Jungkook

17.5K 110 4
                                    

Emmmm. Teringat pulak aku dgn cikgu nie. Cikgu nie nama dia Jeon Jungkook. Cikgu yang muda kerana baru keluar universiti, belum berkahwin, kacak, berkulit putih,, memakai cermin mata dan rambut yang disisip kemas. Cikgu Jungkook adalah cikgu kelas dan Mathematics aku masa tingkatan 3 dan tingkatan 4. Sepanjang cikgu mengajar aku tak pernah pedulikan apa yang berlaku. Terus terang dikatakan, aku tidak meminati subjek Mathematics kerana pada aku, subjek ini agak sukar dan memerlukan kepakaran seorang yang amat minat untuk mendapatkan skor A. Pada aku, setakat cukup makan D pun dah okey. Mama pun tidak kisah tentang pelajaran aku. Mama lebih sibuk melayan kawan-kawan sejak berpisah dengan papa. Adik beradik aku yang lain juga sibuk dengan hal masing-masing. Kalau aku ponteng sekolah pun tiada siapa yang ambil peduli. Seperti biasa, aku akan ponteng sekolah pada hari Rabu sebab ada subjek yang aku tak suka, terkena pula dengan kelas Sains.

Lagi aku x suka. Cikgu Jungkook suka menegur sikap aku yang hanya ambil sambil lewa terhadap pelajaran. Pada aku, cikgu ini hanya menyibuk.

"ah!!!! cikgu pun bukan pandai sangat nak ajar...kalau saya gagal, pun sebab cikgu yang tak pandai ajar"...dengan angkuh, aku beredar dan duduk kat kerusi.

Satu hari,sedang sedap aku melepak dengan kawan-kawan kat kedai makan tak jauh dari sekolah, kantoi pula dengan Cikgu disiplin, Madam Hwang Tiffany. Dah tu, aku dan 2 kawan ni di hadapkan ke muka pengadilan. Sampai je bilik pengetua, aku lihat mama ada dan ibubapa 2 orang kawan aku. Pengetua sekolah membacakan senarai kesalahan ponteng aku. Mama hanya mampu tenung muka aku. Setelah selesai pertuduhan dibacakan, aku hanya berdiam diri..

Pengetua bersuara "hah, Hyeri,adakah awak mengaku bersalah? cikgu mahu awak berubah kerana awak sering ponteng sekolah. Saya risau pelajaran awak terganggu". Aku hanya tunduk.

"Untuk pantau prestasi awak dalam tempoh percubaan ini, saya akan berikan tugas ini kepada Cikgu Jungkook bagi membimbing awak"

Ah, apa bodoh pengetua ni duk padankan aku dengan Cikgu Jungkook poyo tu. Tapi oleh sebab rasa bersalah aku angguk je. Mama, tarik aku keluar selepas itu dan menasihati aku

"baguslah Hyeri...mama dah tak tahu nak cakap apa...mama kecewa dengan sikap kamu. Tolong berubah dan mama harap Cikgu Jungkook boleh tolong kamu"..mama bersuara depan cikgu Jungkook yang lalu depan kami....gulp!!!! aku terpinga dan segera balas mama

"Hyeri akan berubah mama".

Esok pagi aku lapor diri kepada cikgu Jungkook. Cikgu Jungkook hanya tersenyum sinis sebab aku perlul laporkan diri kepadanya setiap pagi dan perlu berbincang setiap masalah dengannya.

"Ah, awak datang jumpa saya selepas waktu sekolah. Subjek Mathematics awak perlu dibaiki. Saya telah maklumkan kepada Mama awak yang saya akan berikan tuisyen percuma kepada awak dan beberapa orang pelajar lain, setiap hari Selasa dan Khamis sekarang awk boleh pergi kerana saya ada kerja lain dan pastikan awak tak keluar daripada kawasan sekolah, jika tidak, saya terpaksa ikat kaki awak.." cikgu Jungkook bersuara..

"Bodoh rupanya si poyo ni, ko sapa nak halang aktiviti aku...". Hari berlalu dengan jayanya.

Aku menjadi semakin rapat dengan Cikgu Jungkook. Setiap kali habis tuisyen, Cikgu Jungkook hantar ke rumah menaiki keretanya. Selalunya aku orang terakhir yang di hantar kerana jarak rumah aku dengan cikgu Jungkook tidak jauh.

Sebelum sampai ke rumah aku, cikgu bersuara "awak ni bijak sebenarnya, mungkin kena gandakan usaha dan jangan berputus asa, cikgu nak tengok awak berjaya".

Semenjak itu, aku selalu berangan-angankan cikgu Jungkook. Setiap kali dia mengajar di depan, aku memberikan tumpuan. Aku juga sering bertanya soalan. Aku kini telah berubah dan cikgu sering memberikan aku hadiah kepadaku. Entah kenapa perasaan terhadap cikgu juga lain. Aku merasakan jantung aku bergerak laju bila memandang wajahnya. Aku sering merindui dia. Pada hari tiada tuisyen juga aku berjumpanya. Hubungan kami juga semakin intim.

 imagines°Where stories live. Discover now