BAB 13

2K 65 0
                                    

KOMENG hanya mampu memandang tuan besarnya mengamuk. Habis satu bilik kerja lelaki itu berselerakan. Meja kaca yang terletak di sudut dinding turut dibaling ke dinding. Bunyi kaca yang pecah berderai membingitkan telinga pada sesiapa yang mendengar.

"Aku nak tahu siapa yang berani belot dalam kumpulan kita ni? Siapa?" soal Tuan Zabir lantang. Dadanya naik turun menahan rasa amarah yang semakin marak di dada.

Komeng terdiam. Dia menundukkan kepala. Sempat lagi dia menyiku pada Atan yang hanya mendiamkan diri.

"Kami tak tahu, tuan. Tapi kami syak Jamal sebab sampai sekarang Jamal tak datang ke markas kita." Atan cuba bersuara.

"Jamal?" Tuan Zabir berpaling. Dia berjalan mendekati Atan dan Komeng.

Atan menganggukkan kepala diikuti oleh Komeng.

"Lepas tuan bunuh Sham, Jamal mula berubah sikap. Kadang-kadang sikap dia mencurigakan sampailah bila tuan cuti, dia pun hilangkan diri. Kami syak dia yang mula belot dengan kita." Komeng menambah.

Tuan Zabir terdiam sejenak. Terlayar wajah Jamal dalam fikirannya. Selama ini dia cukup mempercayai Jamal malah lelaki itu diangkat menjadi orang kanannya tetapi ternyata dia dikhianati oleh orang kepercayaannya sendiri. Tuan Zabir merengus.

Kini, tiada apa yang lebih merisaukan Tuan Zabir selain Aisy yang masih berada dalam genggaman Razak Hitam, musuh utamanya. Dia akan lakukan apa saja asalkan Aisy selamat. Dia yakin Jamal yang bertanggungjawab di atas semua yang berlaku.

"Walaupun kita dapat alihkan perhatian polis daripada kejar kita sebab kes seludup warga asing tu tapi dekat mana-mana sempadan pasti ada sekatan jalan raya. Kerja kita semakin susah, tuan. Pergerakan kita terbatas. Nak-nak sejak kes berlian hilang daripada muzium, semua jadi kacau, tuan." Atan memberi laporan.

Tuan Zabir menarik nafas dalam sebelum melepaskannya dengan perlahan. Apabila kes berkaitan dengan polis, dia tidak boleh cepat melatah. Buruk padahnya nanti.

"Mulai hari ni, kita slow down semua business kita. Aku nak kau cari Jamal sampai ke lubang cacing. Dia nak bermain dengan aku. Dia belum kenal siapa King dan mulai esok kau kumpul semua gengster, aku nak serang tempat Razak Hitam." Tuan Zabir memberi arahan. Dia mengepal penumbuk.

Atan dan Komeng berpandangan. Masalah apa lagi yang ingin dicipta oleh Tuan Zabir dengan geng Golden Eagle?

"Tuan nak serang Razak Hitam? Bos tahu kan mereka tu bahaya." Komeng bersuara bersama dahi yang berkerut.

"Bahaya? Nak lindungi sebutir berlian pun tak mampu. Itu kau cakap bahaya? Bahaya tahi kucing!" maki Tuan Zabir sambil meludah ke atas lantai.

"Tapi kenapa kita nak kena serang tempat Razak Hitam pula, tuan?" Atan cuba menyoal walaupun dia takut-takut berani melihat wajah Tuan Zabir yang masam mencuka.

"Dia berani usik barang aku. Aku takkan lepaskan dia sewenang-wenangnya. Kalau nyawa aku perlu pertaruhkan, aku sanggup asalkan dia kembalikan barang aku tu dengan selamat. Kalau boleh, kepala dia akan aku penggal!" ucap Tuan Zabir penuh dengan maknanya yang tersirat.

Masih terngiang-ngiang di telinganya suara Aisy yang menjerit kesakitan. Tetapi Razak langsung tidak mempedulikan rayuan anak gadisnya itu. Hati bapa mana yang tega melihat satu-satu anak gadisnya diperlakukan seperti binatang? Disepak dan diterajang sesuka hati.

"Nyawa kau masih belum cukup untuk membalas kesakitan yang anak aku rasa. Tunggu kau, Razak. Aku akan hantar kau ke neraka!" desis Tuan Zabir. Nekad.

Maafkan ayah, Aisy. Ayah dah letakkan Aisy dalam bahaya. Tapi ayah janji, ayah akan selamatkan Aisy. Tunggu ayah, sayang, detik hati Tuan Zabir. Mutiara jernih mula bertakung di kelopak mata.

PEMUSNAH HATINơi câu chuyện tồn tại. Hãy khám phá bây giờ