Bab 3

2.5K 75 4
                                    

ASAP rokok dihembus dengan kasar daripada mulutnya. Anak matanya tegak memandang wajah orang suruhannya yang lebam-lebam. Malah kepala salah seorang daripada pengikutnya turut berdarah.

"Siapa punya kerja ni?" soalnya dengan riak wajah yang tegang.

"Ni semua kerja King, bos. Dia cuba rampas kawasan kita. Dia sailang kita punya tapak projek. Elok kami rangka strategi untuk rompak bank tu alih-alih geng dia yang gerak dulu. Masa terserempak dengan mereka dekat Lorong Tun Ismail, kami seranglah," cerita Jeff mewakili rakan-rakannya yang lain.

"King? Geng AK47? Bedebah tu memang tak serik-serik cari pasal dengan aku. Sekarang berani sailang aku punya tempat pula. Memang nak kena betullah. Baik, dia orang yang mulakan, kita kena ikut rentak dia orang. Nak main sangat, jom kita tengok siapa yang kalah," ujar Razak sambil mengurut janggutnya yang panjang. Razak Hitam, ketua kumpulan musuh King.

"Apa yang kita nak buat, bos? Mereka makin melampau. Hari ni saja dua orang geng kita tumbang. Nasib baik tak ada polis yang campur tangan. Kalau tidak, masak kita, bos," sambung Jeff sambil mengelap peluh.

"Kita serang tempat mereka, bos!" sampuk Abdul yang menahan rasa sakit akibat dihentak di bahagian perut oleh orang-orang suruhan King.

"Tak boleh! King bukan sembarangan orang. Pengikut dia ramai. Kita kena fikirkan cara lain. Aku tak kesah macam mana caranya asalkan King tu sembah kaki aku," ujar Razak sambil memandang wajah-wajah orang suruhannya satu per satu sebelum anak matanya terhenti pada seraut wajah yang agak janggal pada pandangannya.

"Kau siapa?" tanya Razak sambil mengangkat kepalanya pada seorang anak muda yang tidak pernah dilihatnya sebelum ini.

Lelaki muda berkulit sawo matang itu mara ke hadapan. Riak wajahnya tenang. Anak rambut yang mengganggu pandangan diselak ke belakang.

"Errr... Maaf, bos. Lupa aku nak kenalkan. Inilah lelaki yang selamatkan kami masa bertempur dengan geng King. Dia ni hebat, bos. Tak guna pistol pun tapi boleh tumbangkan lima orang sekali gus," puji Jeff sambil menepuk-nepuk belakang badan lelaki muda itu.

"Aku tak nak tahu dia hebat atau tidak, tapi aku nak tahu siapa dia!" sergah Razak kasar. Mencerun anak matanya memandang wajah anak muda itu.

"Aku bukan sesiapa. Aku cuma bantu apa yang aku rasakan perlu. Aku nampak geng kau kena serang dulu. Jadi aku tolong. Kalau kau tak suka, aku boleh berambus dari sini," jawab lelaki itu selamba tanpa rasa takut.

Razak terdiam. Lama dia mengamati figura lelaki yang berdiri di hadapannya ini. Rambut lelaki itu yang panjang dibiarkan lepas bebas. Sangat serabai pada pandangan Razak. Wajahnya bengis. Malah janggut dan jambang dibiarkan tumbuh meliar di mukanya. Nampak benar-benar tidak terurus.

"Siapa nama kau?" soal Razak tidak lama kemudian.

Lelaki itu terdiam lama seperti memikirkan sesuatu. Dia memandang Jeff sekilas sebelum kembali membalas pandangan Razak yang penuh curiga.

"Aku tak tahu nama sebenar aku apa. Tapi kau boleh panggil aku Qartal," ujar lelaki itu setelah agak lama mendiamkan diri.

"Qartal? Pelik nama kau tapi aku tak peduli. Asal kau mana?" soal Razak lagi.

"Dari jalanan. Aku membesar di jalanan. Jadi aku tak tahu mana asal aku yang sebenarnya," jawab Qartal.

"Dia tak ada IC, bos. Kita boleh ambil dia untuk kuatkan geng kita, bos. Dia memang hebat, bos. Kalau bos tak percaya, bos boleh tanya geng kita yang ada kat tempat kejadian." Jeff menyampuk lagi membela Qartal. Ahli kumpulan mereka yang lain hanya menganggukkan kepala tanda mengeyakan.

Masih segar dalam ingatan Jeff saat kumpulan mereka diserang oleh geng AK47. Ahli kumpulan mereka seramai lapan orang hampir saja tersungkur akibat diserang bertubi-tubi oleh dua belas orang anggota geng AK47. Jeff sendiri pun hampir putus nyawa, namun saat itulah Qartal muncul. Dengan berbekalkan buku lima dan pisau rambo, lelaki muda itu mampu menghalau konco-konco King yang hampir mencabut nyawa mereka.

PEMUSNAH HATINơi câu chuyện tồn tại. Hãy khám phá bây giờ