Jerawat!

119 1 0
                                    


"Ee.. hodohlah muka kau! Jerawat penuh sana sini."aku menundukkan pandangan.

Sakit. Pedih. Bohong sangatlah kalau aku tak sedih, pedih, bengkak hati semua itu. Aku juga manusia biasa seperti yang lain. Mereka fikir aku ini robot? Robot yang boleh diprogram senantiasa? Tolonglah, fikir perasaan orang lain. Kalau kau tak suka cakap jelah, aku boleh blah! 

'Ah, persetankan mereka semua. Ternyata semua jeles dengan aku, kan?'aku cuba menenagkan diriku.

Jerawat. Jerawat saja kot? Perlukah untuk diperhebahkan dan memalukan seseorang individu itu? Sudahlah. Ayuh, skodeng WeChat sekejap!

Mataku tertacap dengan 'moment' yang telah dimuatnaik oleh adik-adik Wechat ini.

"Beb!teruk gila kulit muka betina tu! Mengalahkan kulit katak aku tengok. Timbul sana-sini.. Eeiii!! such a bastard!" bastard? Hm, kastard aku tahulah. Whatsoever-lah budak! 

"Gaiss!! cuba tengok muka dia ni. Gila ahh, sarang semut apa tu kat muka dia. Blurkkk *emoji muntah*" 

AKu terpaku melihat komen-komen disitu. Hanya beberapa kenalan sahaja aku boleh mengetahui respon mereka, yang lain biarlah sebab aku cuma berkawan dengan orang yang aku kenal sahaja di WeChat itu.

- Kau lelaki ke perempuan eh, sebenarnya? Orang pakai itu kau condemn, orang berjerawat lagilah kau condemn. Kau tu sempurna sangatkah, aku nak tanya kau sekarang ni. Jawablah!


Namun begitu, hampa. Tiada balasan pun dari pemilik akaun tersebut. Takut ke macam mana tu? Eh, abaikan sajalah. Sebenarnya, aku bersetuju sangat terhadap komen lelaki itu. Aku tahu pemilik akaun itu lelaki. Macam mana aku tahu? Oh hello !! aku belum buta lagilah! Dah sah2 nama dia Amirul Fikri ( nama samaran), kau nak tuduh aku tak elok-elok, gitu? Hm, aku masih waraslah nak tentukan jantina seseorang.


Kepada yang menjadi mangsa keadaan itu, bangkitlah! sedarlah semua! Sedarlah bahawa biarlah beribu jerawat sekalipun diwajahmu, namun hatimu dipenuhi dan dipagari oleh bunga-bungaan yang indah. Jangan kerana muka 'ploles', hati kita, jiwa kita.. dipenuhi oleh jerawat.

Apa-apa sekalipun, nak bertindak (berbicara) itu fikirlah sehabis-habisnya. Muka kau tu cantik sangatkah? sempurnakah?


















Bangkit! [ COMPLETED ] EDISI  #1Where stories live. Discover now