Sejak kebelakangan ini, kampung mereka sering dikecohkan dengan kematian anak dara secara tragis. Ramai mengatakan ada orang mewujudkan orang minyak tetapi ada sebahagian kata ini angkara budak-budak yang bernafsu tinggi. Macam-macam perkara sampai ke telinga ketua kampung iaitu Tok Ketua. Dia menghiraukan semua itu berlaku, kerana ini kerjanya untuk selamatkan kampungnya dari diserang pontianak tetapi kecoh pula dengan kematian anak dara. Dia mulai resah. Kalau rancangannya bocor, tidak sanggup dia diusir dari kampung ini. Ini kampungnya!
"Tok, kami tidak tahan! kalau perkara ini berlaku lagi. Kemungkinan anak dara kami juga mati! tok!" laung salah seorang penduduk kampung. Berang dengan ketua kampungnya yang tidak langsung mengambil peduli dengan perkara ini.
"Jangan risau, kamu semua hanya sabar. Tak lama lagi, benda tu hilang lah. Budak-budak nakal je ni" balas Tok Ketua selamba.
"Masalahnya tok, ini bukan angkara budak tapi syaitan!"
"Kamu semua balik dulu, nanti aku fikirkan" terus dia menutup pintu rumahnya rapat-rapat. Malas dengar penduduknya memekak terlolong minta bantuan darinya. Serabut!
Maknis pelik melihat suaminya yang sejak dua menjak ini berperangai lain. Daripada tidak langsung mengambil berat pasal anak mereka, sekarang hiraukan bantuan penduduk kampung. Terus dia mendekati suaminya yang selamba membaca akhbar sambil bersilang kaki persis orang kaya. Huh
"Bang, ni perkara bahaya. Ragut nyawa penduduk kampung. Takkkan nak berdiam diri sahaja?"
"Nanti benda ni tak berlaku dah, sabar jelah"
"Awak dari dulu lagi sabar! sabar! sabar! Dulu anak sakit, awak tak ambil berat! Sekarang orang minta bantuan pun awak tak tolong! Awak ke buat semua ni bang!" jerit Maknis. Marah dengan suaminya yang sifat acuh tak acuh untuk menolong orang. Sudah lama dia bertahan dengan suaminya, akhirnya fuh! lepas!
"Awak dah kenapa?! Saya tahu lah saya buat! ish! buang masa berbual dengan orang tak reti base!"
Terus dia mencapai kunci motor, dan melemparkan pandangan bengis kepada isterinya.
"Baik berhenti lakukan benda terkutuk tu bang!"
Tok Ketua berhenti setelah dengar ayat yang keluar dari mulut isterinya. Dia pusing ke belakang, melihat isterinya yang bercekak pinggang. Huh! terus dia keluar dari rumah. Tak guna nak bertengkak dengan isterinya lagi. Sekarang, perkara ni mesti cepat dibereskan!
Petang itu, tiga orang gadis melepak di pantai termasuk teman mereka semasa di sekolah, Fatin. Lama tidak berjumpa, kerana masing-masing sibuk meraih rezeki untuk sambung belajar nanti. Angin sempoi-sempoi menepa muka mereka. Nyaman... langit cerah nan biru menandakan besar ciptaan-Nya. Masya-Allah!
"Kalau ada mereka kan best" kata Lena memecah kesunyian.
Mereka angguk, dan mengeluh berat.
"Teng, engko kata ada nenek engko yang jenis pelik. Siapa?" soal Dang, terkeluar pula loghatnya. Ops!
"Oh! nek angkat aku yang tu? Em... Nak kata pelik, boleh lah sebab dulu dia disihir dengan teman lelakinya kerana nek aku tidak terima lakukan persetubuhan dengan dia. Pastu, lelaki tu paksa dan sampai dia sihirkan nenek aku. Sekarang, dia tinggal jauh dari kami. Sihir dia tu macam buat dia jadi gila. Kadang-kadang dirinya yang sebenar, pastu bertukar jadi gila. Ada sekali dia nak bunuh bonda, tetapi nasib baik dihalang oleh abang aku" terang Fatin panjang lebar. Malu dengan sifat neneknya yang sekarang. Dia rindu untuk mendapat kasih sayang dari seorang yang bergelar nenek selepas kematian ayahnya.
"Nama nek kau apa?" soal Dang lagi. Menarik ni!
"Orang kampung sini panggil dia Nek Salmah"
Mereka terkejut, membuntang mata mereka melihat Fatin. Fatin tercengang! Kenapa? Dah kena rasuk ke?
