AHKH | Part 1

1.7K 63 6
                                    

"Weiii! Jalan tu tengok oranglah!"

Ummu mencerun mata kepada jejaka yang melanggar bahunya di jalanan. Jatuh berterabur segala buku di tangannya. (nasib baik aku tak terajang je)

"Sorry."

Mamat tu tak membongkok pun tolong kutip. Terus melangkah. Macam tak ada benda berlaku.

"Wei! Senang je kau satu sori dah nak blah?!"

Ummu hadapkan mukanya pada buku yang sedang dikutipnya. Seolah-olah buku tu pula yang bersalah. (kalau boleh, aku nak maki biar semua orang dengar tapi tak naklah nanti terjejas keayuan pula)

Tap. Tap. Bunyi tapak kaki menghampiri.

"Kau cakap apa tadi? Aku tak sengaja kan? Habis tu, kau dah kutip, takkan aku nak kutip sekali. Bukan banyak pun. Bukan seratus buku pun. Tiga empat buku je pun."

Mencemik muka depan Ummu. Minah itu memandang wajah jejaka tadi. (hah, bukan hensem pun)

"Agaklah. At least muka tu tolonglah buat muka bersalah sikit. Ni siap menyindir aku dah kenapa?"

Ummu bangun. Buku-buku dikepitnya di pinggang. Kemas. (sakit hati aku dengan mamat ni)

"Kalau kau awek cun, ada jugalah faedah aku tolong...."

Kata-kata mamat tu buat Ummu menyirap.

"Wei! Kau ingat kau tu elok sangat?!"

"Memang aku elok dari kau." Mamat tu buat mata menyampah. Sambil pusingkan diri. Berlalu dari situ.

PUKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK!

Selipar jepun getah warisan tujuh keturunan abah Ummu singgah tepat di belakang kepala mamat tu. Melayang elok saja sampai tersengguk ke depan mamat tu.

"WOIII!!!!!"

Mamat tu berpaling kemarahan. Tapi, Ummu dah cabut seribu langkah dengan kakinya sebelah berselipar sebelah tidak. (koh koh koh puas hati aku puas hati aku!)

***

Ummu berjalan ke rumah sewanya dengan kaki sebelah tak bersepatu. Orang kiri kanan tengok semacam saja. Panas menggerutu di dalam hatinya. (Ni trend barulah! Macamlah orang tak pakai baju. Korang tu pakai baju macam tak pakai baju tak ada pula tengok pelik!)

Ummu akui. Bila jadi gadis yang rupa standard biasa-biasa ni, orang memang tak pandang sangat. Macam tadilah. Kalau awek cun, berderu yang nak tolong. Boleh jadi rempuhan jodoh. Tapi, kalau yang kurang berupa, hah. Macam seketul batu di jalanan, orang buat tak peduli. Hakikat beb. Hakikat. Alah, macam nasi lemak anak dara dululah. Mentanglah dia cantik, viral teruk. Kalau tak cantik, sampai nenek kebayan pun takkan masuk tv dapat layanan vip-lah.

"WOI! Tunggu!"

Ummu berpaling ke belakang. Dia melihat mamat tadi meluru ke arahnya dengan seliparnya di tangan. Apa lagi, gadis itu pun dari berjalan tadi, mulai berlari keanak-anakkan. Dari perlahan, mulai walkaton. Ah, pecut sajalah.

Terjadilah adegan kejar mengejar.

Mamat tak hensem dengan selipar di tangan. Dengan gadis kurang rupawan tiada selipar di sebelah kaki.

"Woi! Tunggu ah!"

"Aku takkan berhenti lari! Perogol bersiri!"

"Woi!"

Mamat tu buka langkah lagi luas kali ni.

ZUPPPPP

***

Bersambung...

Aku Hodoh. Kau Hodoh.Where stories live. Discover now