"Dah lama lisa sampai?"
"Lama tak lama jugak lah,datang tadi terus masuk bilik mia"
Terangku pendek sambil sengih.
"ya ke?kalau macam tu nanti lisa iring mia turun ya?kebetulan pulak Pengapit mia ni meragam perut dia datang bulan katakan"
Adohai..macam mana ni?nak ke tak nak?lepak mamak?halah halah apa aku merepek ni?tetiba pulak lagu zizi kirana tu terlintas kat fikiran.Hmm tak apa lah iring turun je lepastu siap!
"yalah kalau macam tu"
🌹🌹🌹🌹
"Mak su pengantin dah sampai"
Beritahu salah seorang anak sedara mommy yang baru masuk bilik.
"Jom mia"
ajakku sambil tarik tangan mia untuk beriringan kebawah.
"Akak,mia nervouslah"
"Tak apa mia,mia selawat banyak-banyak moga Allah mudahkan urusan mia"
Mia tengok aku lepastu senyum.Nampak bebenor nervous dia tu.Hailah macam mana agaknya ya kalau aku kawin nanti?Aku nanti macam mia jugak ke?Eh tak tak tak..Aku nak kawin?mimpi je lah
Setibanya kami sampai dibawah,Semua mata tertumpu dekat aku eh salah pengantin..of course lah diorang nak tengok raja sehari ni.Jurukamera pulak tak lepaskan peluang untuk rakam momen yang terindah ni.
Aku tunduk je masa iring mia,yelah malu kut walaupun diorang tengok mia tapi terasa kut macam diorang pandang aku
"Pengantin perempuan dah sampai,boleh kita mulakan majlis?"
Kata tok kadi setelah mia selamat melabuhkan punggungnya di atas pelamin.Mommy pulak terus ambil tempat sebelah kanan mia.Aku pun sedor diri terus blah dari situ tapi mia halang aku.
"Akak teman mia kat sini,please"
Bisik mia.Aku pun iya kan je lah takkan nak berbahas mulut depan ramai orang ni.lepastu aku pun duduk sebalah kiri mia.Nasib baik kerusi ni muat untuk kami bertiga
Setelah tok imam memulakan acara pagi tu alhamdulillah dengan sekali lafaz mia sah menjadi seorang isteri.Tersenyum bahagia mommy dan jugak lisa.Alhamdulillah aku pun tumpang senang dekat mia.Rasa sebak pun ada bila aku tengok mommy dengan mia berpelukan sambil nangis sewaktu suami mia a.k.a faiz membaca taklik nikah.
Acara pembatalan air sembahyang dah pun selesai lepastu sesi bergambar ramai pulak.Yang ni aku baru perasan.Rupa-rupanya mak mertua mia ni sakit.Sebab aku tengok dia pakai wheelchair aku ingat siapa lah tadi patut pun tak teman mia dekat pelamin tadi.
Waktu sesi bergambar ni aku pun keluar cari mama.
"Mama"
tegurku apabila aku dah jumpa mama yang tengah asyik melahap.Alahai mama ni comel lah pulak aku tengok.
"Eh,lisa buat apa kat sini?bukan lisa tak sihat ke?"
Soal mama bertalu-talu.Ini yang aku malas ni bila mama dah mula nak membebel.
"Lisa dah ok ma,lagipun lisa kesian lah ma dekat mia tu..mia tadi call lisa dia cakap dia nak sangat lisa datang harini tu yang lisa datang ni"
"Eh dik,apa lagi tercegat tu makan lah cepat.Sedap woo makanan ni"
Kata kak zehra pulak.Dia bab makan laju aje.
Aku pun pergi meja nak ambik pinggan tiba-tiba ada pulak orang cuit-cuit bahu aku.Aku pun toleh.Sepupu mia tengah senyum malu tengok aku.
"Sorry kak,ni nak bagitau Kak mia cari akak nak ajak bergambar"
Alahai aku baru nak menjamah makanan ni.Dah lah perut tengah lapar ni
"Ya ke?Tak apalah terima kasih ya"
Ujarku lepastu masuk semula kedalam.Sebelum tu aku dah bagitau mama yang aku nak masuk kut-kut mama cari aku ye dok?
Masa aku masuk tu semua orang tengah sibuk ambik gambar dengan mia.Aku pun apalagi waiting list lah jugak.Ni kalau aku makan ni sempat kut?sebab ramai sangat manusia kat dalam ni.
Aku pun cadang nak keluar Then lepas makan baru boleh ambik gambar.Tiba-tiba ada tangan yang pegang lengan aku bila aku toleh ryan tengah senyum tengok aku.
"Nak pergi mana?"
soalnya lembut.Alahai Handsomelah pulak dia harini
"Nak keluar"
balasku pendek Sambil lepaskan tangan dia yang masih melekat kat lengan aku ni.
"Kan nak bergambar ni..buat apa nak keluar?"
"Yelah,dah ramai orang nak bergambar.. saya keluarlah dulu nampak gayanya macam lama je lagi"
"Lepas ni turn kita"
katanya tiba-tiba."Turn kita?" bila masa pulak aku nak bergambar dengan dia?Yelah aku assume "kita" tu as aku dengan dia lah kan?
Aku pandang dia pelik.
"Jom"
Ajaknya sambil tinggalkan aku yang terkial-kial kat situ.
🌹🌹🌹🌹
YOU ARE READING
Cinta Masam Manis
RomanceLisa terpaksa meninggalkan kisah cintanya bersama Ryan yang dibina selama 5 tahun lamanya demi orang yang tersayang..Sehingga lisa dibenci oleh Ryan dengan perbuatan yang dilakukannya..Tapi apakan daya.. takdir tiada siapa menduga yang mereka akan b...