"Dia mana kacau orang, sebab dia duk hujung kampung" sambung Fatin lagi.
"Tak kacau orang kau cakap?! Haritu, aku kena kacau dek dia lah!" kata Qilah. Dia menceritakan satu-persatu kejadian yang berlaku kepada mereka.
"Selepas tu, kau pengsan dan sedar-sedar dekat rumah kau kan?" tanya Fatin. Qilah angguk kepala perlahan.
"Kau ada tanya emak kau yang kau meracau selepas balik malam tu?" Qilah gelengkan kepalanya.
"Ni masalahnya. Nenek aku tu dia tak kacau orang. Aku tahu! sebab dia disihir bukannya seorang bomoh. Kalau malam tu kau kata kau kena kacau. Tu sebab diri kau! Bila kau terlalu takut, ilusi kuasai diri kau. Mungkin orang senyum dekat kau tu mak kau. Keadaan rumah tu mungkin rumah kau tapi sebab perasaan kau sangat takut. Kau memikirkan bukan-bukan dan ilusi kawal imaginasi kau. Balik nanti tanya emak engko ya?"
Qilah mengganguk. Ya, malam ni dia mesti tanya!
Lima belas minit kemudian...
Sudah lama dia berdiri di depan mamanya. Sampaikan ibunya naik angin. Kalau tak tanya, tak tahu pula. Kenapa susah sangat nak tanya Qilah..?! marah dengan dirinya yang tiada langsung keyakinan nak bertanya. Akhirnya, dia menghembuskan nafas dan berdiri sekali lagi di depan mamanya yang sibuk menonton televisyen yang mempamerkan drama korea berjudul 'Two World' di saluran ONEHD.
"Kenapa dengan kamu ni?" soal mama. Pelik dengan anaknya yang asyik menunjulkan diri di depannya sejak tadi.
"Ma, haritu time along pengsan. Along ada kat rumah dan mama buka pintu pastu mama senyum kat along kan?" soal Qilah laju. Dia membahasakan dirinya sebagai along dalam keluarganya.
Mamanya mengangguk. Dia menghalau anaknya selepas terpacul soalan yang ditanya. Ingin menonton televisyen katanya. Huks!
Qilah terus masuk ke dalam bilik, lalu dia menghantar whatapps kepada temannya tentang kejadian yang berlaku sebelum ini adalah betul apa yang diterangkan Fatin. Kata Fatin lagi, perkara orang minyak itu dulu bukan juga dari nenek angkatnya tapi dari buah mulut orang kampung. Akibat membenci neneknya, mereka sanggup menuduh Nek Salmah tanpa belas kasihan. Jahat bebenor!
***
PEREMPUAN PERKASA!?👏Lena: Woi! maknanya nek salmah tu baik gak ah?
Dang: bahaya gak en ilusi kita ni?
Qilah: tersangatlah bahaya! aku harap selepas ni x berlaku lgi wei!
Lena: Insya-Allah selepas ni kita selamat amin.......
Dang: amin.......
Qilah: panjang titik nak gi ne?
Lena: hahaha sial ko!
***
Terlalu asyik sibuk berbual dengan temannya dalam whatapps. Dia terlupa untuk membasuh seluar dalamnya yang terkena darah haid dan menyebabkan kebocoran besar dalam hidupnya. Terus dia meminta untuk ke bilik air disebelah biliknya sebelum sambung berbual di laman sosial. Sudah pukul dua pagi, semua penghuni dalam rumah itu sudah lama dibuai mimpi. Anak muda sepertinya mungkin biasa tidur dalam pukul empat hingga lima pagi dan menyebabkan terlepasnya subuh.
Ketika dia menguak pintu bilik airnya, alangkah terkejutnya dia menampak susuk tubuh besar berbulu, duduk bertunggeng sambil menghirup darah haid di seluar dalamnya. Makhluk itu, pusing dan menunjulkan taring serta matanya yang merah. Dia terus menjerit dan pengsan tanpa tidak sedarkan diri!
YOU ARE READING
Misteri Tuala Wanita
HorrorMasalah yang sering dialami oleh wanita dalam menguruskan sebuah benda yang dipanggil 'pad' atau bahasa sopannya iaitu 'tuala wanita'. Agak sedikit kotor bila terbayang jenis cecair pekat berwarna merah yang harus dibasuh dan dilumatkan sampai bers...