Walaupun Ihsan pernah menyakiti aku dulu, adil ke untuk Ihsan jika aku mengungkit mengenai siapa dia semasa namanya Zachary dulu? Semasa dia kafir dulu? Adil ke untuk dia?
Tak, aku tahu tak adil jika aku ungkit siapa dia ketika dia kafir dahulu. Aku tahu, apabila dia memilih Islam, maka dia memilih untuk menjadi lebih baik. Aku yakin Allah tahu Ihsan mampu.
Dan mungkin, aku perlu tolak tepi soal dendam. Ya, dendam lama itu. Dendam yang aku kata kalau aku jumpa dia, aku akan kerat lapan belas badan dia.
Aku mungkin perlu pandang ke depan, sebab aku tahu, dalam hati aku ada sayang. Sebab aku tahu, Aryan terlalu sayangkan Ihsan.
Benarlah kata Wardina. Bukan hak aku untuk hukum dia apabila Islam sendiri telah menyempurnakan dia. Aku perlu yakin. Yakin akan ketentuan Allah. Dan yakin akan Arifihsan.
Hari ni birthday your hubby. Don't forget that! Naufal suruh pesan semalam lagi sebenarnya. Tapi terlupa. So sorry!
TAK tahu apa perasaan aku sekarang ni. Mata terus pandang jam pada dinding bilik. Pukul 10 malam kut! Kedai mana yang buka masa-masa ni?
Teruk punya adik! Boleh pula dia lupa nak bagitahu aku tentang ni semalam? Aduhai... Aku tak pernah pun ambil tahu fasal hari lahir Ihsan. Dan aku tak tahu pun hari lahir Ihsan begitu dekat dengan hari lahir Aryan. Agak-agaknya, boleh tak kalau hari lahir Ihsan aku sambut sekali dengan hari lahir Aryan esok?
Tapi... Rasa tak seronok pula kalau aku tak bagi apa-apa kepada Ihsan. Apa yang aku nak bagi ya?
Hai, kau dah terima dia ke, Nuha?
Terima? Tak. Sayang? Ya. Tapi dia tak tahu dan aku harap dia takkan tahu.
Aku terus membuka laci meja dan mengeluarkan satu plastik kertas warna. Aku ada masa kurang dua jam saja lagi sebelum tarikh berubah. Harap-haraplah sempat siap.
11.45 MALAM.
Aku mengemaskan ikatan riben berwarna merah jambu terang dan ungu lembut itu sebelum aku bangkit daripada dudukku. Kaki melangkah ke arah meja solek dan gincu berwarna merah terang aku capai dan aku oleskan pada bibir sepekat yang boleh.
Usai, kaki terus melangkah mendapatkan meja kembali dan aku melekapkan bibirku pada halaman depan buku skrap itu.
Perfect!
Tak sangka cubaan kali pertama aku untuk hasilkan bentuk bibir yang cantik terus menjadi. Cayalah, Nuha!
Sehelai kertas berwarna biru lembut aku capai dan pen berdakwat hitam aku gunakan untuk menulis sesuatu di atas kertas itu.
Happy birthday, Arifihsan! I just knew at 10 pm just now that today is your birthday and I have nothing to buy as a present for you. So I thought of doing this. Hope you'll like it. (I know that this is quite childish but this is all I can think to do)
Oh ya! The birthday wish. Arifihsan Green bin Abdullah, hope that you had a really great day today and forever. I wish that you will have a thousand reasons to smile each day. And yaaa, may Allah bless you forever.
This thing that I've always wanted to tell you.
I forgive you. Let's be friend, maybe?
YOU ARE READING
Hidayah Dia
Short Story-TAMAT- *Cerita ini ditulis dalam BAHASA MELAYU* "Allah is the Light of the heavens and the earth. The example of His light is like a niche within which is a lamp, the lamp is within glass, the glass as if it were a pearly [white] star lit from [the...