7- Mengada

14.4K 177 3
                                    

"Awak......"

"Straight to the point jelah. Jangan nak mengada sangat" eleh dia ni. Nak manja sikit pon tak boleh. Heartless betul.

"Saya bosan"

"Jadi, apa kena mengena dengan aku?" Serious aku cakap, dapat lelaki macam ni memang sakit jiwa. Heartless. Aku dah cakap aku bosan. Ajaklah aku keluar pergi makan ke shopping ke. Ini tidak.

"Menyampah lah cakap dengan awak ni. Heartless"

"Nak keluar sangat pergilah. Pintu tu terbuka luas untuk kau keluar" Dia menghalau aku ke apa? Asam punya suami!

"Awak halau saya ke?" Tanya aku tak puas hati. Berapi je hati ni bila dia cakap macam tu.

"Dah kau nak keluar sangat. Pergilah. Aku tak larang."

"Sakit jiwa betul cakap dengan awak ni" Aku hampir menjerit padanya. Hampir ok hampir. Sabarlah thia. Kalau tak berdosa pulak kau.

"Perempuan ni kan. Bosan je shopping, shopping, shopping. Takde benda lain ke nak buat. Dah pergi siap" Ha mula tu membebel. Tahu nak menang je. Menyampah.

Aku buat buat tak dengar apa yang dia cakap. Daripada aku layan buat sakit hati. Lantak dia lah nak cakap apa pon.

"Kau tunggu apa lagi ni. Pergi la siap tadi nak keluar sangat" Yahoooo. Tapi aku still buat buat tak dengar. Saja nak sakitkan hati dia. Rasakan macam mana aku rasa.

"Lantak kau thia. Aku takde masa nak layan perangai mengada kau. Aku dah offer tak nak. Jangan nangis" Suamikuuu. Haih, ada sesiapa tahu nombor cikgu romantik tak? Aku ingat dia pujuk aku. Rupanya tidak. Asam punya suami.

•••

"Saya nak keluar"

"Offer aku dah tamat" sambil lewa je pakcik Ammar ni cakap macam tu.

"Saya tetap nak keluar" Ini thia la weh. Kau boleh keraskan hati. Aku pon bole.

"Ok but in one condition" aku menjeling. Menyampah.

"Apa"

"Kiss me" Ammar menunjukkan pipinya. Mengada.

"Taknak" takde masa aku nak layan mengada dia. Dia pon takde masa nak layan mengada aku kan. So what you give, you get back!

"Ok then. Duduk rumah seminggu tak payah keluar" Ammar terus naik ke bilik.

Kau ni thia spoil lah. Kalau kau cium je tadi selamat dah kau mencuci mata. Ni dia dah cakap seminggu tak boleh keluar. Krik krik la aku macam ni. Main keluar je kang, jadi derhaka takde izin suami. Apalah nasib dapat suami heartless ni.

•••

Mesti thia tengah menyumpah aku kan. Ammar ketawa apabila mengimbas kembali muka thia bila dia tidak bagi thia keluar selama seminggu.

Tulah kau thia. Aku suruh cium taknak. Cakap aku tak romantik la. Apa la. Bila suruh cium taknak pula. Lepastu salahkan aku. Heartlesslah itulah inilah.

Tapi aku bosan jugak hadap kerja ni. Sejak aku kahwin dengan thia ni, rasa malas je nak pergi kerja. Kalau boleh aku nak duduk rumah, menyakat dia. Boleh aku tengok muka tak puas hati dia. Comel weh! Comfirm cair. Tapi dia bini aku so no chance la korang nak dapat dia

Ayat macam dah jatuh cinta je ammar?

•••

Aku dan ammar pergi ke sogo. Ingatkan tak keluar. Tapi dia ajak keluar. Kita ikut je. Senang sikit hati ni.

Seperti biasa, bukan sogo lah kalau takde sale kann. Aku ni pantang nampak sale tau. Mesti kena beli. Wajib!

Tapi macam mana aku nak beli. Aku kan dah tak kerja. Duit pon takde. Bukan aku yang nak berhenti kerja tapi suami yang paling disayangi ni hantar surat suruh berhenti kerja.

"Dah lah jom balik." Aik peliknya bini aku ni. Tadi dia yang beria nak keluar. Baru sampai tak sampai 10 minit dah nak balik.

Tipulah kalau aku nak balik. Tapi buang masa je aku kat sini. Duit bukannya ada nak beli barang. Buat sakit hati aku je tengok orang shopping hm.

"Kau taknak beli apa-apa ke"

"Kalau nak pon, bukannya ada duit" selamat tinggal beg poloku. Jumpamu pada sale akan datang.

"Pilih jelah. Aku bayar" kejap, aku salah dengar ke?

"Betul ni?"

"Baik kau pilih sebelum aku tukar fikiran" aku apa lagi cepat cepatlah cari beg yang aku nak tu. Jangan main main dekat ammar ni. Kang dia tukar fikiran melepas aku.

Tapikan, kenapa dia macam confident je. Bukan dia kerja kerani je ke? Setahu aku gaji kerani takdelah banyak mana. Dulu mungkin dia senang lenang. Tapi sekarang tak lagi. Dia kena tanggung aku, kereta, bayar sewa rumah. Macam-macamlah. Rasa bersalah pulak nak mintak.

"Apahal termenung ni"

"Em awak ada ke rm300" baik aku pastikan. Aku taknak nanti dia serabut fikir pasal duit.

"Beli jelah kalau kau nak" dia macam endah tak endah je. Aku tengok RM300 ni macam sikit je nilainya bagi dia.

Ni mesti ada sesuatu yang dia sorokkan.

Sayang Encik Workaholic!Where stories live. Discover now