" macam mana study ?"
" macam tak ada harapan nak score. "
" susah ?"
" ... "
" baca al mathurat tak before study ? "
" tak. lupa. "
...
hanya kerana sesuatu yang manusia pandangan tinggi, kita tinggalkan pandangan Allah pada kita.
terlampau senak fikir macam mana nak score subject sebab takut parents malu kalau kita tak lulus, sampai lupa yang menuntut ilmu asalnya niat kena Kerana Allah, bukan Kerana Nak Score.
busy 24/7 days untuk study.
siapkan tugasan yang diberi sampai lupa, Allah lebih utama.
masa kita terlampau busy untuk tu.
tiba tiba, one day Allah uji kita dengan apa yang kita suka.
study.
Allah tarik minat kita untuk study, and bila dah sampai tahap tu, baru kita sedar yang Allah nak kita kongsi masa yang Dia bagi kat kita, untuk Dia jugak.
solat.
zikir.
baca al quran.
doa'.
pergi majlis ilmu.masa kita terlampau fix untuk study sampaikan Allah kita abaikan.
bro sis semua, dengar ni. rezeki tu milik Allah. ya, memang betul Allah kata dalam al quran, usaha. tapi, jangan lah berusaha punyalah gigih sampai Allah kita sisih.
ya, Allah akan beri mengikut usaha kita, and Allah jugak boleh halang kita daripada nak berusaha.
k faham ke ?
maksud saya, Allah pun boleh bolak balikkan hati kita untuk rasa malas nak usaha. so, untuk elakkan perkara ni jadi kat kita, kita kena jaga hubungan dengan Allah.
sebab apa ?
sebab, orang yang jaga hubungan dengan Allah akan ada rasa takwa. and, rasa takwa ni yang akan bantu kita untuk berusaha menuntut ilmu.
why rasa takwa ni membantu ?
jawapan dia sebab, orang yang bertakwa pada Allah, dia akan buat apa yang Allah suka and tinggalkan apa yang Allah tak suka.
so, bila kita bertakwa kepada Allah, kita akan tahu yang Allah suka orang yang menuntut ilmu sampaikan direkodkan dalam hadis yang orang yang menuntut ilmu akan dipermudahkan jalannya untuk ke syurga.
Allahu.
betapa besarnya tittle kita sebagai student.
tapi ingat, ada 2 tittle student yang kita kena tahu.
1. BKA
2. BKDpebenda BKA ngan BKD ni ?
1. BKA = Belajar Kerana Allah.
2. BKD = Belajar Kerana Dunia.
YOU ARE READING
Let's Tarbiah !!!
PoetryBuku ini saya terbit untuk muhassabahkan diri kita yang sementara hidup di dunia ini. Semoga dapat manfaat apabila membaca buku ini... Semoga Umat Islam bangkit... Dunia hari ini perlu memberi sentapan agar Umat Islam bangkit menjadi Singa Ummah. Ka...