Zaterdagochtend. Ik ben vrij vandaag en ik denk aan alle dingen die ik afgelopen week met Robert heb gedaan. We zijn gaan zwemmen, wandelen, naar de bios geweest en uit eten geweest. Ik heb hem alleen maandag niet gezien. We zijn toen met zijn allen naar Thomas geweest. We waren heel erg geschrokken van zijn thuissituatie, maar we schaamden ons ook omdat we niet hebben gezien dat er wat aan de hand was.
--- denkt terug ---
Ik, Tim, Max, Julian en Lily staan zenuwachtig voor de deur. Tim belt aan en Kate doet open. 'Hooii.' begroet ze ons. 'Kate, wat doe jij hier?' vraagt Julian. 'Owh ik uhm kom hier een beetje helpen met orde op zaken stellen enzo. Ik kook en doe wat in het huishouden dat soort dingen. Kom maar mee.' Binnen kijk ik mijn ogen uit. Jeeetje wat is het hier groot en mooi. We treffen Thomas in de woonkamer aan. 'Hey jongens. Ga zitten ik zal het jullie allemaal uitleggen.' We gaan zitten en we wachten af. 'Nou ehm,' begint Thomas ongemakkelijk. 'Dit is al zo sinds dat Monica geboren is, al 5 jaar dus. Dat mijn moeder ons slaat en teveel drinkt. Ik ben toen ook gaan trainen zodat ik me kon verweren. Ik wilde haar geen pijn doen ofzo zoals ze dat bij ons deed. Ik wilde alleen maar kunnen zorgen dat ze me niet kon raken en dat ik mijn zusjes kon beschermen. Ik heb jullie dit ook niet vertelt omdat ik me ervoor schaamde en omdat ik het zelf ook wel af kon vond ik. Dat Kate erachter kwam was ook niet de bedoeling, maar blijkbaar kon ik dit niet alleen aan.' hij wrijft met een pijnlijk gezicht over zijn achterhoofd. 'Gistermiddag kwam ik thuis, en ik hoorde niks dat maakte me een beetje achterdochtig. Dus ik zei tegen Kate dat ze moest wachten en ik ging opzoek naar mijn moeder en zusjes, want ik wou niet dat Kate dat zou zien. Dat ging verkeerd. Ik had ze gevonden en mijn moeder sloeg me tegen mijn achterhoofd zodat ik bewusteloos raakte. Het volgende wat ik me herrinerde was dat Kate bij me zat met mijn zusjes. Mijn vader wist dat mijn moeder ons sloeg enzo, en hij bleef zeggen dat hij er wat aan zou doen. Maar dat deed hij niet. Ik denk dat hij niks heeft gedaan omdat hij zelf ook bang was. Nu wordt er dus wel wat aangedaan. Mijn vader heeft mijn moeder laten opnemen en hij gaat van dr scheiden. Hij is alles aan het regelen met de advocaat nu. Ik kom komende week ook niet werken. Dit is alles zo'n beetje.' Hij kijkt ons een beetje zenuwachtig aan. 'Maar wat vreselijk!' Lily staat op en geeft Thomas een knuffel. Even later is het een groepsknuffel geworden.
Het is ook echt vreselijk voor hem. Maar gelukkig is dat nu allemaal voorbij. Ik ga Robert maar eens bellen. Ik pak mijn mobiel en bel hem. 'Hallo met Josien.' klinkt het slaperig. Zou ik een verkeerd nummer hebben ingetikt? Nee dat kan niet. Robert heeft zijn nummer er zelf ingezet en afgelopen week deed ie het wel. 'Hoi met Eva is Robert ook in de buurt?' vraag ik. 'Ja hoor momentje.' ik wacht af. 'Robert schatje je telefoon.' hoor ik. Schatje? Wat? Kijk ik noem Julian ook wel eens schat maar de manier waarop zij het zegt wekt argwaan. 'Ehm Josien was het toch?' 'Ja' 'Wat ben jij van Robert?' vraag ik gespannen. 'Ik ben zijn vriendin hoezo?' vraagt ze. WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAATTTTTTTTTT!!!!!??? Eikel. Ik kan dit niet geloven. 'Hoezo?' vraagt ze weer. 'Dat is grappig. Ik dacht dat ik dat was.' mijn stem is kalm maar van binnen ben ik gebroken. Ik hield echt van hem. 'Tenminste dat zei hij tegen mij. Maar ik ga. Je hoeft niet te zeggen dat ik gebeld heb.' ik hang op en de tranen beginnen te rollen.
