Aku memandang Rian dan Helena bercakap di ruang tamu aku dari dapur. Mujurlah dari dapur aku ni, aku boleh melihat setiap sudut dalam rumah. Yalah, senang... Kalau ibu ada kat dapur, dia sedar ada orang di luar. Duduk berdua di dalam rumah yang besar, perlulah berhati-hati.
Lama juga aku dan Helena menunggu Rian balik dari hospital. Takkan aku nak suruh Helena tu duduk kat dalam rumah Rian pula? Walaupun aku ada kunci, tak eloklah pula. Sendiri punya undang-undang, sendiri nak langgar pula. Nak tak nak, kenalah duduk kat rumah aku. Tapi, aku tak adalah nak korek apa-apa daripada Helena. Nampak macam sedih dan serius saja wajahnya. Tak berani pula aku nak melebih-lebih. Kalau ikut hati, banyak benda aku nak tahu.
"Kak..."
"Hmmm..."
"Dah bertunang rupa-rupanya Rian tu, noh..."
"Doktor, handsome, anak Tan Sri Dr. lagi... Confirmlah dah ada tunang ibu, oiii. Silap hari bulan, dah nak kahwin kut!"
"Melepaihlah ibu."
"Takkanlah ibu nak kahwin dengan Rian pula?"
"Hesy, kak ni... Melepaih jadi menantu ibulah. Ibu ingat sesuailah, Rian dan Dian. Elok pula nama anak-anak ibu semua dekat-dekat. Rian... Dian... Adik kamu, Nian. Nanti dapat cucu nama Pian."
Aku tergelak. "Siannn ibu... Tak payah nak beranganlah, ibu. Tak ada maknanya nak jodoh rumah sebelah, eh."
"Bukan senang nak dapat doktor. Statistik mengatakan, Malaysia ni kekurangan doktor pakar. Pelik tak pelik, ada doktor pakar sewa rumah panjang kita tu. Haaa... Tak mustahillah, kan?"
Aku tergelak lagi. Banyaklah ibu punya statistik, tahulah bekas cikgu matematik!
Aku memandang lagi ke arah Rian dan Helena... Serius nampak perbincangan itu. Kalau tak serius, kenapa Helena datang dengan beg bajunya sekali? Kenapa tak call saja? Atau WhatsApp? Lagipun, KL dengan Ipoh... Tak adalah jauh mana. Kenapa sampai nak bawa kain baju? Boleh balik hari kut!
"Depa tu macam ada masalah..."
"Hang ni kak..."
"Dak aih, sungguh. Cuba ibu tengok. Ibu kan dah banyak pakai kuali. Takkan asam dan garam bertemu... Ibu tak boleh nampak kut?"
"Asam dan garam bertemu tu namanya jodoh."
"Kuali yang rosak ni..."
"Awat?"
"Jodoh putus tengah jalan."
"Eloklah. Bertemulah dengan garam yang lain. Garam kat dapur ibu!"
"Ada ke situ pula ibu ni..."
Ibu tersengih. Mereka tengah ada masalah... Bukannya nak tolong selesaikan masalah, tapi nak tambah masalah. Eh... Aku ni? Dian, dalam cerita kau, Nia tu protagonis... Nia tu kau. Takkan jadi terbalik, Nia tu jadi antagonis pula? Si Helena ni jadi protagonis?
No...
Bukan Helena...
Mana boleh letak nama sebenar.
Kena letak...
Elena!
Yes!
Cepat-cepat aku capai kertas nota yang tertampal atas peti sejuk. Aku tulis.
ELENA
Antagonis?
Tunang?
Aku terdiam. Berfikir. Takkan nak tulis yang Nia tu, perampas? Ohhh tak boleh. Nanti aku kena rombak the whole manuskrip. Kerja gila, Dian!
YOU ARE READING
MANUSKRIP CINTA
RomanceTajuk: Manuskrip Cinta Penulis: Syamnuriezmil Muka Surat : 682 Penerbit: Penulisan2u ISBN: 978-967-0992-45-7 Harga: RM26.00 (Semenanjung) // RM29.00 (Sabah & Sarawak) DAPATKAN SEGERA DI WEBSITE http://karyaseni.my/ http://p2u.my...