Bab:2 cinta masam manis

257 6 0
                                    


"Have a seat first".

Kataku seraya menarik lengan mommy untuk duduk.

"First of all lisa nak minta maaf sebab menghilangkan diri dengan cara macam ni,yes I admit that lisa memang pergi london tapi bukan sebab lisa nak tenangkan fikiran.I have my own reason kenapa lisa kena pergi sana.I dont know what should I do except let ryan go from my life.Lisa tak dapat teruskan lagi hubungan dengan ryan.Lisa buntu.I have to make choice sebelum lisa akan menyesal seumur hidup lisa.Lisa terpaksa korbankan segala-galanya untuk kebahagian orang lain.Lisa tak boleh tamak dalam semua hal.Lisa kena lepaskan apa yang lisa sayang seperti lisa lepaskan ryan dari hidup lisa"

Aku terhenti disitu.Air mata yang dah bertakung aku tahan.Aku tak dapat teruskan lagi.Aku tak nak buka cerita lama.Tapi aku sayang mommy.Aku tak nak tipu mommy sebab dia dah macam mak kandung aku.Yang aku tau aku kena jujur dan ceritakan apa sebenarnya yang terjadi.

"Apa lisa cakap ni?Tell me..Apa yang sebenarnya dah berlaku? "

Katanya dengan muka serious

"Lisa terpaksa curang dengan lelaki lain supaya ryan benci dekat lisa.Lisa tak ada niat nak buat ryan benci tapi lisa tak boleh buat apa dah kalau tak mama lisa akan jadi korban untuk semua ni.Lisa tidak dibenarkan untuk mengadu hal ni kepada ryan mahupun polis sebab mama lisa ada ditangan diorang.Lisa tak nak kehilangan mama lagi.Cukuplah baba dah tinggalkan lisa dan lisa tak sanggup lagi kehilangan orang yang lisa sayang.Lisa.."

Aku tak dapat nak teruskan lagi.Akhirnya aku biarkan ayat ku tergantung sambil aku menangis.

"Siapa dorang tu lisa?bagitau mommy"

Katanya dengan tegas sambil memegang bahuku.

Aku cuba cari kekuatan untuk bagitau mommy semua ni.Aku dah tak peduli samaada dia percaya atau tak asalkan mommy tahu yang aku tak pernah curang dengan ryan

"Bekas bakal ibu mertua dan tunang ryan"

                    🌹🌹🌹🌹

"Tok tok tok"

Terdengar ketukan dipintu sebelum seseorang masuk menyerpa kami berdua.

"Sorry i'm late"

"Eh maria rupanya.masuklah"

"Sorry tau mommy,maria lambat.Ada hal tadi"

"Tak apa.mommy pun baru sampai kat sini.Belum discuss apa pun lagi"

Hah?belum lama?rasanya dah dekat sejam mommy sampai.Kenapa mommy tipu perempuan ni?Dia siapa sebenarnya?

"Lisa ni mommy kenalkan nama dia maria fariha anak kawan mommy and dia ni.."

Ayat mommy tergantung disitu.Dia ni siapa?kenapa mommy macam teragak-agak nak bagitau?

"Dia ni kawan ryan"

Kata mommy sambil cuba untuk tentang mata dengan aku.

Tapi aku tunduk je.

"And maria this is lisa. she's someone special in my life.Dia ni anak angkat mommy"

Ayat terakhir mommy tu buat aku sangat terharu.Sampai macam tu sekali mommy anggap aku dalam hidup dia.

"Anak angkat?maria tak tau pulak auntie ada anak angkat.Even ryan tak cerita pun kat maria.patutlah she call you mommy tadi."

Ujar maria sambil menjeling tengok aku

"Oo for your information memang tak ramai yang tau mommy ada anak angkat only close family and important people je tau"

Cinta Masam ManisWhere stories live. Discover now