9

89 4 0
                                    

Dania cuba mendail nombor telefon Ariel sedari tadi tapi tiada jawapan. Hesy! Mana pulak Si Ariel ni? Getus hati Dania.

Sekali lagi dia mendail nombor yang sama, namun masih tidak berjawab.

"Tidur ke apa mamat ni?" Dania mendengus.

Dia mesti pergi ke rumah sewa Ariel petang ini.

  ===========================================
"Ariel!!!" jerit Dania dari luar pagar.

 Namun, tiada sahutan. Rumah itu seolah-olah kosong tidak berpenghuni.

Dania mengeluh.

"Mana dia ni? Panggil takde respons, call tak jawab!" rungut Dania, kecewa. Tiba-tiba telefon bimbitnya berbunyi. Dania melihat ke skrin telefonnya itu. Ariel!

"Helo, Ariel! Kau kat mana? Aku call kau kenapa tak jawab?" marah Dania bertalu-talu.

"Aku kat depan rumah kau sekarang ni. Kau kat mana? Aku nak jumpa. Ada hal," balas Ariel lesu. Seperti tidak bermaya aje.

Dania mula dilanda kerisauan.

"Kenapa aku call kau tak jawab tadi?" tanya Dania kembali. Kali ni suaranya agak mendatar. Sudah hilang rasa nak marahnya tadi.

"Handphone aku ada masalah," jawab Ariel dengan selamba. Bukan ada masalah pun. Dia tak dengar bunyi telefon bimbitnya tadi.

"Kau kat mana sekarang?" soal Dania lagi.

"Kan ke aku dah cakap tadi aku dekat rumah kau..." balas Ariel.

Dania mengeluh.

"Kau tunggu situ. Aku datang. Aku kat rumah kau ni," suruhnya.

"Eh, aku nak gerak dah. Kalau kau nak jumpa aku... kat SOGO boleh?" Pinta Ariel seraya memberi cadangan.

"Okey. Jumpa kat sana."

Belum sempat Ariel membalas, Dania segera menamatkan perbualan mereka. Dia segera berlari meninggalkan rumah sewa Ariel. Dia perlu ke tempat yang dijanjikan.
  ===========================================
Dania melihat jam di tangan. Sudah pukul lima petang, namun batang hidung Ariel langsung tak nampak. Tadi janji nak jumpa dekat SOGO. Ni dah dekat lima belas minit tunggu, bisik hatinya. Tiba-tiba...

"Dania!"

Dania segera mengalihkan perhatiannya ke arah Ariel yang sedang berlari mendapatkannya.

"Sorry... sorry... aku ada hal tadi!" Ariel memberi alasan.

"Kau ke mana?" tanya Dania, bengang.

"Errr... aku ke... aku ke..." Ariel cuba mencari alasan agar Dania tidak menyangkal lebih-lebih.

"Aku ke kedai buku tadi," tipunya.

Sebenarnya ketika Dania telefon tadi, dia sedang sibuk menjalani penggambaran untuk kulit depan majalah URTV bersama pelakon terkenal, Syarifah Amani. Dia memang tidak sedar telefon bimbitnya berbunyi. Ketika dia ingin membuat panggilan, ada dua puluh missed call. Semuanya daripada Dania dan dua lagi daripada nombor yang tak dikenali.

Dania melihat wajah Ariel nampak berbeza daripada sebelumnya. Kalau dilihat lebih terperinci wajah itu seakan-akan...

"Arziril?" Tiba-tiba nama itu terlepas daripada mulutnya.

Ariel terkejut. Lantas, dia pura-pura buat tak faham. "Apa kau cakap ni, Dania? Aku tak faham."

"Errr... kenapa muka kau nampak lain? Kau baru lepas buat makeover ke?" tanya Dania lantas menyentuh wajah Ariel.

Alamak! Arziril Ke Ariel?Where stories live. Discover now