Veba, kızıl, çiçek, kolera gibi salgın hastalıklar ve onlara eşlik eden kıtlık ve kuraklıklar, tarih boyunca milyonlarca kişinin ölümüne neden oldu. Yenilmez denen orduları durdurdu.
Ekonomik, siyasal ve demografik sonuçlarıyla yeryüzü haritasının yeniden çizilmesinde önemli roller üstlendi ve üstlenmeye devam ediyor.
Bir Fransız düşünür, salgın hastalıklar konusunda şunu söylemişti: "Hepimiz salgın hastalıkların çocuğuyuz..."
Gerçekten de insanlık tarihi içinde salgın hastalıkların rolü çok belirleyici. Zaman zaman imparatorlukları çökertmiş, orduları kırmış, yaşam ve sevme biçimlerini değiştirmişti.
Büyük politik dönüşümlere, coğrafi ve demografik oynamalara yol açmıştı.
Çiçek hastalığı Yeni Dünya'yı öylesine kırıp geçirmişti ki, çalıştırılacak emek gücü için bu kıtaya milyonlarca Afrikalı köle taşınmıştı.
Veba, Avrupa'da feodal beylerin ve kilisenin iktidarını sarsmış, kapitalizmin ve reform hareketinin doğmasına neden olmuştu, ölümcül salgınların tarih yapan gücünü unutmak ya da görmezlikten gelmek gerçek anlamda bir hata.
İnsan nüfusu çığ gibi büyüdükçe, insanlar tarihin kaydettiğinden çok daha fazla mikrobu ayaklandırıp günümüzde de harekete geçiriyor. AIDS ve SARS gibi...
Sanata düşen "Kara Ölüm"... İtalyan heykeltıraş Gaetano Guilo Zumbo'nun (1656-1701) "Veba – Zamanın Zaferi ve Bedenlerin Çürümesi" üçlemesinden "Zamanın Zaferi" adlı çalışması. Vebayı anlatan bu yapıt Floransa'daki Specola Müzesi'nde sergileniyor.
Salgın hastalıkların tarihi, insanoğlunun toprağı işlemeye başlamasıyla eşzamanlı.
Vahşi toprakların yok edilmesi, fareleri, sıçanları, keneleri, pireleri ve sivrisinekleri insanlara daha yakın yaşamaya zorluyordu.
Bu hayvanlar beraberlerinde veba, tularemi, tifüs ve sıtma gibi sürprizleri de getirdiler. Ayrıca yüzbinlerce insanın yaşadığı kentler ortaya çıktıkça, toplu ölümler de yaygınlaştı.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Gizemli ilimler ve Sırlı olaylar
FantasyTürkiye de ve Dünya üzerinde yaşanmış esrarengiz olaylar... Gizemi çözülemeyen sırlar. Büyüler, kehanetler. Ölümler...