Bab:14

121 3 3
                                    


"Pit pit"

Tiba-tiba bunyi hon kedengaran diluar.Aku yang ketika tu tengah cuci pinggan terus menjenguk ke ruang tamu.Siapa yang datang pagi-pagi ni?

Lepastu mama berlari terkocoh-kocoh dari atas untuk membuka pintu.Bila mama bukak!kenapa dia datang?

"Ryan duduk dulu ya? auntie panggil lisa"

Aku pun terus mencuci pinggan yang aku tinggalkan tadi.Aku tak nak lah nak jumpa dia.Dia buat apa pagi-pagi dah bertandang pergi rumah aku ni.

"Lisa..dah siap ke?"

Kata mama sebaik saja mama masuk kedalam dapur.

"Belum..kenapa ma?"

Soalku sambil mengelap pinggan yang sudah ku cuci tadi.

"Ryan tunggu dekat ruang tamu tu.Dia nak hantar lisa pergi butik"

Hah?apa mama cakap ni?Dia ke yang nak hantar aku?

"Kenapa dia nak hantar lisa pulak?"

Pelik kut! Buat apa dia sibuk-sibuk hantar aku?

"Mama call tadi nak minta tolong hantar lisa.Cepatlah pergi depan.Mama dah nak gerak dah ni.Nanti mama lewat"

Jadi mama call ryan lah tadi?kenapa mama ni?nak minta tolong dia buat apa?aku lagi rela tak pergi butik dari dia yang hantar aku!

"Lisa tak nak lah ma.Buat apa dia sibuk-sibuk nak hantar?"

"Kan mama dah bagitau yang mama minta tolong dekat ryan.Dah jangan buat hal cepat pergi depan"

"Tak nak lah ma"

Bentakku lagi.

"Lisa..jangan bantah cakap mama boleh?"

Tegas mama.

"Yelah.Lisa nak kemas-kemas kejap"

"Hah cepat sikit.lewat mama nanti.Kan tak elok kalau mama tinggalkan kamu berdua kat rumah ni"

Terang mama sebelum berlalu ke ruang tamu.Nampak gayanya aku kenalah ikut ryan ni.Lepastu aku pun pergi ruang tamu dan bersalam dengan mama.

"Baik-baik jalan ya.Mama pun dah nak pergi jugak ni"

Pesan mama.kemudian mama pun tinggalkan perkarangan rumah ni.Lepas tu kita pun ikut dari belakang.

Sepanjang perjalanan ni kitorang diam je.Sorang pun tak bercakap.Aku mula rasa pelik apabila dia ikut jalan lain daripada jalan nak pergi butik.Dia nak bawa aku pergi mana?

"Nak pergi mana ni?"

Soalku sambil pandang dia.Dia langsung tak peduli dengan cakap aku.Dia masih fokus dengan pemanduannya.

"Hello.Saya tanya awak ni?"

And for the second time dia endahkan aku.Apa masaalah dia ni?Lepas tu aku diam je sebab kalau aku cakap dengan dia pun bukan dia nak layan.

Dalam beberapa minit perjalanan kitorang tiba di salah sebuah cafe.Buat apa kat sini?Dia nak makan ke apa?

"Buat apa kat sini?"

Kali ketiga!dia tak endahkan aku.Dia ni kenapa?lepastu dia pun turun kereta.Aku masih bengang dalam kereta.Tiba-tiba dia buka kan pintu untuk aku dan aku bengang sesangat bila dia suruh aku turun.

"Nak apa?"

"Turun je lah"

Suka hati dia je atur-atur aku.

"Nak buat apa?saya bukannya nak datang sini.Saya nak pergi butik.Yang awak bawak saya ke sini ni kenapa?"

Tegasku.Lalu aku cuba menutup semula pintu tapi cepat-cepat dia sekat.

Cinta Masam ManisWhere stories live. Discover now