Aku tersenyum melihat sejambak bunga yang diberikan Izak tadi. Hilang perasaan aku nak pi tanya Rian, apa sebenarnya yang telah berlaku antara dia dengan Helena sampaikan Helena mesej aku macam tu. Gaya seperti aku pula perampas.
Aku rasa Rian sepatutnya berterus teranglah dengan Helena. Rian kena beritahu Helena yang aku ni bukan orang yang merampas Rian daripada dia. Aku ini hanya tuan rumah ke atas rumah sewa dia, itu saja. Hak aku, ke atas rumah tu. Bukannya penyewa.
Mesej itu aku biarkan tidak berjawab. Aku tak berani nak jawab apa-apa pada Helena sebab takut nanti, Rian tak setuju pula dengan jawapan itu.
Masalahnya...
Rampas celah mana?
Suka pun tidak.
Cinta apatah lagi.
Lainlah kalau Rian salah anggap aku sebab aku berkawan dengan dia dan selalu bertanya pada dia macam-macam. Aku tanya ada sebab. Bukan aku tanya tu, nak ragut jiwa dia. Buatnya Rian pun salah anggap macam mana?
Aku pandang bunga yang Izak bagi pagi tadi sekali lagi. Tadi sebelum keluar tak sempat nak susun dalam pasu. Balik dari dating, terus ke dapur dulu. Layu pula bunga aku nanti. Tengok-tengok... Ibu dah letak dalam air. Terbaiklah ibu!
Aku keluarkan dari plastik dan aku gubah cantik-cantik di dalam pasu. Aku letakkan sebiji Panadol untuk tahan lama.
Hmmm...
Ibu dah letak Panadol ke belum dalam air tadi?
Belum kut!
Cukup ke sebiji? Banyak bunga ni.
Nak letak dua biji?
Dua biji dah 1000mg.
Eh... Tersama pula preskripsi aku tu yang diberikan Izak. Kebetulan. Kebetulan yang sweet. Berangan kuat kau ni, Dian!
"Pengsan bunga tu nanti, overdose!"
Ibu ni kan...
Pantang betul aku nak menghayati keindahan bunga ini. Cemburulah tu, tak dapat sejambak. Aku ni, bukan saja dapat sejambak.... Dapat pi dating lagi.
Haih...
Melting juga aku pada mamat mulut loji tu. Lama-lama, aku yang jadi Nia nanti. Angau tahap bangau... Seriau!
"Melihat kepada keadaan kak ni, ibu rasa... Dating kak dan Izak hari ni berjalan baik. Tak nak cerita kat ibu ka?"
"Hesy, rahsia rumah tangga mana boleh nak cerita kat ibu."
"Hangpa pi sampai ke Golok, pi menikah ka?"
"Doalah... Doa. Nanti kak ke Golok..."
"Ibu rodok hang!"
"Tau takut..."
"Adik hang dok gila belajaq... Hang dok gila menulih. Kenduri terakhir yang kita buat kat rumah kita ni kak, kenduri arwah pak hang. Bila agaknya, nak merasa kenduri nasi minyak kat rumah kita ni?"
Mula dah...
Mulaaa dah!
Ibu dah buka bab munakahat. Bab inilah yang aku suka skip. Klise.
"Bagi Nian menikah dulu tak pa..."
"Menikah dengan apa? Buku dia?"
"Dia ada kawan tu. Saja tak mau habaq. Sabaqlah, bu. Nanti dia kenaikan kat ibu. Mana tau doktor pakar jantung lagi. Masin mulut ibu nak anak menikah dengan doktor pakar jantung!"
"Awat bukan hang, kak? Calon depan nu saja..."
Eh...
Ibu ni.
YOU ARE READING
MANUSKRIP CINTA
RomanceTajuk: Manuskrip Cinta Penulis: Syamnuriezmil Muka Surat : 682 Penerbit: Penulisan2u ISBN: 978-967-0992-45-7 Harga: RM26.00 (Semenanjung) // RM29.00 (Sabah & Sarawak) DAPATKAN SEGERA DI WEBSITE http://karyaseni.my/ http://p2u.my...