Bab 8 - Pulang

31 3 1
                                    

Pejam celik pejam celik. Dah 3bulann Ain cuti sem. Dan harini dia kena balik ke UTEM. Bosan tak bosanlah kena pergi kelas, hadap lecturer, hadap dakdak asrama semua dan yang paling bosan. Kena hadap assigment yang berlambak lambak. Haihh apelah nasib jadi student nie. Nasiblah sem akhir. Bebel Ain sambil mengemas baju baju yang hendak dibawa pulang.

"Papa ohh papa" panggil Ain sambil kaki laju turun tangga. Mane papa aku nie. Senyapp jee rumah. Panggil mama pula lah. "Mama ohh mama" . Senyap juga. Ehh mane mama papa nie. Senyap je. Takboleh jadi nie. Kena tanya bibik nie. "Bibik. Mane mama dan papa pergi? Senyap je." kata Ain setelah memasuki dapur. "Ouh. Datin udah keluar ketemu rakan. Dato nya lagi in dikamar" kata bibik indon itu. Ain terus naik tangga dan pergi ke bilik papa dan mama nya.

Sebelum masuk. Ain mengetuk pintu bilik tidur mereka. Yelah taknak dilabel takde adap pula ceroboh bilik orang walaupun bilik tu parents sendiri. Ganggu privasi orang.

Agak lama Ain mengetuk. Baru terdengar suara papa nya yang mengarahkan suruh masuk. Dah macam dekat office je. Hehehehe. Biasalah perangai boss papa terbawak bawak sampai ke rumah. Ain tak tunggu lama. Terus masuk dan mendapatkan papa yang sedang duduk diatas sofa sampai menonton televisyen.

"Haa kenapa Ain cari papa nie? Sampai nak roboh pintu bilik tu diketuknya. Hal mustahak apakah yang hendak dibincangkan? "Kata dato muhammad sambil matanya menonton bola sepak luar negara.

"Alaa papa nie. Jangan lah serius sangat. Chill lah. Heheheh. Niee Ain cari papa nak bagitahu yang harini Ain dah kena balik UTEM semula. Cuti sem dah habis" kata Ain. Ayat yang last tu bunyi dia macam sedih. Yelah siapa tak malas nak balik belajar balik. Dah Best Best duduk rumah goyang kaki. Lepas tu nie kenaa busy busy pula. Haihh nasib badan.

"Alaa Ain balik harini ke? Macam mane papa boleh taktahu nie. Tapi Ain nak balik naik ape ? Pak mat takboleh hantar Ain. Sbb pak mat kena hantar papa pergi office kejap lagi. Ada urgent meeting. Takboleh cancel." kata Dato muhammad sambil memandang anak dara nya yang lawa itu. Dah besar dah anak papa nie. Makin lawa macam mama dia. Hehehe sempat lgi dia puji anak dara dia.

"Alaa papa nie. Dahtu Ain nak balik naik ape ? Taknak lah balik naik bas. Papaa macam mane niee" kata Ain sambil membuat muka sedih. Nak minta simpati kenalah buat muka sedih. Muahahahahahhahaa

"Hmmm apa kata papa suruh Syukri hantarkan Ain. Nak tak? " cadang dato muhammad kepada anak nya. Sebenarnya dia dah plan dgn Syukri. Mane mungkin dia lupaa yg anak dia balik harini. Dia nak Ain dan Syukri lebih rapat. Mane tahu boleh jadi menantu. Hehehehehehe

"Hm Ain malu lah papa. " kata Ain sambil bermain dengan melentokkan kepala diatas bahu Dato muhammad. Well anak dara sorangg. Memang manje dengan ayah. Hehehe

"Nak malu kenapa? Ain bukannya tak kenal Syukri tu. Dah kenal kan. Siap jogging sama sama lagii. Syukri hantar ye ? Papa memang takboleh hantar nie. Ke Ain nak naik bas? Kata Dato muhammad kepada anak nya. Saje dia mengugut begitu. Yelah Ain nie fobia naik bas sebab dia pernah tengok bas terbalik depan mata. Sampai sekarang fobia tak habis habis.

"Yelahyelah Ain naik Syukri. Tapi papa kena bagitahu Syukri. Ain nak balik pukul 4petang. Jangan lambat. Ain pergi dulu. Bye papa Assalamualaikum." arah Ain kepada papanya sambil bangun keluar dari bilik itu.

******************

Semasa didalam kereta Ain hanya diam sahaja. Bukan dia tak mahu berborak. Tetapi tidak ada benda nak borak. Dia pon takde mood nak balik UTEM. Malas

Syukri yang sedang khusyuk memandu itu terasa janggal. Kenapa kereta nie sunyi je. Rasanya aku bawak orang. Kenapa sunyi je nie? Selalunya dia pokpek pokpek. Ada yang tak kenaa nie.

"Ain, are you okey? Kenapa diam je nie? Selalunya pokpekpokpek tak henti henti. Ain tak suka Syukri hantar Ain ke?" tanya Syukri bertubi-tubi. Yelah mane pernah Ain begini dengan dia.

