Öncelikle şunu söylemek gerekir ki bu kitap tahlil edilecek bir kitap değildir. Çünkü Ebû Gudde, âlimlerin, yaşantılarında zamanı nasıl tanzim ettiklerini, neler yaptıklarını ve zamanı ne açıdan düzenli kullandıklarından bahsetmiş. Bir yaşantının üzerine de tenkit ve ya ekleme yapamıyoruz haliyle. Kitaba göre yani âlimlerin yaşantılarına bakılacak olursa; zamanın insanın tabiatına bir ayarlama getirdiğine şahit oluyoruz. Baktığımızda hiç boş vakitlerinin olmadığını binaen, akabinde sürekli vakitlerini hayırlı amellerle, yazı yazmayla, okumayla ve İslam'a hizmet olarak gördükleri birçok iş yapmışlardır.
Zamanı veren ALLAH'tır ve biz de böyle bir nimeti en iyi şekilde tasarruf etmeli ve zayi etmemeliyiz. Kitapta vakti düzenleyen en önemli nokta da uykudur. " Çocuklarınıza ALLAH'ı, ibadeti anlatmadan önce uyku düzenini anlatın." hissesinden yola çıkacak olursak söylemek istediğimiz bu manada daha net anlaşılacaktır. İbadetlerin zamana göre tanzimi de nasıl yapılır denecek olursa onu da Nureddin Hoca'nın " Programınızı namaz vakitlerinize göre ayarlayın." sözünden bariz bir şekilde anlamış oluyoruz.
"İki nimet vardır. İnsanların çoğu bunları değerlendirme hususunda yanılmıştır. Bunlar: Sağlık ve zamandır." Alıntıya baktığımızda zamanın daha iyi kullanılması için yine öncesinde sağlıklı olmak geliyor. Bu da gözden kaçırılmamalıdır. Kitapta ilginç bir anekdota daha değinecek olursak, boş vaktin olmadığı konusuna yani; vakit kelimesinin yanına boş harfinin gelemeyeceği anlatılmaktadır. Aynı zamanda geçen zamana dahi esef edilmemesi gerektiği de vurgulanıyor. Çünkü bunun bile vakit kaybı olduğu düşünülüyor.
Yahya b. Main'dan rivayet edildiğine göre Efendimiz (sas) şöyle buyurmuştur:" Nasıl yaşarsan öyle ölürsün." Hadis'in ifade ettiği şey zamanımızı nasıl kullanıyor isek ve ne işle meşgul olundu isek öldüğümüzde yine o şekilde haşr olunacağız. Zamanımızı tanzim ederken birkaç tavsiyede bulunan Ebû Gudde'den paylaşımlar yaparak tahlilimizi sonlandıralım.
"-Kitapları Hz. Peygamber(sas) arkadaşaları olarak görmeli ve mutlaka yanımızda taşımalıyız.
-Sürekli zikir halinde bulunmalı boş ve malayani şeylerden kaçınmalıyız.
-Yemek yerken fazla vakit harcamamalı ve az yemek ile sofradan doymadan kalkmalıyız. Çünkü ne kadar yer isek o kadar uykumuzun geleceği akıllardan çıkarılmamalı.
-Zamanımızı kullanırken ne yaparsak yapalım sadece ALLAH'ın rızasını kazanmak için yapmalıyız.
-Vaktin hakkını idrak edenler hayatın anlamını idrak etmişlerdir."
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Şubat Ayı Tahlil Notları - 2017
General FictionKitap tahlilleri sırasında alınan notlardır.