.... أنا ...: إتأخرتي إزاي يعني ..مش كنتي قولتي في المكالمه الي بيني وبينك قبل كده ..الحقيقه إنك لسه في البيت وهتتأخري..وكده .
هي ..: معلش بقي ..انا اسفه ..
انا ...: يعني ايييه انا اسفه ...كل ده وانا منتظرك ...وفي الاخر لسه خارجه دلوقتي ...بتكذبي ليييه هاااااا
........سكوت من عندها واجابت بصوت بعيد ....
هي ....: أنا اسفه مكنش قصدي ....
..بصوت عصبي مني قلت .
انا .... اوك ..سلام ..
.........
......
قفلت السكه معاها ..كنت متعصب جدا ..لاني مش بحب الكذب نهائي ..
حضرنا المحاضرات انا واصدقائي... وتحدثنا بعد الانتهاء منها علي بعض الجوانب التي ركز عليها الدكتور والنقاط الهامه في الامتحانات..انتهي اليوم .....ودعنا بعض كالعاده واتفقنا علي اليوم التالي من الحاضرات ..
طبعا حضرت هي متاخره بعد انتهاء اليوم بعض من اصدقائنا قابلوها خارج الجامعه ...كنت معهم ..
هي قادمه من بعيد بابتسامه علي وجهها وكأن شئ لم يحدث ...
اصدقائي نظروا تجاهي وسكتوا ....تقدمت وسلمت علينا ..لم أوجه لها اي شي ..ولكني كنت غاضب منها حقا ..
تكلمت هي مع اصدقائي عن المحاضرات واليوم وكيف سار ..؟ واتفقوا علي كتابتها لها واعطائيها لها في اليوم التالي ...
نظرت في ساعتي ...قد تأخرت كثيرا ..إستأذن منهم وقلت ..
انا ....انا ماشي يا جماعه .حد عايز حاجه ..
وجهت لاصدقائي سؤالي وكانها ليست واقفه معنا ..
صديقتي ....ايييه ده انت ماشي دلوقتي لسه بدري وبعدين من هتاخدها معاك في طريقك انتم من طريقكم واحد ..
انا ....معلش اصل انا متاخر ..وعندنا زياره عائليه في البيت ..ولازم امشي دلوقتي ..وبعدين انا طريقي غير طريقها ..
"سكتوا كلهم ..واحسوا اني متضايق .."
قال صديقي ... طيب بقي كده خدني معاك انا ماشي يا جماعه حد عايز حاجه ..
صديقتي وهي في نفس الوقت ....وانت كمان ماشي
قالوها باستغراب ...
هي .... ايييه ده انت هتسبني كده في الشارع حد يعاكسنا ولا حاجه ..وضحكت ضحكه خفيفه
" صديقي كان يتميز بخفه ظله ودمه خفيف "
نظر لهم نظره بابتسامه خفيفه كده ..وقال
صديقي ....يا ماما انا سايبكم وانتم رجاله في الشارع مش بنات ...
"ضحكوا جميعا ...وابتسمت انا .."
انا ..... هااا يا صديقي هتمشي ولا ايييه
صديقي ....طبعا يا صديقي يالا بينا
..... سلمنا عليهم وودعناهم وانصرفنا .....
ركبت انا العربيه واتجهت الي المنزل وصديقي اخذ طريقه ايضا ...
"بعد محاولات عديده من اصدقائي للصلح بيننا ولكنني كنت واخذ الموقف جد ...في يوم صديقي كلمني ..
صديقي.... هاااا يابني مش هتحل الموضوع ده بقي كفايه كده علي البنت حرااام عليك ...
انا.... هوا انا عملت حاجه يا صديقي مش هي اللي غلطت ...
صديقي .... طيب خلاص بقي البنت معترفه بالغلط اللي عملته ..وهي عايزه تكلمك ..رد عليها لو سمحت .." سكت عند سماع هذا الطلب من صديقي ..."
صديقي .... هااا يابني انجز بقي وبطل تفكير... انا هقولها انك هترد عليها وتتكلموا مع بعض ..
انا .....اوك ...خلاص علشان خاطرك انت بس اما لو حد تاني لا .... بس هنتكلم بالليل علشان عندي شغل دلوقتي اوك ...
صديقي .... اوك يا اخويا ... سلام
انا ...سلام
............
......
....
....
هل تكلمنا مع بعض ...؟
ماذا قلت لها ...وما هو رد فعلها ..؟
هل قبلت اسفها وسامحتها ....؟
.....انتظروني لتعرفوا ماذا حدث ...
تحياتي
أنت تقرأ
همسات حائره ..
Romanceكل منا بداخله همسات لحظات جميله ..يعبر عنها بتنهيده ...بنظره .... بكلمه ...برسمه ....وانا سأعبر عن همساتي برسمي لكلمات وحروف تحكي لكم عن قصه جميله ..بها كل همسات حائره. همساتي إليكي تفضحني وكلامي عنكي يفضحني فقررت ان اكتب عن همساتي الحائره .. لكي...