Ik zuig een hap lucht naar binnen terwijl ik de stormtrooper voor me aan staar. Zijn emoties zijn verhuld onder de identieke helm zoals die van alle anderen die glimmen in het uitdovende zonlicht van de ondergaande zon. Ik reageer pijlsnel en activeer de oude comlink op mijn pols. Een korte, gesmoorde piep geeft aan dat Allyn meeluistert. 'Sinds wanneer komt het Keizerrijk zich bemoeien met dit soort zaken?' vraag ik zo nonchalant mogelijk terwijl ik in verhulde taal aan Allyn duidelijk maak dat er zich stormtroopers buiten bevinden. 'Fouilleren en afvoeren,' commandeert er een diepe stem naast me.
Ik draai me naar de bron toe en bekijk de grote, gespierde man die hoog boven me uittorent en me nauwgezet inschat. Zijn haar en baard zijn piekfijn getrimd en zitten half verscholen onder zijn helm die intimiderend zou moeten overkomen, maar niet voor mij. Zijn overschaduwde, amberkleurige ogen zijn groot door zijn focus. Hij fronst terwijl ik hem intens observeer. Zijn donkere bepantsering verraadt dat ik met een ISB-agent te maken heb, wat me doet vermoeden dat ze de ondergedoken rebellen komen uitroken.
De stormtrooper draait mijn handen op mijn rug en klikt ze stevig vast in strakke handboeien. Ik spartel wild tegen en trap richting zijn schenen wat me een stoot van zijn blaster oplevert. 'Laat me los,' kreun ik hijgend terwijl de handen van de trooper over mijn lichaam glijden en me m'n wapen afnemen en hij de geactiveerde comlink opmerkt. 'Sir, de comlink op haar pols is geactiveerd.' De agent laat zijn blik van de comlink afglijden naar mijn uitgestreken gezicht. 'Breng haar naar de detentiecellen,' beveelt hij voordat hij met zijn mannen naar binnenstormt.
Met een ruk aan mijn armen word ik naar voren getrokken, weg van de club en mijn vrienden. Ik verbijt de pijn aan mijn polsen en laat me meegenomen worden tot achter de hoek van een gebouw. Met een snok trek ik mijn arm uit de handen van mijn ontvoerder en bezorg hem een flinke trap in de maag. 'Jullie dachten toch niet dat ik zomaar mee zou komen, of wel soms?' vraag ik de trooper spottend terwijl hij kreunend over de grond rolt. 'Nee, daarom zijn wíj hier,' antwoordt een herkenbare stem achter me waardoor ik me omdraai. 'Ezra? Wat doe jíj hier?'
Hij reageert niet op me, maar komt wel naar me toegestapt met zijn lichtzwaard die hij opgooit en nonchalant terug opvangt terwijl hij hem inschakelt. Met een korte draai brandt hij mijn boeien door en glimlacht hij voorzichtig naar me waarna hij de trooper uitschakelt. Ik staar hem aan, niet wetende hoe ik me nu exact zou moeten voelen. 'Je kwam terug,' fluister ik hees. 'Na wat ik tegen je gezegd heb,' verduidelijk ik. Hij knikt. 'Val, je had het volste recht om kwaad op me te zijn. Ik ben stom geweest, ik–'
Ik leg hem het zwijgen op door naar hem toe te lopen en mijn armen rond hem heen te draaien. Hij aarzelt, maar neemt me dan dankbaar in zijn armen. 'Ezra,' ik maak me een stukje van hem los waardoor hij zijn blik op me laat rusten,'ik ben blij dat je terug bent.' Hij glimlacht en trekt me tegen zich aan. 'Ik heb je zó hard gemist,' fluistert hij in mijn nek. 'Je wilt niet weten hoe saai het was zonder jou,' grijns ik naar hem waarna ik hem plagend van me wegduw en mijn blaster van de grond pluk.
