4. De Privésessies

833 58 4
                                    

De volgende dag word ik vroeg wakker. Het is pas half 7, maar Katniss staat al onder de douche. Ik wacht tot ze klaar is en ze aangekleedt naar buiten komt. Katniss probeert te glimlachen, maar het lukt niet echt. De tranen beginnen te stromen en ze gaat in mijn schoot zitten. Ik pak nog snel een washandje en een borstel. Ze gaat zitten en ik wrijf met het washandje door haar gezicht. Ik kam haar haar. 'Sterk blijven, Katniss,' fluister ik in haar oor.

Dat lijkt haar even op te beuren. Ze gaat zitten en snuift haar neus op. 'Ja, doe ik,' zegt ze. We horen Effie trippelen over de gang en Katniss rent naar de badkamer en draait de deur op slot. Effie gooit de deur open. 'Goedemorgen Gale!' gilt ze. 'Kom snel eten! Waar is Katniss?!' Ik zucht. 'We komen eraan,' zeg ik chagarijnig. Ik vraag me altijd Effie niet gek wordt van iedereen die haar haat en aan haar irriteerd. Of zou ze het gewoon niet door hebben? Dat zou wel zielig zijn. Effie huppelt alweer weg. Katniss komt de badkamer uit en we lopen naar het ontbijt.

Vandaag zijn de privésessies. Ik ben benieuwd wat ik kan verwachten en ik ga proberen mijn best te doen. Haymitch is er tot onze verbazing nuchter en al. Ja, rara, wat is Effie aan het doen? Juist. Ze leest haar geweldige krant. 'Morgen,' zegt Haymitch. 'Vandaag zijn de sessies. Vandaag kun je laten zien waar je echt goed in bent.'

Katniss en ik knikken. 'Katniss, jij gaat dus boogschieten, neem ik aan?' vraagt hij aan Katniss. Katniss knikt. 'Gale, jij gaat vallen maken, messen gooien en boogschieten,' zegt Haymitch tegen mij. Ook ik knik. Dat is snel besloten.

Katniss en ik ontbijten snel en ik ga me daarna aankleden. Al snel is het tijd om naar beneden te gaan, naar het trainingscentrum. In de lift zie ik Tresh en Rue. Tresh kijkt gespannen. Rue zenuwachtig. 'Hoi!' zeg ik als Katniss en ik in de lift stappen. 'Hé! Oh, ik ben zo zenuwachtig...' zegt Rue gespannen. Katniss bukt naast haar en ze beginnen te praten.

'En jij?' zeg ik tegen Tresh. 'Ik ook.. Ik ben bang, ook al lijkt het niet zo,' zegt hij. Ik knik. Ik begrijp hem maar al te goed.

Eenmaal beneden staan er banken klaar voor elk district. Om stipt 10 uur galmt er een stem door de ruimte: 'Marvel, District 1.' Marvel uit district 1 staat op en loopt té zelfverzekerd naar de grote ruimte. Ik kijk maar snel weg. Wat vreselijk.

Het duurt een eeuwen eerdat Tresh aan de beurt is. We zijn al minstens 3 uur verder. 'Tresh, District 11,' galmt er door de ruimte. 'Succes,' fluisteren we allemaal tegen Tresh. Na een kwartiertje wordt Rue geroepen. Rue kijkt gespannen en loopt stijfjes naar de deur. Katniss en ik kijken elkaar aan.

Dan zegt Katniss waar we bang voor zijn. 'Gale, we kunnen niet met z'n vieren uit de arena komen...' fluistert Katniss zenuwachtig. 'Het is onmogelijk.'

'Ssshh, dat komt wel goed. We komen er wel uit,' zeg ik tegen Katniss en trek haar tegen me aan. Na 20 minuten word ik geroepen. 'Heel veel succes, Gale,' zegt Katniss liefdevol tegen mij. Ik sta moedig op en loop naar de ruimte.

Bovenaan zitten de spelmakers. Ze vreten maar door en lachen. Ze letten echt niet op. Ik kuch expres heel hard. Dan hebben gelukkig de meeste hun aandacht er wel bij. Ik loop naar het messenonderdeel. Een signaalt dat ik mag beginnen.

Ik gooi als eerst 5 messen, 4 zijn er perfect raak. Ik loop naar het boogschieten. Ik pak de boog en kijk omhoog. Niemand heeft zijn aandacht erbij. Iedereen heeft schijnbaar wt beters te doen.

'HÉ! LET EENS OP!' schreeuw ik als een idioot naar boven. De spelmakers kijken verschrikt op. Tevreden knik in naar ze. Dat moet ik moeten.

