"Ommoni?!"Aku memandang wajah keliru Yoongi. Kau fikir? Kalau dia keliru, aku sejuta kali lagi keliru. Itu mak aku. Yang dah membesarkan aku kesekian lamanya. Tiba-tiba pulak si Putera Dingin sesat mana panggil dia emak?! Like, wtf? Sesuka hati jiwa raga aje dia panggil mak aku emak dia. Kau fikir aku boleh terima?
"Jungmi, jom turun makan."
"Arasseo..."
Ketika aku ingin menapak keluar, tangan aku dipegang lembut Yoongi. Lalu, dia memandang aku.
"Itu.. mak kau ke?"
"ya.. Dan kau tak boleh sesuka hati aje panggil dia mak kau. Setahu aku, aku anak tunggal."
+++
Seusai menjamah sarapan, aku kembali ke bilik aku. Di situ, aku dah tak nampak bayangan Yoongi. Rasanya dia dah balik. Aku mengeluh berat. Sejujurnya, aku sedih kalau dia pergi. Sunyi kalau dia takde. Rindu senyuman dia bila tak nampak. Aku mencampak badan aku ke atas katil. Aku sedang barring di tempat Yoongi tidur semalam. Cadar katil ini aku gentel. Aku boleh bau wangiannya di sini. Aku tersenyum sendiri di situ.
+++
Yoongi POV
Aku pasti, wanita yang Jungmi gelar omma itu sangat serupa dengan mendiang mak aku. Wajah mereka saling tak tumpah. Bagaikan orang yang sama..
Aku menapak keluar dari bilik aku. Demi mencari Putera ke-3, Min Hoseok. Satu-satunya adik kandung aku.
Setelah sampai ke hadapan pintu bilik putera, aku mengetuk dedaun pintu itu.
"Masuklah!"
Setelah diberi kebenaran, aku melangkah masuk ke dalam bilik Putera ke-3 itu. Pintu di belakang aku ditutup.
"Hyung kenapa masuk bilik aku ni?"
"Aku nak tanya kau ni.."
"Hmm.. teruskan. Tanyalah."
"Masa kau lahir, ommoni memang meninggal, kan?"
"Kalau tak silap, memang itulah yang berlaku. Aku manalah ingat.. aku baru aje dilahirkan ke dunia ni."
"Kau.. ingat tak muka ommoni?"
"Tak. Tapi pernah nampak kat gambar aje."
"Nak ikut aku tak?"
"Pergi mana?"
"Bumi."
"Huh?"
+++
Jungmi POV
Sedang aku sibuk melayan Mac book air aku, tiba-tiba bingkai gambar omma dan aku jatuh di atas lantai. Hairan betul.. tak disentuh pun boleh pecah? Satu-satunya angin yang ada hanyalah pendingin hawa. Tingkap semua ditutup. Macam mana pula boleh jatuh?
Ketika aku ingin mengambil penyapu yang disimpan elok di penjuru bilik, sempat aku menilik wajah aku di cermin. Rambut yang agak serabai dibetulkan. Barulah aku perasan, terdapat lingkaran hitam di bawah mata. Mungkin sibuk menguruskan hal sekolah dan Bighitland. Sekali pandang, serupa beruang panda kurus pun ada.
Secara tiba-tiba, imej aku pada cermin bertukar seakan-akan cecair dan menunjukkan imej istana raja Bighitland. Kenapa? Aku langsung tak memikirkan Bighitland. Bagaimana pula boleh bertukar menjadi pintu masuk ke dalam dunia itu? Aku mengambil langkah mendekatkan diri aku dengan 'cermin' itu.
Selangkah demi selangkah.. Apa bila aku mendekatkan jari aku dengan 'cermin' itu, tiba-tiba keluar Putera ke-3, Hoseok.
"Putera? Apa putera buat kat sini?"
"Yoo Jungmi? Ini.. bumi ke?"
"Y-ya.."
Dahi aku berkerut. Macam mana pulak Putera Hoseok tahu tentang bumi?
