Despre Deochi
Conform unei supersitii stravechi, se spune ca o singura privire pizmasa sau deopotriva admirativa, poate arunca blestemul deochiului. In folcloristica romaneasca, deochiul se manifesta prin dureri de cap, stare de oboseala, lesin sau ameteala. Descantecul potrivit inlatura deochiul, iar victima isi recapata din nou fortele. Cine sunt acesti vampiri energetici care deoache si cat de bine functioneaza leacul? Efect placebo pentru o stare absolut normala de oboseala si disconfort, sau exista cu adevarat deochi si descantece care il alunga?
Originile deochiului
Religia crestina priveste deochiul ca un act malefic, ce implica vrajitoria si Diavolul. Astfel, si in Evanghelia dupa Marcu primim un avertisment: "sa ne ferim de ochiul pizmas". De asemenea, in pildele lui Solomon apare urmatoarea mentiune: "Nu manca painea celui ce se uita cu ochi rai si nu pofti bucatele lui". Cei care pizmuiesc, invidiaza, poftesc sau doresc raul celorlalti, pot arunca asupra lor deochiul.
Cine sunt vampirii energetici care deoache?
Cei care deoache se nasc de cele mai multe ori cu acest dar-blestem. In vechile traditii romanesti, se credea ca in special persoanele cu ochi albastri, femeile batrane si cele fara copii, deoache. Femeia singura, batrana sau fara copii, era considerata drept o faptura invidioasa pe tineretea si fericirea altora, asa ca probabilitatea de a deochea femei tinere sau copii, era foarte mare.
Cum sa te pazesti?
Cea mai veche si mai cunosuta superstitie spune ca deochiul nu il va atinge pe cel care poarta ceva rosu. Culoarea rosu, simbol al sangelui si vietii, actioneaza pe post de amuleta. De aceea, in special copiii mici au legata in par sau la incheietura mainii o panglica rosie.
Ca sa isi apere odraslele de maleficul deochi, parintii alegeau sa isi urateasca progeniturile, murdarindu-i de funingine pe frunte sau pe obraji.
Multi din cei care sunt constienti ca involuntar deoache, apeleaza la protectii verbale de genul "Sa nu-i fie de deochi!", atunci cand fac un compliment. Tot acestia obisnuiesc sa isi scuipe de trei ori potentiala victima, alungand astfel orice influenta rea exercitata.
Pasind putin in afara folclorului romanesc, deochiul exista si pentru majoritatea popoarelor balcanice, mediteraneene sau in Orientul Mijlociu. Cu siguranta ati vazut medalioanele grecesti cu ochiul norocos. Acestea nu doar ca aduc noroc purtatorului, dar pazesc si de deochi.
Desigur ca e mai bine sa previi decat sa tratezi, dar daca totusi deochiul atinge victima exista leacuri curative si descantece. Un descantec potrivit este rostit in timp ce in apa sunt lasati sa cada taciuni aprinsi. In alte culturi, farmecele apeleaza la fum, ulei incins sau un ou care a fost spart.
CITEȘTI
Mituri, Legende si Altele
HorrorHei baieti si fete! Aici puteti gasi mituri diferite, legende urbane din întreaga lume, povestioare, jocuri horror si filme. Daca am reusit sa îti captez putin atentia ai putea arunca o privire prin carte. Începutul este cam nasol.. dar va asigur c...