--- 4 uur later ---
Robert heeft geloof ik 15 keer gebeld en 20 sms'jes gestuurd maar ik heb niet eens de moeite genomen om ze te lezen. En hem terugbellen doe ik al helemaal niet!!! Het is klaar. Ik heb tegen mijn moeder gezegd om als hij hier aanbeld ze niet open moet doen. Wegwezen heel snel. Lily, Max en Kate komen binnen. Ik heb aan ze gevraagd om te komen. Ze schrikken van mijn rode ogen. 'Vertel wat heeft hij gedaan.' zegt Max die al meteen doorheeft dat het met Robert te maken heeft. Ze komen op mijn bed zitten en het komt er allemaal uit. Als ik klaar ben begint Max te grommen. 'Vreselijke lul, hoe kan hij je zoiets aandoen?' ze is pissig. Dat is heel bijzonder voor Max ze is nooit boos of pissig, hooguit geïrriteerd of chagerijnig maar nooit dit. 'Weetje Eef.' Lily pakt mijn handen en gaat voor me zitten. 'Als hij zoiets als dit doet is het nooit een goed vriendje geweest. Bovendien gooit hij een diamant weg.' ze glimlacht naar me. 'Ik voel me zo stom en dom. Ik heb er ook echt wel spijt van. We hebben pas net een week! Dat hij nu al zoiets doet!' ik ben gekwetst. 'Nee je moet hier geen spijt van hebben! Je was toch even gelukkig met hem? Nou dan. Zie dit als een les ga verder en hou dit in gedachten maar heb geen spijt. Heb nooit spijt van dingen die je gedaan hebt maar leer ervan.' Kate kijkt me ernstig aan. Ze heeft gelijk. 'Dat is waar.' Na een uur gaan ze weg. De rest van de dag denk ik na. Ik weet nog niet wat ik ga doen, maar ik wil hier weg voor een tijdje.
--- Volgende dag rond half 2 ---
Ik hoor mijn moeder gillen. Ik schrik me rot en ga snel naar beneden. In de deuropening staat mijn oom Nick die uit een ik-krijg-geen-lucht-knuffel van mijn moeder probeert te komen. Oom Nick is de broer van mijn moeder die 20 jaar geleden voor de liefde in de VS is gaan wonen. Hij komt zo eens in de 2-3 jaar voor 2 maanden over met zijn vrouw Kitty en 2 kinderen. Josephine van 3 en Tommy van 5. 'Heeeey mijn favoriete nichtje!' roept hij blij. 'Ik ben je enige nichtje oom.' lach ik terwijl ik hem een knuffel geef. 'OOM NICK!!!!' Ian is echt dol op onze oom. 'Hey kleine baas hoe is het?' oom Nick begroet hem met een schouderklap. Maakt niet uit hoe oud Ian zal zijn oom Nick zal hem altijd kleine baas noemen. 'Waar zijn Kitty en de rest Nick?' vraagt mijn moeder. 'Thuis.' lacht hij. 'Ik ben hier voor zaken. En ik dacht laat ik jullie eens opzoeken en kijken of jullie nog een bed over hebben. Mijn bedrijf is weer eens gierig.' 'Natuurlijk! Hoelang blijf je?' mijn moeder wil meteen de logeerkamer in orde gaan maken. 'Wacht nou even Ellen. Ik blijf anderhalve week.' Even later drinken we met zn allen thee. 'Ik heb trouwens nog wat voor jullie' oom Nick begint in zijn tas te graven. Hij geeft Ian en mij een ingepakt cadeautje. 'Wow een Peterbilt!!!! Dankjewel!!' roept Ian dolgelukkig. Het is dus een modeltruck uit de VS. Ik maak mijn cadeautje open. Een boek! The horse whisperer - Nicholas Evans. 'Deze wil ik al heel lang hebben!! Dankjewel oom.' hierdoor klaart mijn humeur op. 'Eva?' vraagt oom Nick. 'Ja?' 'Wat is er aan de hand?' owh fuck 'Liefdesverdriet oom. Na nog geen week ligt ''mijn vriendje'' met een ander in bed. En het liefst wil ik hier weg. Even er tussenuit snap je?' zucht ik. Hij knikt. 'Nou als je wilt kan je wel met me mee terug naar de VS gaan. Je kan bij ons in New York wonen en een baantje zoeken ofzo of gewoon even vakantie vieren. Als je moeder het goed vind natuurlijk.' en hij kijkt mijn moeder aan. 'Ik en je vader vinden het goed als je met Nick meegaat dat weet je maar je moet het zelf beslissen.' zegt deze. 'Ik zal er even over nadenken.' besluit ik. Misschien ga ik het nog wel doen ook.
Heeeeeyy ik weet het het is een tijdje geleden dat ik geupdatet heb maar hier is het dan! Ik zal de volgende keer wat sneller updaten ;)
xxx altijdblond