing matanya keatas. Mula dia rasa menyampah.

"How'd you become close to my mummy ? I thought mummy I tak layan perempuan macam you. You know... A little bit kekampungan.", ujar Ammar. Pedas.

"Tak ingat ke annual dinner dekat IIUM tu ?",

"Oh", hanya itu yang mampu keluar dari mulut Ammar. Medina cuba meminta izin berlalu pergi sekali lagi, tetapi diberhentikan sekali lagi.

"Seriously, what do you want ?",

"Apa yang aku nak dari kau ? Err, citarasa aku tinggi okay.", ujar Ammar berlagak. Medina mencuba sekali lagi, tetap diberhentikan. Medina akur lalu duduk dihadapannya. Ammar tersenyum.

"Ya, Encik Ammar. Apa yang boleh saya bantu ?", Medina menelan amarahnya dan berlagak biasa-biasa sahaja.

"So...", belum sempat Ammar menghabiskan ayatnya, dia terpandang seseorang yang sangat dikenalinya. Medina juga turut menjadi saksi. Lantas Ammar bangun mendekati gadis itu.

"What are you doing here ?! Who is he ?!", terpekik Ammar dihadapan muka Hannah Nadia. Medina yang terkejut dengan keadaan tersebut cuba menenangkannya.

"Hey, hey, Ammar... Chill lah, baby.. I keluar makan je dengan dia...", Hannah cuba menegakkan benang yang basah sedangkan mereka berdua telah diperlihatkan Hannah berpegangan tangan dan suap menyuap antara satu sama lain.

"Ah ! Dah lah, I thought kawan-kawan I tipu I ! I ignore whatever they've said about you and this is what I get !",

"Eh, yang you tu keluar dengan perempuan lain boleh pulak ?!", Hannah menuding jari pada Medina. Membulat mata Medina terkejut.

"Ni, Ni, since when you ada taste dengan perempuan macam ni ?!", Hannah menolak-nolak kepala Medina sehingga tudung Medina menjadi tidak terbentuk seperti asalnya. Ammar semakin membara, ditolaknya kasar Hannah dari Medina.

"Eh ! Eh ! Yang you nak kasar sangat sampai macam ni dengan dia kenapa ?! You dah salah, you nak tuding jari kat I pulak ?! And, for your information, we met because of a business deal !", tengking Ammar

"Dah lah ! Jom, Medina !", ajak Ammar agar mengikuti belakangnya. Dalam hati Medina, tak disangka bahawa Ammar masih mengingati namanya.

Lalu mereka berdua keluar dari hotel Blue Wave menuju ke kereta masing-masing.

.
.
.

You Are NOT My Type !Where stories live. Discover now