"Yoongi hyung pun datang, jadi-"
Belum sempat putera menhabiskan ayatnya, seorang lagi putera Bighitland keluar dari 'cermin' aku. Ketika tiba-tiba muncul, dia terjatuh dan tempat landing dia.. ialah aku.
"Yah! Kau beratlah. Pergi dari badan aku."
"Kau ingat aku sengaja?"
Yoongi terus bangun dan membantu aku sekali.
"Kitorang ada benda nak buat kat sini."
"Apa dia? Nak panggil mak aku?"
"Ya."
"Kenapa? Kenapa kau bertindak memanggil mak aku Ommoni? Dia tu mak aku bukan mak kau!"
"Habis tu macam mana dia tau nama aku?"
Aku terdiam di situ. Bila difikirkan balik, mak aku memang ada sebut nama Yoongi tadi. Tapi, macam mana pulak dia tahu. Tepat dan benar pulak tu cara omma sebut.
"Manalah aku tau macam mana.."
"Dah tu, bagi aku jumpa mak kau."
"Tak boleh."
"Kejap.. korang cakap pasal apa ni?" - Hoseok
"Aku nak jumpa mak kau."
"Dalam masa 1 juta tahun pun aku takkan bagi. Sebab apa? Sebab dia mak aku. Dan hanya mak aku sorang aje! Aku takkan kongsi mak aku walaupun aku suka kau!"
"Yoo Jungmi!"
"Eomma..."
"Kenapa biadap sangat? Yoongi tu lagi tua dari kamu. Dia tu abang kamu jadi kamu kena hormat dia. Jadi, kamu kena kongsi omma dengan dia."
"Ommoni..."
Setitis air mata jatuh membasahi pipi aku. Aku jatuh terduduk di situ.
"Eotteokkae.. Tak boleh.. Yoongi tak boleh jadi abang Jungmi! Jungmi suka dia! Kalau dia abang Jungmi, Jungmi tak boleh suka dia!''
"Hoseok, Yoongi.. Ommoni nak mintak maaf. Ommoni tak mati pun lepas lahirkan Hoseok. Ommoni yang lari. Ommoni jumpa dunia ni dan kahwin dengan appa Jungmi."
"Tapi kenapa?"
"Sebenarnya Raja dah lama ada hubungan sulit dengan mak Namjoon. Ommoni lari sebab dah tak nak hidup sebagai isteri Raja."
"Aaaaahhhh!!! Tipu!! Tipu!!! Jungmi takde adik beradik!!"
Aku berdiri dan menghadap omma.
"Omma... Kejutkan Jungmi dari mimpi buruk ni.. Jungmi tak nak macam ni.. Jungmi cintakan Yoongi. Kenapa dia abang Jungmi! Kenapa?!"
"Jungmi sabar.. "
"Macam mana Jungmi nak sabar?! Cinta pertama Jungmi adalah abang Jungmi sendiri. Cubalah bayangkan! Tak ke merana tu omma?!"
Aku bertindak mengambil pisau lipat dari laci meja aku dan menghulurkan pisau itu pada pergelangan tangan aku.
"Selama 18 tahun Jungmi hidup, Jungmi ingat cinta tu perkara paling bodoh dalam dunia ni. Sampailah Jungmi jumpa Yoongi. Tapi tahu-tahu dia abang Jungmi.. Jungmi dah tak nak jatuh cinta. Dan untuk tak jatuh cinta, JUNGMI NAK MATI!!"
Aku menggores(?) tangan aku dengan pisau lipat itu. Perkara terakhir aku dengar ialah suara Yoongi menjerit nama aku.
"JUNGMI!!"
Aku tulis Jungmi menjerit, menangis.. Baby jiran aku tengah nangis kat sebelah. What a really weird coincidence.
YOU ARE READING
[🌹] mirror °yoongi
Fanfiction+apa yang aku hajatkan berkali-kali akhirnya dimakbulkan.