Ik schiet 5 pijlen en ze zijn allemaal in de roos. Ik maak nog twee vallen en dan buig ik. Ze zeggen dat ik kan gaan en ik loop naar de lift.

Ik schiet omhoog en denk na over de sessie. Ik heb het op zich wel redelijk gedaan, maar dat geschreeuw had ik waarschijnlijk achterwege moeten laten. Dat was niet zo'n handige zet. Maar ja, ik kan niks meer veranderen.

Ik twijfel of ik dat wel ga vertellen. Ik wacht wel af wat Katniss zegt. Ik wacht in mijn kamer tot dat Katniss binnenkomt.

Katniss stampt woedend binnen. 'Hoe ging het?' vraag ik voorzichtig. Wat heb je gedaan?' Katniss kijkt koel op en zegt dan: 'Ik heb een pijl op dat vieze varken bovenop geschoten.'

Ik begin keihard te lachen. 'Hahaha Katniss, dat méén je niet!' Katniss knikt en kan er zelf ook wel mee lachen. Ik stap snel onder de douche en trek wat makkelijke kleren aan. Katniss trekt ook een joggingbroek aan en we lopen samen naar het diner.

'Hoe ging het?' roepen Haymitch en Effie allebei tegelijk als Katniss en ik binnen komen. Katniss en ik kijken elkaar aan en we beginnen te lachen. 'Geweldig,' zeg ik sarcastisch. Effie kijkt boos, maar Haymitch lacht. 'Wat heb jij gedaan, Gale?' zegt Effie een beetje geïriteerd. 'Ik heb geschoten, messen gegooid, vallen gezet en naar de spelmakers geschreeuwd,' zeg ik luchtig.

Effie kijkt helemaal hysterisch op. 'Gale! Hoe héb je dat kunnen doen!' gilt ze. Haymitch begint alleen maar harder te lachen en ik haal mijn schouders op.

'En schat, wat heb jij gedaan?' zegt hij tegen Katniss. Oh, wat heb ik er toch een hekel aan als Haymitch "schat" tegen Katniss zegt. Jaloers trek ik mijn neus op. 'Ik heb een pijl geschoten naar het eten van de spelmakers,' zegt ze. Effie begint helemaal te gillen en Haymitch komt niet meer bij.

'Katniss! Manieren! Dit heeft gevolgen voor ons allemaal!' gilt Effie. Gelukkig grijpt Haymitch in. 'Kalmeer toch Effie, dat hebben ze toch al gedaan. We kunnen beter naar de scores gaan kijken,' zegt hij verstandig. We lopen naar de tv en Portia en Cinna zijn er ook.

Ze beginnen met Caeser, hij is een presentator. Vreselijk, dat blauwe haar. Net een smurf. Hij vertelt eerst een heel verhaal en begint dan eindelijk. 'Dan beginnen we nu met de scores!' roept hij.

'Marvel, district 1, met een score van 10,' zegt Caeser. Hoog, erg hoog. Jammer.

Zo gaat het wel even door. De beroeps scoren weer hoog, de andere laag en ook veel gemiddeld. Dan komt Tresh. Ik hoop dat hij wat met zijn haak-ding heeft gedaan. 'Tresh, district 11. Met een score van... 10!' Katniss en ik kijken elkaar verassend blij aan.

We maken ons wel een beetje zorgen over Rue. Ze kan niet vechten, dus ze moet wel iets goeds met overlevingstechnieken doen. 'Rue, district 11. Met een score van... 7!' Dat is erg goed voor zo'n klein meisje die niet kan vechten.

Ik word zenuwachtig als mijn foto in beeld komt. 'Gale, district 12. Met een score van... 10!' Iedereen naast me begint te gillen en iedereen feliciteert me. Hoe kan dat nou? Ik heb geschreeuwd!

Dan verschijnt Katniss' foto. 'Katniss, district 12. Met een score van... 11!' Dat is geweldig! Ik geef Katniss spontaan een dikke zoen op haar wang. Oké, dat was niet de bedoeling, dat kwam plotseling. Maar Katniss knuffelt me. Iedereen feliciteert ons en we proosten erop. We blijven even zitten en drinken wat met de opgewekte mensen.

Katniss en ik gaan daarna weer naar bed. Morgen zijn de interviews en dan wil ik goed geslapen hebben. Katniss en ik trekken onze pyama's aan en gaan weer liggen. Voor het eerst in dagen slaapt Katniss zonder te huilen.

Ik slaap ook, maar niet vredig. Ik droom dat ik het interview compleet verpest. Iedereen haat me en ik krijg geen sponsoren. Hopelijk is het morgen anders.

Gale's GamesWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu