BAB 24^^

7.9K 328 26
                                    

ALIANA dilanda kegusaran.Hatinya berdegup kencang seperti lagu rock! Tangannya yang berpeluh dikesat pada bajunya.

"Heee..Takutlah!!"spontan ayat itu terpancul keluar dari bibir mungilnya. Mak Andam yang sedang me-make up wajahnya tertawa kecil.Dia menggeleng tatkala melihat wajah gelisah Aliana.

"Weyh..Relax ah.Jangan takut-takut.Aku ada dekat sini"Safiya cuba untuk menenangkan Aliana.Dia menggenggam erat tangan gadis itu untuk menyalurkan kekuatan.Aliana merenung rakan-rakannya.

"Macam mana aku nak relax?!Nanti aku kena duduk atas pelamin sebelah dia.Makan dengan dia.Pastu kena suap-suap bagai.Tak ada orang lain ke?!Arghhh!!Tak rela!!"bentak Aliana.

"Yana.Hang kawin dengan sapa?"soal Safiya.Mula dah loghat Kedah dia tu..

"Zarif lah"jawab Aliana polos.

"Habihtu?!Yang hang dok kalut-kalut tu pasaipa?Dah sah-sah la hang duk atas pelamin dengan dia.Takkan dengan aku kot?!"marah Safiya.Bengang betul dia dengan sikap Aliana ni.Aliana tersenyum kambing.Ye tak ya jugakkan?Apelah aku ni.Hehe..

"Eh!Yana.Cepat!Pengantin lelaki dah sampai tu"ujar sepupunya yang baru muncul di daun pintu.

"Ha?!Ha.Okok..Kejap lagi aku turun" Aliana bingkas berdiri.Tangannya menggeletar.Oh my gawdd!!Tak pernah-pernah aku nervous gegila macam ni. Dah macam nak jawab soalan SPM je.Huhu..











ZARIF tampak segak dengan baju pengantin berwarna ungu.Dahinya yang berpeluh segera dilap oleh Azwan.Mereka sedang menanti kehadiran pengantin perempuan.

"Bro!Relax bro.."ujar Azwan yang menjadi pengapitnya.

"Aduhh!!Jantung aku ni rasa macam nak terkeluar je tau.Nervous!"luah Zarif. Mama!!Tolong Zarif!!

"Ye..Aku tau.Tapi kau kena relax.Ni majlis kau.So,kau kena tampak segak,bergaya dan berkeyakinan!"Azwan memberi sokongan.Zarif mengangguk.Dari kejauhan terlihat kelibat pengantin perempuan yang sedang berjalan menuju ke arahnya. Wajahnya ditutup.

Apabila pengantin perempuan berdiri betul-betul dihadapannya,kipas yang menutupi wajah dialihkan.Pandangan Zarif terpaku.Allahuakbar!Isteri aku ke ni?!Macam tak percaya je.Cantik gila siot!
Zarif memandang Aliana tidak berkelip. Wajah Aliana yang di-makeup menambahkan seri diwajahnya.Aliana juga turut terpaku melihat Zarif yang berbeza hari ini.Maybe sebab aura pengantin baru.Sebab tu tampak berseri-seri.Desis hati Aliana.Tangannya menggeletar tatkala ingin dipaut pada lengan Zarif.Mereka berjalan perlahan-lahan menuju ke pelamin dengan senyuman yang melebar.Suasana yang riuh-rendah dengan suara tetamu,DJ acara dan paluan kompang membuatkan Aliana bertambah resah.

Tatkala mereka duduk di atas pelamin,Aliana berbisik pada telinga Zarif.

"Weyh.Aku takutlah!!"adu Aliana.

"Kau ingat kau seorang je ke yang takut?Aku pun takut jugak"bisik Zarif.

Dari pengamatan para tetamu,mereka seperti pasangan yang amat romantik.Yelah..Bisik-bisik gitu..Padahal?Ish.Ish.Ish. Mereka tersenyum manis tatkala jurugambar sedang mengambil gambar mereka untuk dibuat kenangan.

Ibu dan ayah Aliana datang mendekati untuk merenjiskan air mawar.Setelah itu,Aliana bersalaman dengan ibu dan ayahnya.Air matanya mengalir laju. Tak tau kenapa.Sebak mungkin.

"Apa ni nangis-nangis?Pengantin mana boleh menangis.Kang habis makeup tu"tegur ibunya.

"Eleh!Ibu pon sama.Mata tu merah macam apa je."bentak Aliana.

"Ibu lain.Ibu ni bukan pengantin"sela ibunya.Aliana memuncung.

"Hisy!Udoh-udoh le tu..Dalam majlis pun nak bergaduh ke?Simpanlah sifat nak bergaduh tu buat sementara..Ramai lagi yang nak bergambar tu.Habis majlis ni kalau nak wrestling pon boleh.Dipersilakan.Tiada halangan"sampuk ayahnya.Tawa mereka pecah menggamitkan lagi suasana di majlis itu.

Suami Aku Si Kaki Buli!Where stories live. Discover now