"Hm takdepapa lah. Ain okeyy. Bukan Ain tak suka. Sukaa. Cuma malu. Ain selalu menyusahkan Syukri. Hm im so sorry." kata Ain dalam nada sedih. Sebenarnya bukan itu yang dia nak cakap. Hahahahaha

"Haih Ain nie. Syukri tak kesahlah hantar Ain. Tak menyusahkan pon. Lagi Syukri suka adalah. Sebab dapat spend time dengan buah hati kesayangan Syukri nie. Nanti dah kat UTEM. tah bila boleh jumpa lagi".kata Syukri juga dalam nada sedih. (Gedik jee dua org nie)

"Kalau rinduu. Datang jelahh dekat asrama Ain. Nanti kita jumpa. Tapi sebelum tu call dulu. Nanti takut ada kelas. Kesian Syukri kena tunggu lama" kata Ain sambil memandang Syukri yang segak berkaca mata hitam dan berbaju kemeja. Haih Syukri. Kau buat aku angau dan tak boleh tidur malam.

"Baiklah sayangku intan payung. Tenung lahh wajah abang nie lama lama sangat. Lepaskan rindu. Nanti tak jumpaa dah" kata Syukri dengan sengih sampai ke telinga.

Ain yang mendengarnya. Terus tersedar dari lamunan nya. Ya Allah macam mane boleh kantoii niee. Aduhh malunyaaaaa. Kat mane nak sorok mukaaa nieeee.. Mamaaaaaa tolongggggg Ainnnnnn. Uhwaaaaa

"Eh mane ada saya tenung awak. Saya tengok awak niee haaa. Dahlah tak sado. Lepastu tak handsome. Lepastu poyo jee pakai cermin mata hitam. Eeee" kata Ain untuk menutup malu dimuka yang dah merah macam tomato tu. Hahahahaa

"Yang tak handsome dan sado nie jugalah yang awak sayangg. Tengok lah nanti. Orang nie juga lah yang awak akan rinduu dan tak bole tidur malam" kata Syukri dengan yakin. Hahahha kita tunggu yee Ain ku sayangg

"Eee perasan. Awak awak dekat depan tu awakk belok kiri tauu. Dah nak sampai dahh dekat asrama saya." kata Ain untuk menukar topik. Sbb apa yang Syukri kata kan adalah benar belaka. Dia pasti akan rinduu Syukri nanti.

"Yee sayang. Saya tahu. Saje je tukar topik kan. Hahahaha nak tutup malu lah tu" kata Syukri yang fokus memandu.

"Mane adalah" kata Ain sambil duduk membelakangkan Syukri. Macam budak budak. Acah acah merajuklah tu.

"Alololo sayang saya nie merajuk lah pula. Alo musyukk musyuk. Takmo lah merajuk sayang. Nanti i rindu nak dengar suara comel you tu" kata Syukri. Sengaja dia menggunakan suara kanak kanak Agak nampak comell. (Awak memang comell ponn Syukri).

"Hahahahahahah lawak lah awak nie. Comell sangat guna suara tu. Saya suka " kata Ain sampai menepuk tangan macam budak budak juga. Hahaaha 2x5 je dua org nie.

Akhirnya mereka tiba jua di destinasi yang dituju. Ain tiba tiba rasa sunyi. Mungkin kerana berjauhan dengan papa dan mama nya. Yelah selalunya papa dan mama nya yang akan hantar dia balikk asrama. Tapi nie orang lain. Dan dia berasa sunyi kerana Syukri takde untuk hiburkan diaa pada hari hari yang akan datang. Hm

"Cik Ain. Kita dah sampai. Awak termenungkan apa lagi tu? Taknak balik asrama ke? Ni mesti taknak berpisah dengan saya kan? " kata Syukri untuk menghiburkan hati Ain. Bukan dia taktahu Ain sebenarnya taknak balik asrama. Dari muka Ain pon dia dah tahu. Sabar kayy sayang. Tak lama ponn. Nanti lepas habis awak belajar. Saya pinang awak. Hehehrhe

Ain terus tersedar lagi lamuannnya. Haihh Ain kau nie. Sikit sikit mengelamun. Memalukan diri sendiri

"Hm yelah awak. Saya keluar dulu. Takpe beg saya angkat sendiri. Terima kasih awak. Sebab sudi hantar saya. Nanti kalau ada masa. Datanglah lagi. Saya pasti akan rindu awak." kata Ain tetapi ayat yang last tu slow sangat dia cakap. Agak tidak mahu didengari oleh Syukri.

Tetapi Syukri telah mendengarnya dengan jelas. Terus senyuman sampai ke telinga. Hahaha.

"Apadia sayang cakap tadi? Saya tak dengar lah ayat yang last tu. Boleh ulang balik tak? Sengaja Syukri menyuruh Ain mengulang semula ayat yang disebutnya tadi.

"Eh mane ada saya cakap pape. Saya cakap saya berterima kasih je. Ape lah awak nie. Okeylah saya pergi dulu. Kang takboleh masuk pula. Bye awak. Drive carefully. Takecare. Jangan gatal gatal pula kat sana.haahhahaha. Assalamualaikum." kata Ain lalu keluar dari kereta dan berlalu ke arah pintu belakang untuk mengambil beg nya. Dan berlalu pergi. Sempat dia berpaling memandang Syukri untuk kali terakhir.

Semasa memandang. Mata mereka bertembung. Syukri sempat berkata "you too sayang. Jangan nakal nakal. Takecare too. Jangan lupa mesej saya hari hari. Nanti rindu. Ahhahahaha." lalu terus menekan minyak dan berlalu meninggalkan asrama itu.

#vote and comment

Gadis Taman MilikkuWhere stories live. Discover now