Epiloog

158 13 10
                                    

De volgende dagen vertrekt Peter terug naar Ecuador. Het afscheid was moeilijk, maar Peter is maar een paar dagen weg.

Eenmaal in Ecuador ziet Peter Queque weer voor het eerst sinds weken weer terug. Queque is nu al een behoorlijk vogel, met grote veren. Zodra Queque Peter ziet, rent ze naar Peter toe, half fladderend, half rennend. Peter omhelst de vogel, een kuiken kun je het nu amper meer noemen. Queque is al bijna net zo groot als een kleine vrouw, en het zal niet meer lang duren, voordat Queque zijn eerste zelfstandige vlucht zal ondernemen. De eerste pogingen van Queque waren niet erg succesvol, maar opgeven komt niet in het woordenboek voor.

Queque wijkt geen seconde van de zijde van Peter af, ook niet als Peter iedereen weer hartelijk begroet. Iedereen is dan ook heel blij, als Peter ze het goede nieuws verteld, dat Jessica weer helemaal beter is. Hij laat het verhaal, dat hij nu de biologische vader van Jessica is, maar even achterwege, dat zouden ze toch niet begrijpen. Maar hij vertelt het wel tegen Majella en Juan. Die kijken eerst alsof ze het niet kunnen geloven, maar feliciteren dan Peter met zijn nieuwe dochter.

Peter geeft Majella dan de opdracht om een nieuw gastenverblijf te bouwen, en Majella vindt die opdracht wel leuk. Ze maakt er dan ook meteen werk van.

Ook Michel en Giselle vergeet Peter niet. Hij vraagt ze in zijn kantoor te komen, en vertelt ze dan wat hun plannen zijn, als Queque eenmaal groot is, en zal uitvliegen.

Michel kijkt Giselle aan en zegt: 'Ik weet het eerlijk gezegd nog niet. We hebben geen hostel meer, en ik moet nog maar even kijken, waar ik werk kan krijgen. De tijd hier beviel me eerlijk gezegd heel erg goed. Het is een fijne omgeving om in te leven, veel rustiger als mijn oude situatie.'

Peter zegt dan: 'Dat had ik al begrepen van Majella. Ik zal eerlijk tegen jullie zijn. Ik wist al lang, dat jullie hostel niet meer zo goed liep, dus om jullie uit de problemen te helpen, heb ik toen jullie hostel laten kopen. Ik bied jullie nu de mogelijkheid om het terug te kopen, voor dezelfde prijs. Dat is een goede deal, want het is nu helemaal opgeknapt. Maar ik kan jullie ook wat anders bieden. Ik wil jullie vragen om hier te blijven. Ik heb het er met mijn vrouw over gehad, en we willen graag, dat jullie blijven. We hebben iemand nodig, die straks Majella gaat vervangen, want haar werkzaamheden passen niet meer als hulp in de huishouding. En ik heb al begrepen, dat jullie haar uitstekend geholpen hebben. Dus daarom wil ik jullie graag aannemen om onze hulpen in huis te worden. Michel als kok, en Giselle als schoonmaakster, en gastvrouw, voor als er gasten zijn.'

Michel en Giselle kijken elkaar aan en Giselle zegt dan tegen Michel: 'Voor mij is die beslissing niet moeilijk, Michel. Maar wat wil jij?'

'Ik vind het hier fijn, Giselle. En ik weet dat jij hetzelfde erover denkt.'

Giselle glimlacht en zegt dan tegen Peter: 'We hebben uw vrouw dan nog wel niet persoonlijk ontmoet, maar ik weet zeker dat we wel met elkaar overweg kunnen. We hebben immers al per internet met elkaar gepraat. We nemen uw aanbod dan ook graag aan, om hier te mogen blijven.'

'Dat vind ik fijn om te horen. Later als mijn vrouw er is, praten we de details wel samen uit.'

'Dank u, het voelt goed om hier te mogen blijven. Dat geeft ons weer zicht op onze toekomst.'

'Daar wilde ik het ook even met jullie over hebben. Ik ben jullie veel dank verschuldigd, en ik weet dat jullie nog steeds eens schuld open hebben staan. Wat zouden jullie er van denken, als ik de rekening voor jullie vereffen, en dat we daarmee weer quitte staan?'

Michel en Giselle kijken Peter verbaasd aan en Michel zegt dan: 'Wat weet u nog meer van ons?'

Peter glimlacht en zegt: 'Toen ik moest gaan, was dat in allerijl, maar ik kon toch onmogelijk Queque in handen laten van twee onbekende mensen. Dus heb ik jullie na laten trekken, ik moest weten welk risico ik liep. Daar kwamen wel een aantal dingen aan het licht, maar niets dat me zorgen maakte. Ik hoop dat jullie het niet erg vinden, want als dat zo is, spijt het me erg als ik jullie daarmee gekwetst heb.'

Corenqueque, de vlucht van de vuurvogelWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu