LILY
"Kolla! Där är Sirius och hans kompisar!"Jag tittade upp från boken och mycket riktigt så var Black, Potter, Remus och Peter på väg mot oss. Jag suckade och vände mig till min kompis Mary.
"Gillar du fortfarande Black?"
"Ja" hon log drömmande. "Och jag tror att han gillar mig"
"Han och Potter är bara störiga och irriterande! Kom igen, du kan hitta någon bättre"
Mary öppnade munnen för att svara men hann inte innan killarna kom fram till oss.
"Tja, Mary!" Black log ett charmigt leende mot henne.
"Hej, Sirius" Mary rodnade men log tillbaka.
Jag öppnade boken igen och fortsatte läsa.
"Vad är det för stil, Lils? Man hälsar väl ändå när någon kommer fram till en?" Hans ton var skämtsam, något som irriterade mig. Hela han irriterade mig.
"Kalla mig inte Lils, Potter!" Fräste jag, utan att titta upp från boken.
"Okej, Lily. Men du, vill du gå ut med mig?"
Jag slog igen boken med en smäll och stirrade honom stint i ögonen.
"Nej, Potter! Jag går inte ut med dig"
"Okej" han log nonchalant innan han och hans kompisar gick iväg. Remus kastade en blick på mig över axeln och jag log ett ursäktande leende.
"Lily, var du tvungen att göra sådär? Nu gick ju Sirius också!" Klagade Mary. Jag muttrade något till svar, innan jag öppnade min bok igen.
"Lily, du kanske ska ge honom en chans ändå" sa min andra kompis Alice tankfullt efter en liten stund.
"Nej, nej och åter nej"
"Varför är du så hård mot honom, egentligen?"
"Han är en uppblåst skitstövel"
"Kanske inte när man lär känna honom. Remus är ju schysst och kompis med honom" påpekade hon.
Det hade jag inget svar på.
***
Jag, Alice och Mary var på väg till vårt vanliga träd vid sjön när vi hörde någon som vrålade:
"Levicorpus!"
Alla vi tre kände direkt igen rösten som Potters och det var inte direkt svårt att lista ut vem han just nu förhäxade. Vi skyndade ner mot bryggan, där en stor klunga elever hade samlats.
"Potter! Låt honom vara!"
Han tittade upp vid ljudet av min röst.
"Men tjena, Lils" sa han, i det vanliga oberörda tonfallet. Han låtsades inte om de andra eleverna, eller Sev som hängde upp och ner och skrek fula ord.
"Släpp ner honom nu!"
"Lily, jag kan klara mig själv"
Jag ignorerade Sev och stirrade istället på Potter.
"Visst, Lils. Den här gången, för din skull" Potter viftade med sin stav och Sev föll handlöst. När han landade på marken så hördes en dov duns. Han reste sig snabbt upp och pekade med sin stav på Potter.
"Sev, vi går" jag släppte Potter med blicken och började dra Sev därifrån.
När vi hade gått en bit så upptäckte vi att Potter följde efter oss. Sev riktade omedelbart sin stav mot honom medan jag frågade:
"Vad vill du?"
"Jag... jag vet inte" svarade han uppriktigt.
"Jaså?"
"Jag bara..." men längre hann han inte innan jag avbröt honom.
"Kan vi prata? I enrum?" Jag kastade en blick mot hans och mina kompisar som började närma sig oss.
Både Sev och Potter tittade frågande på mig. Men medan Sevs blick hade en ton av besvikelse så hade Potters en ton av hoppfullhet.
"Visst" på mindre än en sekund blev han sitt vanliga självsäkra jag igen.
"Nu?"
"Visst" jag släppte Sevs arm och vi började gå därifrån. Bakom oss så stirrade våra vänner.
Vi gick genom Hogwarts korridorer tills vi kom fram till vid-behov-rummet. Vi gick in och satte oss i en varsin fåtölj.
"Så, vad ville du?"
"Vänta dig ingenting, Potter. Du har inte förändrats alls i mina ögon. Jag vill prata om Sev"
"Snape" sa han kort och hans uppsyn blev mörkare. "Vad är grejen Evans?"
"Grejen är att han är min vän och jag vill att du slutar förhäxa honom!"
"Det gör jag när han slutar förhäxa mig!"
"Potter..." jag reste mig, och han gjorde likadant
"Vad, Evans?"
Jag svarade inte utan lade bara armarna i kors över bröstet.
Han tog ett steg närmare och så ett till. Vi stirrade på varandra ett tag innan han gjorde en snabb rörelse. Så snabb att jag knappt hann uppfatta den. Men jag hann ändå känna hans varma läppar mot mina.
__
Förlåt, förlåt för den enormt sega uppdateringen! Har inte alls haft inspiration att skriva på den här boken på ett tag så det är därför. Men jag hoppas ni gillade den här delen iallafall!
YOU ARE READING
one shots > HP
Fanfiction[STÄNGD] Kommer publicera one shots om olika shippar inom Harry Potter. Ni kan kommentera om det är någon särskild ship ni vill att jag ska skriva om. Ni kan absolut "beställa" shippar från nästa generation, Fantastic Beasts eller någon av mina fanf...