Onderzoek maart: de cijfertjes

547 85 24
                                    


Hallo allemaal!

Deze afbeelding leeft onze inhoudsrichtlijnen niet na. Verwijder de afbeelding of upload een andere om verder te gaan met publiceren.

Hallo allemaal!

Na een lange tijd kunnen wij dit nu eindelijk trots presenteren. Door de massale stroom aan reacties hebben wij ook deze maand, wellicht met een beetje achterstand, de resultaten voor dit onderzoek.

Deze maand hebben wij jullie een aantal vragen opgelegd met het doel om een beter perspectief te krijgen van de genres en de stereotypes die daarin voorkomen.

Sommige vragen hadden een open antwoord, waarbij je je eigen mening in kon vullen. Het zou waarschijnlijk een erg lang hoofdstuk worden als we elk antwoord uit zouden pluizen, dus daarom zullen we dat onderdeel tot een minimum beperken.

Wat zeiden jullie eigenlijk en wat vertelt dat over Wattpad? De resultaten kan je hieronder lezen!


1. Wat is je favoriete genre?

Wat als eerste direct opvalt aan alle reacties is dat de meerderheid meer dan één favoriete genre heeft, maar zelfs met deze meerderheid wint één genre het toch steeds van de rest.

Met 42 van de 113 reacties wint Fantasy het dik van de andere genres. Bij de tweede vraag kon je aangeven waarom het je favoriete genre is en de meesten hadden dezelfde reden: je kan een eigen wereld creëren en de fantasie van anderen is gewoon zo wonderbaarlijk.

Met twaalf stemmen, als je ook nog meerekent dat sommige dubbel gestemd hebben, komen deze drie genres samen: Fanfictie, Romantiek en Science-fiction.

De meeste mensen houden wel van zoetsappige verhalen, met of zonder jouw favoriete beroemdheid, en het wereld bouwen in Science-fiction trekt wel veel geïnteresseerden aan.

Verder komen natuurlijk de andere genres daar flink achter. Tienerfictie, Mystery/Thriller en Kort Verhaal blijken ook wel goed onder de radar te liggen hier op Wattpad.

Al met al kunnen we dus wel zeggen dat Fantasy zeker gewaardeerd wordt door de meeste mense hier op Wattpad.


2. Als je moest kiezen tussen stereotiepe verhalen, welke zou je dan kiezen?

Zoals je boven in dit staafdiagram kan zien, kiest de meerderheid toch voor de Bad Boy verhalen in de romantische sferen

Deze afbeelding leeft onze inhoudsrichtlijnen niet na. Verwijder de afbeelding of upload een andere om verder te gaan met publiceren.

Zoals je boven in dit staafdiagram kan zien, kiest de meerderheid toch voor de Bad Boy verhalen in de romantische sferen. Met 45,9% loopt het genre toch wel voor op de 36% die de Player/ Nerd verhalen hebben gekregen.

Daarachter lopen toch wel de wat minder populaire vampier - en weerwolf verhalen, waarvan de hoogste 21,6% uitmaakt. Hieruit blijkt dus dat de voorkeur voor stereotiepe verhalen toch wel in het genre romantiek ligt.


3. In welke genres komen de meeste stereotypes voor?

Hier kan je alweer zien dat inderdaad de meeste stereotypes in de genres Romantiek, Teen Fiction (tienerfictie) en Chicklit voorkomen

Deze afbeelding leeft onze inhoudsrichtlijnen niet na. Verwijder de afbeelding of upload een andere om verder te gaan met publiceren.

Hier kan je alweer zien dat inderdaad de meeste stereotypes in de genres Romantiek, Teen Fiction (tienerfictie) en Chicklit voorkomen. Met de grote hoeveelheid van 85,6% van alle stemmen staat het dik bovenaan.

Daarna komen de genres Paranormaal, Vampier en Weerwolf met de schamele 9,9%. Romantiek, Teen Fiction en Chicklit hebben, zonder enige discussie, de meeste stereotypes.


4. Welk genre zou, volgens jou, meer in de spotlight moeten staan?

Van de vele reacties zijn de meeste stemmen toch uitgegaan naar historische fictie. Met 19 stemmen, wat misschien best weinig lijkt, is het toch nog aan de top gekomen. Daarachter ligt, ironisch genoeg, Fantasy op de tweede plaats, terwijl het van zoveel mensen het meest favoriete genre is.

Daarachter komen natuurlijk Science-Fiction, Avontuur, Actie en Paranormaal.

Deze genres worden relatief gezien erg weinig gelezen, terwijl er zeker wel pareltjes tussen zitten.


5. Zou Wattpad meer aandacht aan die genres moeten geven en zo ja, hoe?

De meerderheid van de mensen vond dat er zeker wel iets aan gedaan moest worden. Bij voorkeur met schrijfwedstrijden of met promoties.

Het was moeilijk om op deze vraag een vaste oplossing te vinden, omdat het erg lastig is om een haast onbekend genre in één keer naar de top te krijgen.

Al met al kunnen wij als een kleine, maar open gemeenschap van lezers en schrijvers er misschien stukje bij beetje voor zorgen dat de kleine pareltjes ook worden gezien!


AFSLUITING
ONDERZOEK MAART

Dus, dat was alweer het onderzoek voor maart. Ons excuses voor de kleine vertraging: we hadden even wat kleine probleempjes deze maand met Team Onderzoek. Deze maand hadden we namelijk maar één onderzoekster, in plaats van twee. Namens het hele team bedankt, CrazyNinjaSkills! Je hebt het uitstekend gedaan en enorm veel respect dat je dit alles gewoon in je eentje opgelost hebt. Applaus!

Nu even over naar de broodnodige mededelingen. Jullie zijn waarschijnlijk allemaal heel benieuwd naar wanneer de Hidden Gems online komen. Hier hebben wij een heel eenvoudig antwoord op: heel binnenkort! Hou ons account dus goed in de gaten, want voor je het weet barst de strijd van April alweer los.

Spannend!

Fijn Pasen,
Team Wattned

Wattned 2017Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu