Bab:24

63 2 0
                                    

Masa aku nak naik atas pelamin tu tiba-tiba aku dilanggar oleh bahu seorang hamba allah ni!Aku hampir jatuh tapi masih sempat balance kan badan aku.

"Sorry,I tak nampak"

kata kata perempuan tu pulak.Bila aku toleh je nampak muka maria yang tengah senyum kemenangan tengok aku.Tak tahu lah apa motif dia nak langgar-langgar ni.Besar kut ruang dekat rumah ni bahu aku jugak yang dia nak langgar.

"Tak pe"

balasku pendek.

Aku pun baik kat pelamin tudan berdiri sebelah mia tapi tanpa sedar maria pun ikut bergambar sekali!!Menyemak aje dia ni.Dia ambil tampat sebelah ryan.Ryan pun tengok aku,tapi aku buat-buat tak tengok.Lantak dialah nak berdiri kat situ.Bukan aku kisah sangat pun.Aku dengan ryan kan tak ada apa-apa.Lepas habis sesi bergambar aku pun salam dan ucap tahniah dekat mia lepastu terus keluar.Perut semakin berkeroncong Mintak diisi.Masa nak keluar tu mommy pulak panggil aku.

"Lisa, jom bergambar"

Ajak mommy

"Tak apa mommy,lisa dah ambik gambar tadi "

"Eh apa pulak macan tu yang tadi gambar lain,yang ini untuk gambar keluarga,lisa kan Bakal menantu mommy..jomlah"

Ni lagi sorang!Aku tak cakap lagi pun aku terima pinangan tu dia boleh cop aku 'Bakal menantu'.

Dengan berat hati aku pun naik jugak.Aku pun ambil posisi sebelah mommy.Mommy berdiri sebelah damia.Sebelah pengantin lelaki pulak ryan dengan uncle fuad.Baru nak snap gambar tetiba pulak simaria ni datang menyemak sekali lagi tapi kali ni dia berdiri sebelah aku, lepastu dia siap suruh aku ganti tempat dengan dia.Dia pun berdiri sebelah mommy dan aku dengan relanya berdiri sebelah maria ni.

lepas je ambil gambar yang kononnya 'gambar keluarga' tu aku pun turun.Aku tanpa buang masa terus beredar dari situ.Perut dah lama lapar gila ni.

"Lisa"

panggil ryan.Belum pun sempat aku keluar dia dah panggil.Dah kenapa dia ni?

"ya?"

"Nak pergi mana?"

Dia tak nampak ke aku nak keluar ni?Ada nampak aku nak pergi tandas tak?

"Nak keluar"

Balas ku pendek.

"Dah makan?"

"Ni nak pergi makan lah ni"

kataku sebelum berlalu keluar.

"Jom saya teman"

ek eh dah kenapa dia nak teman-teman bagai ni.Macam lah aku tak tahu jalan keluar.Kenapa tak pergi teman si maria tu je.

"Tak apa,lagipun mama dengan kakak-kakak saya ada"

"Saya tau,jom lah saya pun nak jumpa diorang jugak"

Katanya sebelum keluar.Aku tercongok kat depan pintu ni tengok dia.Dia ni sebenarnya nak apa?.Kalau nak jumpa diorang sekalipun jumpa je lah tak payah kut nak teman aku.

Aku pun ikut terus keluar dari rumah tu dan menuju tempat duduk mama.

"Assalamualaikum mama"

Kata ryan sambil bersalam dengan mama.Waittt!Did he just called my mom,'Mama'?sejak bila pulak dia ni ber 'mama' bagai?

"eh waalaikumsalam"

"Mama dah makan?"

"Dah,baru je selesai dah masuk second round dah pun"

Terang mama pulak.Mama ni kan kalau datang tak malunya memang macam ini lah.Tapi tak hairan lah sebab mama ni kalau bab makanan memang ummph.Semua nak makan walau berkali-kali Macam aku jugak lah huahuahua.Mana nak tumpahnya kuah kalau tak ke nasi?

"Lah ya ke?Tapi confirm dah kenyang ke ni?Kalau tak kenyang boleh tambah lagi atau Kut-kut mama nak bungkus makanan ke ryan boleh je bungkuskan"

kata ryan sambil ketawa.Hahahahah lawak sangat lah tu.

"Kamu ni ada-ada je,Alhamdulillah mama dah kenyang dah pun"

Mama balas sambil ketawa sekali.

"Lisa kenapa tak makan lagi?pergilah makan,mama pun dah nak balik dah ni"

Beritahu mama tiba-tiba.

Nak balik?weh apa ni,takkan mama nak biar aku sorang-sorang kat sini

"Dah nak balik dah?Tunggu lah kejap ma lepas lisa habis makan kita baliklah sama"

"Memang mama nak balik dengan lisa tapi mama ada hal lepas ni"

"Jom ma,nanti lambat pulak"

Ajak kak maya tiba-tiba.Huwaaaaaa diorang dah nak balik dah ni aku pun nak balik lah kalau macam ni.

"Ryan,boleh tolong panggilkan mommy ryan tak?Mama dah nak balik ni"

kata mama kat ryan.

"Ya lah kejap ya ma"

Ujar ryan lepastu kelibat dia pun hilang masuk kedalam rumah.

Aku pun tak lepaskan peluang,aku pun merengek dekat mama supaya mama dapat stay kejap sampai aku habis makan.

"Ma,janganlah balik dulu tunggulah lisa habis makan"

"Tak boleh lisa,mama ada hal ni.Lisa janganlah mengada macam ni,Lagipun lisa Kena lah biasa-biasakan diri dekat sini, bergaul-gaul dengan keluarga ryan..Ni kan nanti nak jadi keluarga lisa jugak.Masa macam ini lah nak kenal-kenal diorang"

"Mama cakap apa ni?Buat apa pulak lisa nak kenal-kenal dengan diorang?"

Ini aku bengang.Aku tak kata pun aku terima lamaran tu.Tang mana tah nak jadi keluarga aku.

"Lah kan ryan pinang lisa,tak lama lagi kan nak jadi isteri,yang itulah maksud mama..keluarga ryan nanti akan jadi keluarga lisa jugak"

"Lisa tak kata pun nak terima pinangan tu"

"Apa kau cakap ni dik?Dah bulat ke keputusan kau tu?Pertimbangkanlah lagi.Ryan sayang tau kat kau,janganlah sia-siakan orang yang sayang kita ni"

Sampuk kak maya pulak.

"Lisa masih keliru kak,lisa perlukan masa"

Balasku pendek.Yalah aku keliru sangat.Pemaaf sangat ryan ni.Dulu bukan main benci dekat aku.Sekarang ni sayang pulak?Aduhai aku tak faham lah dengan awak sekarang ni wahai encik ryan.

"Dah dah lah tu,ni mama nak balik dah ni"

Kata mama seraya salam dan Cium pipi aku.

"dah nak balik ke iza?"

Kata mommy yang baru datang.

"A'ah yam,ada hal nak kena uruskan"

"Lisa ikut sekali ke?"

"Eh taklah,kita datang asing tadi lagipun lisa ni baru je nak makan"

"Yalah kalau macam tu,hati-hati ya..Terima lasih sebab sudi datang"

                            🌹🌹🌹🌹

Cinta Masam ManisWhere stories live. Discover now