Pintu rumah kudengar ditutup perlahan diikuti bunyi suara dengusan Farah.
"Balik dah?" Aku menjenguk dari dapur.
Dia hanya mengangkat tangan malas-malas. "Tadaima." Buang tebiat ke tiba-tiba cakap Jepun.
"Dia langsung tak seperti Mus'ab yang aku bayangkan..." Farah menghempas badan di atas sofa. "Bosan betul meeting hari ni."
Aku gelak kecil. Kepalaku tergeleng-geleng.
Mus'ab ibn Umair. Sering dikaitkan dengan kekayaan dan kemasyhuran di kalangan wanita. Padahal itulah perkara yang pertama sekali beliau tinggalkan ketika beliau memeluk Islam.
Malah dihalau oleh ibunya yang musyrik. Beliau juga meninggal dunia dalam keadaan kain nak tutup badan pun tak cukup panjang. Ditutup muka nampak kaki. Ditutup kaki nampak muka. Nabi S.A.W turut menangis melihat keadaannya. Begitu sekali pengorbanan yang telah beliau lakukan demi cintanya kepada Allah dan Rasul.
Beliau juga kehilangan kedua-dua belah tangannya dalam peperangan itu sebelum akhirnya gugur sebagai syahid. Ketika panji yang dipegangnya jatuh setelah kedua-dua tangannya dilibas pedang musuh, adik beliau datang menyambut panji tersebut sebelum ia jatuh mencecah tanah.
Adik yang sama itu pernah memujuknya untuk meninggalkan Islam. Tetapi takdir Allah mengizinkannya masuk ke jalan yang benar melalui teladan abangnya sendiri.
"Kalaulah kakak tahu dengan hilangnya satu tangan kakak ni baru adik terbuka hati, dua-dua tangan sanggup kakak korbankan."
Sejak kecil kakak selalu berkorban demi aku. Serahkan mainan, makanan, buku cerita, basikal, DVD Star Wars... Mama pula selalu marah aku sebab suka manja dan ambil kesempatan atas kelembutan kakak. Aku pula marah kakak balik sebab mama marah aku sebab dia. Alih-alih kakak yang kena.
Hari ini juga tidak terkecuali. Kakak sampai 'berkorban' tangan, malah nyawanya, demi menemani aku ke jalan tarbiyah ini.
Semoga syurga buatmu, bidadariku.
Keesokan harinya, entah tak ada angin tak ada hujan tiba-tiba Farah buat kenyataan, "Yelah. Baru aku faham apa yang kau maksudkan dengan 'jangan mencari Mus'ab dalam bentuk fizikal'. Maksudnya, mencari Mus'ab tu tak semestinya yang kaya dan sempurna. Tapi cari Mus'ab yg tak ada tangan ye?"
Aku tepuk dahi. "Ke lauuut."
"Ha ha ha. Aku buat lawak sajalah. Janganlah nak emo macam nenek-nenek." Dia berlalu kembali ke biliknya. Aku jadi teringat sesuatu.
Aku mencapai telefon dan menghubungi Kak Damia.
"Macam mana? Dah jumpa orang yang dicari tu?" Tanyaku.
"Nehi nehi nehi," balasnya. Hindustan pula. "Tunggu jawapan awak. Hah! Apa lagi alasan nak mengelat daripada jadi penyampai dalam program?"
Aku ketawa giggle-giggle.
"Insya Allah kak. Kali ini biar adik ini sambut panji perjuangan."
'Perjuanganmu, kakak,' aku berbisik. Memandang ke langit yang membiru.
TAMAT
YOU ARE READING
Cerpen: Mencari Mus'ab
Spiritualité[Completed] "Kau pilih cerita Korea ke Mus'ab bin Umair?" Tanya Farah. Aku menongkat dagu di atas meja sambil memandangnya. "Biarlah munasabah sikit. Kucing atau anjing ke... Banglo atau teres ke... Obama atau Clinton ke..."