BAHAGIA ?

707 68 0
                                    

Bismillah..

BAHAGIA?

Aku dah beriman, tapi kenapa hati aku masih tak tenteram?

Aku dah jaga solat 5 waktu, tapi kenapa aku masih di uji dengan kesempitan wang sehingga sesak dadaku?

Aku dah baca quran. Tapi kenapa aku masih di uji dengan masalah yang tak putus-putus.

Sedangkan Kau berjanji, andai aku taat padaMu ya Allah, kau akan kurniakan aku kebahagiaan?

Namun, kenapa ujian demi ujian yang kau beri? Sehingga kadang aku rasa beban dan hampir putus asa. Dadaku sesak, aku menangis menahan pedih dan sabar.

Di mana kebahagiaan?

Di mana... Aku terus mencari.

Aku cuba melihat kehidupan orang lain.

Sungguh aku terkejut.

Lebih ramai lagi kawan di sekelilingku yang di uji lebih dahsyat dariku.

Namun, yang lebih mengejutkan, aku lihat, mereka masih boleh tersenyum riang, bahkan semangat mereka cukup kuat.

Lalu aku bertanya kepadanya... Mengapa kau boleh bahagia dengan kehidupan kau yang daif sebegini?

Jawapannya menyentak hatiku dan membuatkan aku tertunduk.

Syukur.

Kebahagiaan itu adalah pada SYUKUR dan REDHA.

Air mataku menitik.

Telah lama aku tak bersyukur. Aku selalu menghitung segala ujian yang Allah beri padaku.

Tapi aku tak hargai segal nikmat demi nikmat.

Aku telah jumpa jawapan, jawapan atas segala persoalan tentang mengapa selama ini aku selalu resah, gelisah, terumbang ambing tanpa arah.

Rupanya, aku hilang sesuatu.

Aku hilang sifat SYUKUR.

Oh Allah..

Ampunkan aku.

Let's Tarbiah !!!Where stories live. Discover now