Pen Kitometrico diselit kemas ditepi telinganya.Mensyurat tengahhari itu menggenparkan semua Ahli Jawatankuasa Majlis Tinggi Sekolah(MPS) apabila mereka dipanggil oleh guru disilpin,Cikgu Soobin.
AJK namja dan AJK yeoja berkumpul dibilik mensyuarat.Mereka bermensyuarat di meja lonjong dimana pelajar namja dan yeoja duduk saling berhadapan sambil diketuai oleh Cikgu Soobin.
Cikgu Soobin terus saja bertindak memulakan mensyuarat sebaik saja semua ahli sudah cukup berkumpul.Dia berbicara sepatah dua kata sebagai kata2 aluan.Sambil itu matanya merenung seorang demi sorang AJK yang duduk berderet di hadapanya.“Ada beberapa kes berlaku di asrama sepanjang minggu ni.Pelajar namja dan yeoja berjumpa di tempat2 gelap dan sunyi...”Cikgu Soobin membaca catatan pada buku kecil yang sering dibawanya kemana-mana.
Sehun dan beberapa ahli jawatankuasa lain saling berpandangan.Masing-masing masih tidak jelas maksud kata-kata yang kedengaran itu.
“Seharusnya sebagai pelajar yang mendalami ilmu.perkara seperti ini tidak berlaku.Sepatutnya AJKT membuat tangkapan,bukan pengawal sekolah.Kamu semua berada dimana sewaktu kes2 maksiat itu berlaku??”Suara Cikgu Soobin kedengaran tinggi.Wajahnya juga sugul seakan kecewa.
Sehun dan beberapa ahli jawatankuasa lain memusat pandangan kepada ketua yang bertanggungjawab dibahagian disiplin.Masing-masing menoleh kearah Song Jihyo.
“Siapa pengerusi dan Naib Pengerusi pelajar Empire High School?”
Sehun menelan liur.Pen Kilometrico telepas dari telinganya.Perlahan-lahan dia bangun membiarkan pen itu jatuh di atas lantai.Begitu juga dengan pembantunya Tiffany.Bimbang terbit dihati mereka.Siapa lagi akan dipertanggungjawabkan kalau bukan mereka?
Cikgu Soobin merenung dua orang pelajar berjawatan paling tinggi disekolah itu.
“Apa yang dah berlaku dalam organisasi kamu sehingga masalah disiplin pelajar diasrama semakin lama semakin tak terkawal?”soalannya dengan kening berkerut.Wajah Sehun dan Tiffany direnung silih berganti.meminta penjelasan yang terang dan terperinci.Riak marah tepamer jelas pada raut wajahnya,sama dengan nada suaranya tegang saja.
Sehun dan Tiffany tidak terus menjawab. Barangkali kepala mereka masih pening2 lalat kerana hal yang mereka tidak ketahui itu.
“Semalam seorang seorang pelajar yeoja masuk ke dorm namja,berdua-duaan pada pukul 10 malam.Bagaimana boleh terlepas anak buah kamu ke asrama namja,Tiffany?Cikgu Soobin merenung wajah putih gebu yang dilitupi dengan rambut panjangnya.
Tiffany menelan air liur sendiri.Bimbang sudah berubah menjadi takut pula.Dia sendiri tidak tahu tentang hal yang dilaporkan oleh Cikgu Soobin itu.Siapakah pelajar yeoja yang berani berbuat hal yang tidak2 sehingga dapat ditangkap oleh pengawal sekolah?
“Saya dan AJKT dah membahagikan tugas masing2 cikgu.Hal ini dibawah tugas ketua disiplin,Jihyo.”Tiffany cuba mempartahankan dirinya.Berharap Cikgu Soobin mengalihkan pandangan kearah Jihyo.
“Apa maksud kamu cakap macam tu?Kamu nak salahkan orang lain pulak?”Cikgu Soobin membalas.Jelas dan terang sekali suaranya,masih tepat merenung wajah naib pengerusi pelajar disekolah itu.
“Saya bukan salahkan orang lain,cikgu.Pada pendapat saya hal disiplin tentulah dibawah tanggungjawab ketua disiplin.Ketua disiplin itu sendiri mempunyai ahli jawatankuasa kecil.Mereka lah yang bertanggungjawab.”Tiffany meningkah dengan suara yang sedikit meninggi.ahatinykerana kerana dipersalahkan dengan kecuaian orang lain.Lebih-lebih lagi apabila Cikgu Soobin seolah-olah hendak membela pelajar baharu yang terkenal dengan kemahiran sukan catur itu,Song Jihyo.
“Jadi,siapa kamu dalam sekolah ini?Apa tugas kamu??”Cikgu Soobin merenung tepat ke dalam mata pelajar cantik itu.
Tiffany terdiam.Lontaran kata Cikgu Soobin begitu berbisa sehingga pipinya rasa bagai ditamapr saat itu juga.Air matanya bergenang serta-merta.
YOU ARE READING
Exchange Love
Fiksi Remaja"Siapa suruh kau bercinta? Setahu aku,disekolah atau universiti pun pelajar tak belajar tentang cinta. Kalaulah cinta itu sangat penting tentu kerajaan dah wujudkan mata pelajaran cinta". Tapi Sehun dalam bahaya, yeoja tu betul-betul nak rosakkan di...