Chapter 8

1.1K 102 4
                                    

'Bbbang!' Bunyi tembakan kedengaran. 

Shownu, Wonho, Minhyuk, Joohoen, Kihyun serta  Hyungwon terkejut. Mereka segera berlari ke arah I.M.

----

"Hyungg-" tangan I.M mula tergapai-gapai untuk mendapatkan hyungnya akan tetapi keadaannya  semakin lemah.

"I.M!!" Shownu terkejut apabila tembakan terkena pada I.M. Dia terus terduduk dan kakinya seperti digam yang tidak dapat digerakkan  lagi. Air matanya  mula berjujuran.

Wonho, Hyungwon, Joohoen dan Kihyun segera lari ke arah I.M.

Minhyuk pula yang baru tiba setelah menyelamatkan Hyunji, terkejut apabila melihat kejadian tembakan tepat pada I.M.

"Hyungggg" mata I.M mula kabur dan terus menutup mata.

"Dongsaeng, jebal!!" Wonho segera memeluk I.M yang sudah terbaring.

------

Flashback.

Di sebalik lambang dan surat yang diterima oleh I.M.

"Good job. Ni upahnya" kata seorang lelaki lalu menghulurkan sebuah sampul yang mengandungi duit kepada lelaki yang berumur 20an.

Setelah orang suruhannya pergi dia segera masuk ke dalam kereta.

"Hahaha. Game is start. Tak lama lagi aku akan bertakhta dekat puak tu. Dan Shownu kau takkan dapat jejak aku." Jung Shin ketawa jahat dan terus memandu keluar dari bangunan lama itu.

******
Disebalik keputusan Shownu membenarkan I.M mengikuti Vacation ke Busan.

'Hyung! Mianhae 😔'

Shownu tersenyum lalu meneruskan perjalanannya

"Hey, what's up?" Tegur Wonho apabila melihat Shownu melangkah ke restorannya.

"Hurm. Ada hal aku nak bincangkan." Balas Shownu sambil menarik kerusi dan duduk.

"Okey,10 minutes" Wonho pun meneruskan kerjanya sehingga selesai.

10 minutes later,

"What's wrong?" Tanya Wonho setelah menyelesaikan tugasnya.

"Hurm, kalau aku benarkan I.M pergi vacation sempat ke?" Tanya Shownu.

"Wow. You're not in joke right?" Wonho seperti tidak percaya dengan kata-kata Shownu.

"I'm serious. Lagipun kita dah lama tak bawa I.M pergi bercuti pun. Last holiday pun dua tahun yang lalu." Kata Shownu sambil menolak rambutnya ke belakang.

"Betul juga. Lagipun dia selalu dengar kata kita. Aku rasa okey je. Wonwoo ada." Balas Wonho sambil menepuk bahu Shownu.

*****
Di sebalik kejadian Joohoen mendapat jawapan.

"Oh, SH*T" Joohoen segera mencari maklumat tentang monster lebih mendalam.

Setengah jam melayari, Joohoen terus melangkah ke ruang tamu Dia duduk di atas sofa sambil memikirkan sesuatu.

"Oh maknanya Monster ni dah lama tak wujud. But siapa yang-" Johooen terhenti apabila dia memandang sebuah bingkai gambar. Sebuah bingkai gambar keluarga yang sungguh harmoni.

Joohoen mendekati gambar itu. Dua orang jejaki yang  segak dan bertubuh tinggi serta sepasang suami isteri tersenyum.

Dia tahu lelaki yang mempunyai mata biru itu adalah appanya dan disebelah yang mempunyai mata merah adalah pakciknya iaitu hyung kepada appa dia.

"Tak mungkin!" Joohoen sudah mendapat jawapan dan dia segera masuk kebilik tidurnya itu.

***

Flashback kejadian setelah appa dan omma mereka mati.

Setahun kemudian,

Sebelum subuh,
Shownu dan Minhyuk mula lompat dari satu pokok ke satu pokok. Setelah satu jam jelajah mereka pun pulang ke rumah yang terletak di tengah-tengah hutan.

"Good job, Minhyuk. Ada peningkatan. Lepas ni kau kena kawal lihat darah pula" ujar Shownu sambil mengusap rambut Minhyuk.

"Nae hyung!" Balas Minhyuk sambil tersenyum.

"Kami sudah pulang" jerit Minhyuk.

"Korang punya sarapan ada dekat atas meja" kata Wonho setelah membukakan pintu untuk mereka.

"Wow. It's so delicious" kata Minhyuk setelah meneguk darah sekali gus.

"Yah, Minhyuk! Minum tu hati-hati." Tegur Wonho.

"Wonho, I.M tidur lagi ke?" Tanya Shownu.

"A'ah. Malam tadi dia asyik menangis je"

"Maybe dia rindu omma dengan appa"

"Maybe~"

"Dahlah aku tengok I.M dulu." Shownu pun menuju ke bilik I.M.

Shownu tersenyum apabila I.M tidur dengan lena sambil menghisap jarinya.

Setelah melihat I.M, dia pun menuju ke beranda sambil membuka sekeping surat.

'Shownu, my son. Mianhe. Maybe masa Shownu baca kertas ni omma dengan appa dah pergi.

Shownu tolong jagakan adik-adik kamu. Yang penting I.M. Tolong jauhkan dia daripada pakcik kamu. Kamu ingat lagikan JongHyun ajussi?

Tolong jangan percayakan dia. Omma dan appa cheongmal mianhae sebab tinggalkan Shownu dan yang lain dalam umur yang masih muda.

Kami buat semua ni demi kebaikan kamu dan yang lain. Lagi satu, omma dan appa berharap I.M menjadi manusia seperti biasa yang boleh menjalankan rutin harian sama dengan manusia yang lain.

Walaupun ramai vampire yang mengatakan I.M akan menjadi Ace of vampire, omma berharap dia dapat jalankan kehidupan dia seperti manusia.

Saranghae, son. '

Shownu melipat semula surat tersebut dan mendekati I.M yang sedang tidur.

Air matanya mula mengalir.
"Shownu janji. Shownu akan jaga I.M dan yang lain."

"Appa! Omma! I miss you."

****
Disebalik malam sebelum I.M bertolak ke Busan.

JOOHOEN POV

'Nak beritahu Shownu ke pasal ni? Tak- tak nanti mesti dia tak bagi I.M pergi ke Busan,

'Tapi nyawa I.M dalam bahaya' aku pun kehulur dan kehilir untuk memikirkan jalan yang terbaik.

Tiba-tiba muncul mentol.

"I got it!" Aku pun menuju ke stor yang terletak di bawah tanah.

'Yes! Dengan benda ni. Aku dapat jejak I.M yang dia dalam keadaan  selamat.'

-----

To be countinued.

Chapter ni khas untuk flashback. so, author harap korang fahamlah.

2 chapter left 😭😭
Please vote and keep support

VAMPIRE MONSTA X [MALAY FF]Where stories live. Discover now