8 Thomas

33 3 0
                                    

Kate staart helemaal gehypnotiseerd naar de tv. Het is ook erg spannend hoor, deze film. Maar ik heb het te druk met naar Kate te kijken, ze is ook zo mooi ook al is ze bang. Kate is altijd mooi. Ze duikt weer weg, tegen mij aan. Ik sla mijn arm nog wat dichter om haar heen. Ze kijkt me dankbaar aan als ze weer tevoorschijn komt. Ik vraag me echt af hoe ze over me denkt, wat ze denkt als ze me ziet, of aan me denkt. Ik zou het zo graag willen weten! En ik moet haar toch een keer vertellen hoe ik over haar denk. Want als heel de groep het weet zal Kate het binnenkort ook wel weten, ze is slim. Ik zal toch eens een keer na moeten gaan denken over hoe ik dat ga doen. Maar ik ben wel bang dat ze nee zegt. Wie niet voor zoiets?! Ik zie hoe haar oogleden langzaam zwaarder worden en hoe ze in slaap valt tegen mij aangeleund. Ik strijk teder een paar haren uit haar gezicht. Ik kijk op en ik zie dat Max me betekenisvol aan zit te kijken. Ik haal mijn schouders op, het maakt me niet zoveel uit wat ze denkt. Ze weet toch al dat ik Kate leuk vind. Ik leun naar achter en doe mijn ogen dicht, ik ga zelf ook eens slapen denk ik.

Om een 1 of andere reden word ik wakker. Ik kijk om me heen en laat mijn ogen aan het schemerlicht wennen. Ik zie dat Lily en Julian ook tegen elkaar in slaap zijn gevallen, en Tim tegen Eva, Max tegen Tim en Eva uiteindelijk tegen de bank. Nadat ik even heb rond gekeken besluit ik dat het niks was. Ik zie dat Kate nog vredig tegen mij aan ligt te slapen en ik ga zelf ook maar weer slapen. De volgende keer dat ik wakker word ruik ik allemaal lekkere dingen uit de keuken komen. Ik draai me half om, voorzichtig om Kate niet wakker te maken, en zie dat Max in de keuken staat. Ik draai weer terug en zie dat Kate wakker wordt. Snel doe ik mijn ogen half dicht om te kijken wat ze doet. Ze gaat glimlachen en nestelt zich nog wat dichter tegen me aan. Zou dat een goed teken zijn? Ja toch? Ik sla mijn armen ook nog wat dichter om haar heen. En ik val geloof ik weer in slaap want het volgende wat ik hoor is lawaai uit de keuken. 'TIM!!!! VERDOMME!' Tim heeft Max dus laten schrikken. Je hoort Tim lachen, die ligt dalijk op de grond, zeker weten. Max kennende... En jahoor daar is de luide bonk. 'Auuuuuuuuu...... Dat deed pijn!' klaagt Tim. 'Ja jongen pech hebben, moet je me maar niet zo laten schrikken.' In Max haar stem klinkt totaal geen medelijden. Ik moet lachen, ik zie dat Kate ondertussen ook wakker is en ze lacht ook.'Nou kom op. Sta op.' lacht Max. 5 minuten later staat Tim eindelijk op nadat hij die 5 minuten dus heeft besteed aan zich aanstellen. DramaKing ook he. Max komt de woonkamer in gelopen 'Aha jullie zijn dus wakker.' stelt ze vast terwijl ze naar onze lachende gezichten kijkt. 'Het eten is klaar over 2 minuten. Als deze idioot tenminste uit de keuken verdwijnt.' went ze zichzelf grommend tegen Tim. 'Nou jaaaaa!' roept die beledigt uit'. 'Ik doe helemaal niets!' 'Wil je nog een keer de grond knuffelen?' vraagt Max liefjes. Tim is meteen stil. Oh god dit is grappig. We lachen ons helemaal kapot. Max verdwijnt weer in de keuken terwijl ze iets mompelt dat verdacht veel op 'verschrikkelijke gek' lijkt. Tim laat zich vallen op een luchtbed. Maar die is zacht en Tim raakt de grond, bovendien lanceert hij Eva, die is ook meteen wakker, we horen Tim gedempt 'Au' zeggen omdat hij de grond raakte en we lachen verder. Kate en ik liggen nog steeds met onze armen om elkaar heen. We kijken elkaar aan en laten elkaar blozend los. Dit is gênant. Max komt binnen met borden 'Jullie zijn zeker te lui om aan tafel te gaan zitten?' wat is ze toch akelig actief s'ochtends. 'Ja we zijn te lui.' ik had niet eens gemerkt dat Julian en Lily wakker waren geworden. Die liggen nog gewoon lekker knus tegen elkaar aan. Max zucht en geef ons borden, hele grote borden, even later komt ze terug met een pan. 'Wie wil er een ei?' en dat blijft even doorgaan. Kleine pannenkoekjes, croissantjes, andere broodjes, puddingbrood, de koekjes die ze gister hebben gemaakt, spek, fruit en zelfs wafels. Hoelang is Max bezig geweest? Voordat ik het haar kan vragen vraagt Lily het al. 'Owh halfuurtje, 3 kwartier ofzo. Ik hou van koken.' zegt Max schouderophalend. We kijken haar me open mond aan. 'Hou op met staren ik word bang van jullie!' Max springt op van haar luchtbed. 'Wat willen jullie drinken?' ze loopt naar de keuken. 'Ga nou gewoon zitten Maxie dit doe ik wel.' Tim drukt haar terug op het luchtbed en loopt naar de keuken. Hij en haar vader zijn de enige die haar Maxie mogen noemen voor de rest wordt ze agressief als je zegt. Maar zij en Tim hebben ook een speciale band. Een paar jaar geleden, toen Julian en ik hem nog niet kende, ging het niet goed met Tim en Max is degene die hem nooit heeft laten vallen en die er altijd voor hem was. Ze luisterde altijd naar hem, gaf altijd advies en hielp hem met alles waar ze maar kon. Ze heeft geloof ik zelfs nog een paar weken bij hem gelogeerd toen. En op zijn beurt doet hij ook weer alles voor haar. Hij beschermd haar en zorgt voor haar. Ze zijn echt heel close. Ik word door Kate uit mijn gedachten gehaald. 'Hey slaapkop! Tim vraagt wat je wilt drinken.' ik geef antwoord en maak een besluit. Vanmiddag vertel ik Kate wat ik voor haar voel, het moet een keer gebeuren dus waarom niet vanmiddag. 'Hey Kate zou je vanmiddag naar me toe willen komen? Ik heb een film voor je.' anders gaat ze vragen stellen okey. Dat doen vrouwen nou eenmaal. 'Ja hoor leuk.' dat is dan geregeld. Ik begin te grijnzen maar stop snel als ik zie dat Lily naar me kijkt. Waarom hebben vrouwen toch altijd alles door!? Zucht. 'Zal ik anders meteen met je mee rijden? Dan breng ik even mijn spullen naar huis en kom ik met jou mee.' 'Owh dat is goed hoor.' ergens is dat maar beter dan heb ik geen tijd om me te bedenken. 'Het is toch niet zo'n ''leuke'' film zoals gisteravond he?' ze kijkt me achterdochtig aan. 'Nee het is een komedie. Hij is echt heel leuk.' We eten verder. Dit is echt lekker! Max kan geweldig koken! 'Zijn er nog droge pannenkoeken over Max?' vraagt Lily. 'Een paar.' Max geeft ze aan Lily. 'Vind je het erg als de honden ze krijgen? Anders hebben wij zoveel lekkere dingen en zij niks.' 'Als zij het lekker vinden mogen ze ze hebben.' antwoord Max. 5 minuten nadat ze die pannenkoeken met brokken hebben gehad, vegen ze nog hun snoet af aan de grond (dat doen haar honden blijkbaar als ze lekker hebben gegeten).

