"Hai, sayang..."
Izak muncul dengan T-shirt Polo berwarna biru cair dan seluar jean hitam. Kebetulan aku pun pakai baju warna biru. Aku kan suka biru. Sedondonlah pula, dah macam first hari raya. Simple. Sempoi. Smart.
Buat aku tak jadi nak marah apabila dia berikan aku sejambak bunga. Benda ni tak ada dalam manuskrip. Kan aku kata, Izak kena jadi diri sendiri. Lupa pulak! Adakah ini personaliti gay dia? Hmmm... Not bad! Untunglah awek gay dia. Errr... Awek ke, bro?
"Senang cari rumah?"
"Senang. Terus masuk ke dalam hati."
Amboi...
Pick up line tak agak-agak.
"Tak nak kenalkan boyfriend kak tu pada ibu ke?"
Aku menoleh. Tak perasan ibu kat belakang. Ingatkan intai dari dalam. Sibuk betul. Bukannya dia tak tahu, ini bukan boyfriend betul-betul aku.
"Ibu, ini Dr. Izak Ashaal. Ini ibu Dee, Puan Seri Diana."
Karang bersaya awak... Kena marah pula. Aku bahasakan diri Dee, senang cerita. Takkan nak bahasakan sayang? Geli aku. Nia bolehlah!
Izak menyalami ibu. "Sekarang saya tahu daripada mana Dian dapat kecantikan dia."
"Tak payah nak up ibulah. Ibu tahu semuanya yang abang tu bukannya boyfriend betul-betul saya."
"Abang puji ikhlas kut, sayang."
Haih...
Mamat ni kan.
Malu pula aku, bersayang abang depan ibu. Ibu mesti fikir aku yang bukan-bukan. In character ibu, in character! Tak dak maknanya betul-betul. Ini semua satu permainan yang pastinya tidak mengusik hati dan perasaan sebab mamat tu gay!
"Biaq pi lahhh... Orang nak cakap ibu cantik. Hang jealous pasai apa?"
Aku mencebik.
"Mak cik... Saya nak minta izin bawa Dian keluar tengok wayang, boleh? Saya janji akan bawa dia balik sebelum malam."
"Tak bawa balik pun tak paaa aih, Izak."
"Sporting betul bakal ibu mentua saya ni. Saya janji akan bawa Dian balik secara halal, mak cik. Insya-Allah."
Aku memandang Izak. Mamat ni biar betul? Halal apa ke benda? Ini kan eksperimen untuk tiga bulan. Mengarut betul mamat ni.
Tapi kalau aku Nia... Aku kenalah...
"Apa abang ni... Buat malu saja cakap macam ni depan ibu!"
Menggedik!
Hati tu bagai digeletek!
Kalau Dian?
Tak pasai lah!
Lagi sakit hati bila dia gosip pasal aku pada Rian. Apa motif Izak? Spy aku ke apa? Sahih dia tak percaya aku dan Rian tak ada apa-apa. So, apa makna preskripsi yang dia bagi kat aku tu, TRUST ME sampai 1000mg? Sama dengan dua biji Panadol tu. Makan terus segar lagi-lagi kalau Panadol ActifFast. Buat apa nak suruh aku percayakan dia, kalau dia sendiri tak percayakan aku?
Ibu pandang aku senyum-senyum. Balik nanti, aku akan betulkan senyuman sumbing ibu tu. Sekarang, dah lewat. Nanti terlepas show pukul 11 pagi. Aku tak nak balik lewat sangat. Esok aku tak boleh nak bangun pagi. Rugilah terlepas pukul 4.00 pagi nanti. Itu saja waktu ideal untuk dapat idea gempak untuk manuskrip aku tu.
Lagipun...
Aku ada benda nak tanya Rian. Cerita dengan Rian tadi belum selesai. Aku tak nak persoalan itu mengganggu dating aku dengan Izak. Nanti aku tak boleh nak tulis manuskrip pula. Silap hari bulan, manuskrip jadi manuskrap!
YOU ARE READING
MANUSKRIP CINTA
RomanceTajuk: Manuskrip Cinta Penulis: Syamnuriezmil Muka Surat : 682 Penerbit: Penulisan2u ISBN: 978-967-0992-45-7 Harga: RM26.00 (Semenanjung) // RM29.00 (Sabah & Sarawak) DAPATKAN SEGERA DI WEBSITE http://karyaseni.my/ http://p2u.my...