'Allemaal heel schattig deze reünie, maar ik dacht dat we hier waren om rebellen te redden,' onderbreekt een geïrriteerde Lasat ons weerzien. 'Een Lasat? Ik dacht dat die waren uitgeroeid door het Keizerrijk?' Ezra grijnst naar zijn vriend. 'Nou deze overleeft alles wat je naar zijn hoofd gooit. Zeb, dit is Val. Val, Zeb,' grijnst Ezra naar Zeb. Ik glimlach kort naar het paarse wezen en hij bromt iets kort terug waarna ik me naar Bridger omdraai.
'Jacen heeft ons in de val gelokt, we moeten–' Ezra onderbreekt me. 'Ik wist wel dat Jacen niet te vertrouwen was. Hij was altijd al enorm shady. We zijn al ingelicht over de inval door een spion.' Ik kijk hem aan. 'Je bent nooit echt weg geweest of wel soms?' Hij richt zijn blik op, maar beantwoordt mijn retorische vraag niet. 'Later kunnen we bijpraten, maar ik vrees dat als we nu niet vertrekken, we te laat komen.' Ik kijk hem aan. 'Waar wachten we dan nog op?' Zonder op hen te wachten keer ik terug naar Jacens club, gevolgd door Zeb en Ezra.
We draaien de hoek om en worden meteen verwelkomd door een paar losse ionschoten. Gedreven vuur ik naar de witte schimmen die ik kan onderscheiden in de rook. Er wordt terug gevuurd waardoor ik samen met Zeb en Ezra dekking moet zoeken. Hijgend kijk ik hen aan. 'Ik kan hier niet buiten blijven wachten tot Dax, Hanto en Allyn dood worden geschoten. Ik móet naar binnen!'
Ezra zakt tegen de muur naar beneden terwijl hij nog een schot afketst met zijn lichtzwaard die onze gezichten in een groen licht doet baden. 'Werk jij samen met Dax?!' Ik kijk hem ongelovig aan. 'Dat vraag je nu? Ezra, ik heb geen tijd om alles uit te leggen!' Met die woorden duw ik me af en draai de hoek om. Een viertal troopers richt hun blaster meteen op mijn onbeschermde lichaam, maar voordat één van ons actie kan ondernemen, word ik terug getrokken aan mijn kraag.
'Hé, laat los!' sputter ik tegen. De Lasat gooit me een humeurige blik toe. 'Tenzij je een doodswens koestert, zou ik het niet tegen vier helmhoofden opnemen, kid.' Ik richt mijn blik naar hem op. 'Ik kan hen heus wel aan!' Ezra zet een stap naar voren en legt een hand op mijn schouder. 'Dat weten zij ook.'
Ik draai me van hem weg en richt me tot Zeb. 'Jullie kunnen me toch rugdekking geven? Ik zie het probleem niet.' Voordat Ezra of Zeb kan reageren, worden we beschoten langs achteren. 'Karabast,' spat Zeb uit waarna hij samen met ons naar de troopers vuurt. 'Hier heb je je probleem? Nu tevreden?!' Ik draai me naar Zeb om. 'Hé, hier heb ík niet om gevraagd!'
'Zeb! Val! Meekomen, Hera wacht ons op!' schreeuwt Ezra ons toe vanaf de andere kant van de straat waar hij een brommende speeder heeft kunnen bemachtigen. Ik maak kort oogcontact met Zeb voor we al vurend naar Ezra toe lopen en achterop springen, ontkomend aan de steeds groter wordende groep schietende stormtroopers.
©Britt_02
JE LEEST
Strijders van de Vrijheid© (SWR)
FanfictionStar Wars Rebels fanfictie! Alle rechten gaan naar Lucasfilm en daarmee ook naar Disney. De ideeën van dit boek behoren tot mij toe en mogen niet zonder mijn toestemming gekopieerd worden. All Rights Reserved © 2017