--- 2 uur later ---

'Kate ben je al klaar?' roep ik van onder aan de trap. 'Jaaahaaaaa kalmeer ik kom eraan.' en ze komt de trap afgelopen. Ik zucht, ik wacht al een kwartier ofzo. 'Ik wacht al een kwartier op je Kate!' klaag ik. 'Ik kan ook nog langzamer zijn, wil je dat soms?' 'Nou kom op, beetje tempo.' ik negeer haar opmerking volledig. 10 minuten later zitten wij eindelijk op de fiets. 'Hoe gaat het met je zusjes?' vraagt ze me als we net van haar huis fietsen. Zal ik de waarheid vertellen? Nee, dan gaat ze zich zorgen maken en zo dat hoeft niet. Bovendien zou mijn vader er snel wat aan gaan doen, dan zijn die zorgen nergens voor nodig. 'Goed hoor. Momo kwam pas met tekeningen thuis, en voor haar leeftijd kan ze heel goed tekenen.' vertel ik haar trots. 'En Saar die heeft hele moeilijke sommen gemaakt, en ze had ze allemaal goed.' Ik ben ook echt trots op mijn zusjes, met wat ze allemaal meemaken doen ze het echt goed op school. Even later zijn we bij mijn huis. Ik moet wel even kijken of mijn moeder niet weer teveel gedronken heeft. Want ik wil niet dat Kate ons zo ziet. Het is verdacht stil in huis. 'Wil je even hier wachten Kate?' ze knikt. Ik loop de hal door, waarna ik in de eetkamer kom. Ik ga door nog een deur en kom de woonkamer binnen. Ik schrik me weer rot, Momo en Saar zijn vastgebonden aan een stoel met een doek om hun mond. Ik wil naar ze toelopen om ze los te maken, Saar probeert iets te zeggen en kijkt angstig naar iets achter me. Ik draai me om. Net te laat. Ik voel een harde klap tegen mijn hoofd en alles wordt zwart.

De zomer verandert allesWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu