Nejznámější a nejčastěji se zjevující nadpřirozenou bytostí v Japonsku je Noppera-bo, tedy duch bez tváře. I když podle všeho bylo zaznamenáno jen pár případů v 70. a 80. letech minulého století, mnoho Japonců, kdo tohoto ducha bez tváře viděl. Jak Noppera-bo vypadá, a proč lidi tak děsí?
Japonská městská legenda
V japonském folklóru existuje velmi známá městská legenda, která se časem rozšířila po celém Japonsku. V každé městské legendě samozřejmě najdeme do jisté míry pravdivé i vymyšlené části a nemohou chybět ani hororové prvky. Co je z ústně podávané japonské legendy o Noppera-bo pravdivé a co vymyšlené, už nevědí ani samotní Japonci. O čem se tedy mluví v legendě o duchovi bez tváře?Jeden japonský obchodník před mnoha lety cestoval po japonských městech a v každém městě přes které šel se pokoušel prodat své zboží. Jednou během jedné ze svých cest potkal mladou ženu, která plakala, a tak se jí zeptal co se stalo.
Žena si svou tvář utřela od slz a otočila hlavu k obchodníkovi. Ten když spatřil její prázdnou tvář bez očí, nosu a úst, tak se vylekal, že okamžitě před ní utekl. Když vyčerpaný obchodník přišel do nejbližšího pohostinství, kde se chtěl najíst, hostinskému vyprávěl hrůzostrašný příběh, který se mu stal.
Hostinský najednou obchodníka ve vyprávění zastavil a otočil se tváří k němu se slovy: „Myslíš takto?“ Hostinského tvář byla prázdná stejně, jako tvář mladé ženy, kterou potkal předtím. Obchodník se vyděsil ještě víc a rozběhl se k budově, kde sídlili strážníci. Když však vběhl do budovy, zjistil, že i všichni strážníci jsou bez tváří.
Obchodník se po tomto zjištění nakonec vylekal až tak, že všechno svoje zboží nechal na místě, nikde se nezastavoval až přišel domů. Když zavřel a zamkl za sebou dveře, jeho překvapená žena na něj zavolala: „Co se děje, miláčku? Proč si už doma? „Manželce pak vyprávěl celý děsivý příběh, který zažil, a proč se vlastně vrátil tak náhle domů. Manželka se na něj otočila a zeptala se: „Myslíš takto? “
Zda se tento příběh odehrál takto, je sporné, ale v Japonsku asi není člověk, který by ho neznal. Tato legenda se dlouhá desetiletí tradovala mezi lidi jen ústně. Poprvé se o ní ve své knize – Kwaidan: Příběhy a studie zvláštních věcí, která vyšla v roce 1903, zmínil řecko-irský spisovatel Patrick Lafcadio Hearn, známý také pod japonským pseudonymem Koizumi Yakumo.
Výskyt ducha bez tváře
Rozšířená městská legenda o Noppera-bo zřejmě způsobila, že duch bez tváře je jedním z nejpodivnějších japonských přízraků. Mezi Japonci se sice říká, že tento duch, který se nejčastěji zjevuje jako ženská postava s hladkou bílou tváří bez očí, nosu a úst, není zlým duchem a většinou bývá neškodný, ale každého člověka dokáže vyděsit až k smrti, protože při téměř každém setkání s duchem Noppera-bo, je takových duchů na jednom místě hned několik.Začne to jedním duchem, který člověku ukáže svou prázdnou tvář. Vyděšený člověk pak před ním uteče, a hned při prvním setkání o tomto duchovi řekne kolemjdoucímu člověku.
Ten se na něj otočí také s prázdnou tváří, a takto se to opakuje několikrát. Obětem těchto duchů sice nic nehrozí, protože si z vyděšených lidí dělají jen „velkou zábavu“, ale labilnější člověk se může po takových opakovaných setkáních s duchem bez tváře vyděsit až k smrti.
Poslední svědectví o setkání Noppera-bo sice pochází ještě z roku 1981, ale většina Japonců ještě i dnes věří v existenci duchů bez tváří. Legenda se ve změněné formě s přidáním dalších hororových prvků dnes šíří hlavně po japonských internetových stránkách a sociálních sítích.
A proč se duch bez tváře lidem zjevuje, a co je vlastně zač? Americký odborník v japonistike (věda zabývající se japonským jazykem, literaturou, historií a kulturou) Andrew Kincaid o duchovi Noppera-bo říká, že „jde o zjevení, které má odrazovat lidi od míst, na které by neměly chodit.“
Je to však jen jedna z teorií. Další teorie hovoří o tom, že Noppera-bo je jen výplodem fantazie lidí se psychickými poruchami nebo chorobnými halucinacemi. Ať už to je jakkoliv, městská legenda o duchovi Noppera-bo je dnes nedílnou součástí japonského folklóru.
ČTEŠ
Japonské Legendy A Další
HororSvět se zdá na první pohled tak poklidný a překrásný. Tak nevinný. Avšak pojďme si povyprávět trochu více o tom, jak nevinný vlastně doopravdy je.