Prolog

64 8 3
                                    


Železný prales, zkráceně též Želes, je divoký, opuštěný a neprostupný hvozd na březích řek Hodry a Cholše, vyznačující se pozůstatky pozdně industriální éry a světově unikátní genomorfní flórou a faunou vzniklou po Velkém Biozamoření ve druhé polovině 21. století.

Už od samého vzniku provázela prales odstrašující pověst, zapříčiněná mnoha neštěstími, ke kterým došlo uvnitř lesa nebo v jeho blízkém okolí. Mimo jiné se zde během jediného dne roku 2059 zřítila 3 letadla s celkem 560 pasažéry na palubě, a třicetičlenný záchranný tým, který se je vydal hledat, zmizel do posledního muže...

Prvním člověkem – badatelem, který se odvážil do nitra Želesa a vrátil se zpět, se tak stal až ve dvacátých letech 22. století biolog Jan Rajdl. Díky jeho průzkumům a úsilí nově vzniklé Správy pralesa byl Želes po více než sto padesáti letech vývoje nerušeného zásahy člověka zpřístupněn na svých okrajích řadou značených turistických cest, a během následujících dvaceti let se stal nejvyhledávanější turistickou atrakcí nejen Slezska, ale i celé střední Evropy...

Nikde jinde na světě nedošlo k takovému splynutí života na bázi uhlíku s neživým materiálem kovového původu, a to v mikroskopickém i makroskopickém měřítku. Z flóry stojí za zmínku především koberce žlutě kvetoucích živorostů, živých nerostů a minerálů, a slavné zrezijedlové porosty, dřeviny nevyužívající fotosyntézu a vylučující do ovzduší narůžovělé oxidy železa, tak typické pro tento les. Z nadzemní fauny přitahují pozornost antracitově černí uhloni, mohutná zvířata o rozměrech praindických slonů s nanokovovou srstí, vzduchem se prohánějí obří kapropejři, šupinatí rybonetopýři požírající kapradí, a v podzemí podle pověstí přebývají neviditelní a nepolapitelní tvorové zvaní metanoví skřítci.

I přes ohromné úsilí vědců zůstává dodnes 97 % plochy Želesa neprozkoumáno. Co se týče znalostí živočišných a rostlinných druhů žijících v pralese, je situace ještě horší: odborníci udávají, že je zatím zdokumentováno jen jedno procento všech druhů obývajících prales, pesimisté dokonce hovoří pouze o desetině procenta. Do budoucna tedy nejsou vyloučena nejrůznější překvapení, včetně potvrzení některé z legend, kterými je Želes opředen...

(Lonely and Genetically Changed Planet: Průvodce po Evropě, str. 459, rok vydání: 2247)

ŽelesKde žijí příběhy. Začni objevovat