"Eh... Kau buat apa kat sini? Aku kan jumpa kau tengah hari. Ini belum tengah hari, kan?"
Terkejut Gee bila aku dah muncul di depan farmasi awal pagi. Dia baru saja menyarungkan baju putihnya itu. Dah macam doktor pula aku tengok.
"Tak menyempat betullah kau ni."
"Aku temankan tunang Rian. Dia nak cari Rian."
"Tunang Rian? Dr. Rian yang menyewa sebelah rumah kau, cardiologist hospital ni?"
"Ada banyak Dr. Rian yang kau kenal ke?"
"Tak adalah banyak. Sorang saja. Mana tunang dia? Nak tengok sikit rupanya macam mana."
"Aku dah hantar dia kat klinik tunang dialah. Aku nak pi buat apa?"
"Laaa... Kenapa aku tak tahu yang Rian dah ada tunang?"
"Aku tahu awai lagi. Rian beritahu aku lima minit selepas pertama kali dia jumpa aku."
"Kenapa kau tak beritahu aku? Mula-mula aku ingat, dia tu playboy. Sebab kalau dalam group orang perempuan tu, dia mesti terselit. Rajin dia melayan staff nurse kat sini."
"Terlajak laris sangat ke mamat tu?"
"Of courselah. Dr. Rian Akasyah kut!"
"Penyewa rumah sewa aku aje..."
Gee mencebik. "Cehhh!"
"Tapi, bila aku tengok dengan muka jambu dia tu dan kesopanan serta kesusilaan dia melayan perempuan-perempuan merenyam kat hospital ni, aku ingatkan dia gay! Rupa-rupanya... Member dah bertunang. Alkisahnya!"
Rian... Memanglah muka jambu sikit. Tapi, bagi aku, itu biasa saja. Yang luar biasa ialah kisah cinta dia dengan Helena. Itu lebih menarik. Kenapalah Rian mengelak bila Helena datang ke sini? Pelik tak? Pelik sangat. Kalau aku, aku sangat teruja kalau tunang aku datang melawat aku. Kenapa tidak, Rian?
Haih...
Selagi aku tak tahu apa masalah Rian, selagi itulah sukar untuk aku tulis cerita tentang Rain. Yalah, sebab aku asyik terfikir pasal Rian saja. Kacau kepala otak aku!
Aku kena divert...
"Mana?"
"Mana apanya?"
"Boyfriend akulah."
"Hesy... Tengah harilah. Kan aku kata tengah hari. Kau ingat boyfriend tu datang macam parcel pos laju ke? Agak-agaklah!"
"Kalau boleh aku nak bercinta sekarang. Sebab aku ada deadline ni. Sebelum pesta buku aku dah kena hantar."
"Yalah... Yalah. Dia pun kerja juga. Tak semua orang cuti 365 hari macam kau. Sabarlah."
"Dia kerja apa?"
"Doktorlah."
"Perghhh... Boyfriend aku seorang doktor?"
"Dan dia gay."
"Haihhh? Gay juga!"
Semua doktor kat sini, Gee anggap gay ke apa? Rian pun gay... Yang bakal boyfriend aku ni pun gay! Biar betul Gee ni?
"Apa hal kau cari gay pula yang jadi boyfriend aku? Boleh ke seorang gay mencintai seorang perempuan? Kan gay mencintai lelaki?"
"Kau ada beza ke dengan lelaki?"
"Ceh!"
Gee ketawa.
"Biar betul kau ni?"
"Betullah. Itu memang confirm gay sebab dia kawan baik Eff. Eff yang cakap dia gay."
YOU ARE READING
MANUSKRIP CINTA
Storie d'amoreTajuk: Manuskrip Cinta Penulis: Syamnuriezmil Muka Surat : 682 Penerbit: Penulisan2u ISBN: 978-967-0992-45-7 Harga: RM26.00 (Semenanjung) // RM29.00 (Sabah & Sarawak) DAPATKAN SEGERA DI WEBSITE http://karyaseni.my/ http://p2u.my...