*********Tahun 199x
"Abang, Irni nak sangat dapat anak perempuan. Kita dapat Danish pun masa umur saya hampir 40. Saya rasa tak mampu lagi nak mengandung. Tak larat penat nanti." Ucap Datin Irni kepada suaminya, Dato Harmid yang sedang mendukung anak lelaki tunggal mereka yang baru berumur dua tahun.
"Abang tahu, tapi nak buat macam mana. Dah takdak rezeki kita. Kita boleh berusaha lagi. Hahahaha" kata Dato Harmid sambil menayangkan sengih yang nakal. Matanya menjeling isterinya yang berada di depannya.
"Apa abang ni, kita dah tua la. Mana la saya mampu." ucap Datin Irni sayu.
"Alaaa sayang ni. Abang baru je nak..." Tak sempat Dato Harmid menyambung Datin Irni dah menyampuk.
"Dah-dah la tu abang, takyah nak mengarut. Setalah saya fikirkan abang, kita dah tua, tak mampu nak buat lagi. Apa kata kita ambil ja anak angkat kat rumah anak yatim ke. Saya teringin sangat nak anak perempuan" cadang Datin Irni sambil mengambil alih mendukung Danish
"Saya tak kisah sangat. Anak sorang pun jadilah. Takut dia besar nanti parah kita jadinya penat nak pantau."
"Ala abang, bolehlah. Saya teringin sangat ni nak anak perempuan. Tak la sunyi sangat kalau ada anak lagi sorang. Danish pun dapatlah juga kawan. Tak la keseorangan dia nanti time Mak Bedah jaga masa kita pergi kerja." Datin Irni merayu kepada suaminya.
"Okey la kalau macam tu. Sebenarnya abang tak kisah pun."
"Yeahh abang thank you. Sayang abang ketat-ketat." jerit Datin Irni lantas meletakkan anaknya di sofa dan berlari menuju ke suaminya lantas memeluknya. 'hai dah tua-tua pun still perangai macam budak-budak.' ucap Dato Harmid di dalam hati.
"Okey abang, esok kita pergi rumah anak yatim. Saya nak cari anak perempuan yang comel, muka yang ada campuran. yang segak, mata warna brown ka, biru ka, hijau ka. bla bla bla" Datin Irni menyenaraikan bakal calon anak mereka kepada suaminya.
"Hish awak ni, mengada sungguh nak yang semua perfect ja. Kalau segak tapi bila besar perangai tak serupa macam mana. ha, ha?" haaa tudia Dato Harmid bagi soalan panas.
"Ala abang ni. kita boleh didik kan. Apa maknanya ada kita ni sebagai orang tua mereka."
"Haa yelah-yelah, penat saya nak berbalas cakap dengan awak ni. Haih, confirm la awak akan menang. Okey la esok kita pergi. Puas hati awak sekarang." Dato Harmid segera menamatkan perbalahan yang mungkin sampai esok takkan habis.
Ding Dong, Ding Dong
"Ha tu pergi tengok sapa yang datang tu." Arah Dato Harmid yang masih lagi pening melayan karenah mengada isterinya.
"Yelah cik abang sayang oii." ucap Datin Irni lantas bangun dari sofa lalu menuju ke pintu depan. Setibanya Datin Irni di muka pintu. Dia terkejut dengan apa yang dilihatnya sekarang.
"ABANGGGGG!!" jerit Datin Irni dari luar pintu depan.
"Apadia ni. Takyah duk jerit la malam-malam ni, tak elok orang tua bangka duk jerit." Balas Dato Harmid dari dalam rumah.
"Hish datang jela depan ni. Apa yang susah sangat. Cepat la abang, cepat." jerit Datin Irni lagi.
"Yelah-yelah abang datang ni." terpaksa Dato Harmid ke pintu depan kalau tak, boleh runtuh rumah ni dengan pekikan jeritan isterinya.
"Sapa pulak ni yang kamu dukung ni?" tanya Dato Harmid sesampainya dia di depan pintu.
"Entahlah abang. Saya buka ja pintu tengok ada baby ni depan pintu kita ni. Tak tau la siapa yang letakkan. Abang, tengok ada surat la."
"Cuba awak baca." arah Dato Harmid.
Maafkan saya, saya terpaksa melepaskan anak jagaan saya kepada kamu berdua sebab saya tak mampu nak jaga anak ini. Saya susah, saya tak cukup kewangan untuk menampung perbelanjaan harian saya dan anak saya. Suami saya dah lama meninggalkan kami berdua. Hanya anak saya saja harta saya di dunia ni. Saya harap awak berdua dapat menjaga anak saya dengan elok. Beri didikan agama yang kuat kepadanya. Anak saya bernama Nur Diana Miasara binti Khairul. Jagalah dia seperti nyawa sendiri. Saya sesekali takkan minta hak penjagaan apabila dia meningkat dewasa. Saya juga mungkin tak dapat berjumpa dengan Dian anak saya lagi, sebab saya tak banyak masa yang tinggal. Hanya berapa bulan saja yang tinggal untuk menetap di dunia ini. Sakit apa, tak perlu tahu. Saya minta jasa baik awak berdua untuk menjaga Dian. Saya tahu awak berdua memang telah ditakdirkan untuk menjaga Dian untuk saya. Semoga Allah membalas kebaikan awak berdua di dunia dan akhirat. Salam terakhir dari saya.
Yang benar
Hamba Allah"Ya Allah, abang.. Tuhan dengar hajat kita bang. Dapat juga saya merasa dapat anak perempuan ni. Bahagianya saya." Ucap Datin Irni bersyukur.
"Bagus la kalau macam tu. Kita tak payah pergi rumah anak yatim dah cari kat sana. Lepas ni kita jaga dia macam anak kandung kita yeloh sayang noh. Didik dia dengan elok. insha allah seperti apa yang mak dia nak." kata Dato Harmid lantas mengambil anak baru mereka dari pegangan isterinya lalu mereka berdua menuju masuk ke dalam rumah.
●●●●●●●●●●
Aduh.. Hahaha mcm nak gelak ja aq tulis ni. Merapu sungguh. hahaha. Kalau ada typo abaikan. Malas nak edit balik. kekekeke