3-Kilik/Kiyafet Anlayisi

39 4 0
                                    

Ulkemizin ustunde bulundugu topraklar tarih boyunca farkli uluslara, imparatorluklara ev sahipligi yapmistir. Bu da gitgide kartopu etkisiyle biriken bir kultur toplulugunun habercisidir. Bildiginiz uzere cok kulturlu yapiya sahip ulkelerde egitim, din, dil, irk birligi olmadigi gibi kulturel anlamda kiyafet birligi de olamaz. Osmanli Imparatorlugu'da aynen boyle bir yasayisa sahipti. Ozellikle Rumeli'deki cok uluslu yapi imparatorlugu cokuse goturecek duzeydeydi. Ulke genelindeki bu ayri kisimlar da olunca kiyafet birliginin de olmasi beklenemezdi. Osmanli'nin basindan sonuna kadar kiyafetlerde bol cesitlilik bulunuyordu. Bunun etkileri de Turkiye Cumhuriyeti'nin ilk yillarina kadar devam etmistir. Ancak daha sonra yapilan inkilaplar ile kilik kiyafet birligi saglanmistir.
Zamaninda yapilan bu inkilaplara itiraz edilmis, ancak bu gerici ayaklanmalar bastirilmistir. Turkiye'nin modernlesmesi icin her turlu adim korkmadan atilmistir. Yeniden konumuza donelim. Kilik kiyafette birlik saglansada herkesin ozgurlugu her zaman demokratik bir ulkede olmazsa olmaz oldugundan istedigi seyi herkes giyebiliyordu. Bu gunumuzde de ayni durumda. Isteyen Osmanli torunlari(!) fes takiyor, dinimizin gereklerini yerine getirmeye calisanlar kapaniyor, daha guzel ve şık gorunmek isteyenler daha zarif seyler giyiyor. Buna kimsenin karismasi soz konusu degil. Ancak toplumumuzda bana gore dini konularda oldugu gibi kilik kiyafet konusunda da bir ayrimcilik var. Ornegin kapali bir bayan, tesettur giymeyip acik kiyafetler giyinen birine "dinsiz" lafini atiyor. Aslinda bu laflar bununla da sinirli kalmiyor ama... Ote taraftan acik bir bayan, tesetturlu bir bayana "gerici, cahil" gibi kelimeler kullanarak hitap ediyor. Bunlar benim izlenimlerim olarak kalsada reddedilecek cok bir sey olmadigi ortada. Bu kisimda da benim elestirim insanlarin birbirine saygi gostermemesi. Bazi insanlarin provokasyonuna gelerek toplumda bir ayrimciligin olursturulmasi. Sahsen toplumda farkli kiyafetlerin bulunmasinin bana bir zarari yok. Ama insanlar saygi gormek istiyorsa, kendisi de baskalarina saygi gostermelidir. Karsilikli saygi olmadigindan bu ayrilikci politikalar son derece gundemde. Bu politikalarin amacini gerceklestirmemesi icin herkesin kendine bir pay bicmesi gerek.

TOPLUMUMUZHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin