AHKH | Part 3

823 37 3
                                    

Ummu gelisah.

Kakinya segera melangkah. Takut. Risau. Sebab kepulan asap hitam yang sedang merebak keluar dari celahan flat datangnya dari flat lokasi kediamannya.

Taqimi melangkah laju sama. Mengikuti. Orang ramai mulai perasan asap hitam yang tinggi melangit. Dari orang perseorangan yang berjalan ke titik, menjadi kelompok kecil dan akhirnya jadi kerumunan manusia.

"Ayah!" (habislah, ayah dalam rumah! tingkat 10 pula tu!)

Bapa kesayangan Ummu yang menderita lumpuh bahagian bawah badan sudah sepuluh tahun. Bergantung pada kerusi roda sepenuhnya.

Flat kediamannya makin menjelma di hadapan mata.

Confirm!

Flatnya yang terbakar.

"Flat kau ke?!" Taqimi bertanya cemas dengan kerutan penuh.

Ummu hanya mampu berpaling sekilas. Tiada jawapan. Namun, segera dapat dibaca dari air mata yang bertakung di kelopak bawah matanya.

"Tingkat berapa?!" Taqimi bertanya. Garang.

"Sepuluh!" Ummu seolah kaku.

Penghuni flat sedang menuruni dari flat masing-masing. Suasana kalut. Kusut. Hiruk-pikuk. Ada yang menjerit. Ada yang memecahkan tingkap masing-masing. Mencampakkan perabot ke bawah. (apa seh! masih sempat fikirkan harta benda sedang nyawa lebih penting dari segalanya!)

Taqimi membilang. Flat tujuh dan lapan sedang terbakar sekarang. Api menjulang-julang keluar dari segenap sudut yang berlubang. Lidah-lidah api membakar dengan cepat tekstur kayu dan kain. Fabrik apatah lagi. Segalanya musnah dengan cepat.

Apa yang lebih membimbangkan. Lidah api meraih dan menangkap bahagian-bahagian dan sudut atas bawah. Tingkat sembilan sedang dijamah api yang membahang. Tingkat enam pun menerima nasib yang sama.

"Kau tunggu sini! Aku naik!" Taqimi menahan Ummu. Namun, gadis itu tidak menghiraukan tegahan lelaki tak macho itu. (ei, degil dia ni!)

Kakinya terus melangkah seluasnya. Menerjah ke arah gerombolan manusia yang berhimpit menuruni flat 20 tingkat itu.

"Tepi! Tepi!" Ummu menjerit dan memekik. (ayah, Ummu datang ni!)

Taqimi berlari naik tangga sama. Di saat orang ramai bersesakan menuruni tangga.

Bomba belum sampai lagi.

Sampai di tingkat enam. Haba terasa menggigit kulit.

"Wei, panas ni! Jangan terus naik!" Taqimi cuba menahan Ummu sekali lagi. (degil sangat dia ni! tak dengar langsung!)

Lelaki itu menarik lengan Ummu yang memakai baju lengan panjang. Menahannya dari terus berlari.

"Aku suruh berhenti!"

ZAPPP!

Direntap tangannya dari pegangan Taqimi.

"Ayah aku di atas! Dia lumpuh! Bukan boleh turun macam orang lain!"

Tergamam seketika Taqimi.

"Biar aku yang jalan dululah! Kau ikut belakang!!" Lelaki itu pula bersungguh-sungguh naik.

Tingkat enam masih terbakar dalam skala kecil. Tapi, tingkat tujuh. Buat kedua-dua orang itu mengucap panjang. Marak sangat!

Jejaka itu melihat sebuah meja makan. Lantas, diterajang meja itu hingga terlerai kaki meja. Dibalut tangannya dengan baju yang bertaburan di lantai.

Diusung papan meja yang sudah terpisah dari kakinya. Digunanya sebagai penghadang api yang sedang mengganas cuba menyambar apa saja yang boleh dimakan. Seakan kebuluran tak makan seharian. Seolah masyarakat yang marahkan menteri akibat BRIM yang indah khabar dari rupa. Begitulah api yang sedang membakar kini.

"Jalan!"

Ummu berlindung di belakang Taqimi. Taqimi berlindung di sebalik papan meja. Namun, jemarinya walaupun berbalut, tidak lari dari disentuh lidah-lidah api. Melepuh sendiri. Dibiarkan. Nyawa ayah si gadis ini lebih penting.

Tingkat lapan dilepasi. Asap bukan main tebal lagi. Kedua-duanya menutup mulut dengan baju yang dikutip di lantai. Ikat kemas-kemas. (pedih gila mata, kau ingat benda ni main-main?)

Tingkat sembilan.

Api sudah menjalar hingga ke ruangan tangga kecemasan.

"Macam mana ni?!" Ummu berteriak.

"Tak mengapa! Jalan terus!"

Kulit mereka berdua sudah kemerahan. Panas terasa kian membahang. Kalau kulit manusia ini selembut sosej, sudah tentu masak sekarang ni macam BBQ.

Tingkat sepuluh.

Tingkat tersebut kelam dalam asap hitam yang naik ke atas. Menyukarkan pandangan.

Ummu bertahan. Segera capai tombol pintu rumahnya.

ARGHHH!

Tangannya melecur. (panas!)

Tombol pintu rumahnya mungkin sudah dijamah api dari bahagian dalam.

"Ke tepi!"

PRAKKKKKKKKKK!

Taqimi menendang sampai terkopek pintu flat. Memang benar. Api sudah menjalar ke dalam. Asap berkepul keluar dari dalam rumah Ummu.

"Ayah!"

Dalam kesamaran, dilihatnya sekujur tubuh terbaring di atas lantai dengan kerusi roda yang terbalik. Bahagian tubuhnya sedikit dijamah api. Taqimi segera menerpa menekap dan memadamkan api di pakaian orang tua Ummu.

"Ayah, bangun! Ayah!"

Terisak-isak Ummu dalam situasi cemas. Ayahnya sudah tidak sedarkan diri.

"Dah, tepi! Aku gendong! Cepat keluar dari sini!"

Ummu terbatuk-batuk. Terhidu asap yang terlampau banyak. Sesak. Pandangannya kelam.

Ah, sudah.

****
Bersambung...

Aku Hodoh. Kau Hodoh.Where stories live. Discover now