Pandang Pertama

2.4K 45 0
                                    

----✨----

Aku pergi ke kelas kawan-kawan rapat aku dengan niat untuk study dengan mereka. Waktu tu exam week jadi cikgu biarkan murid belajar sendiri dan aku pun apa lagi, ambil kesempatan terus hilangkan diri pergi ke kelas lain.

Kelas diorang di tingkat satu manakala kelas aku di tingkat dua blok tingkatan tiga. Azz dengan Syen pun sama tinggalkan kelas masing-masing, so ada geng lah ni.

Nak dibuat cerita, biasalahkan kalau kumpul kata nak studygroup akhirnya semua kelaut. Aku, Azz, Mirza, Dayah, Ani dan Syen duduk mengelilingi sebuah meja dan pelbagai cerita panas dalam dan di luar sekolah kami kongsi.

Sampai satu topik tentang suspek lesbian dalam batch kitorang, salah seorang kawanku menyebut tentang dia. Masatu aku masih belum kenal dia, cuma tahu nama je sebab aku ni jenis yang tak pandang orang sekeliling kalau tak penting.

Sedang rancak cerita tentang kemungkinan salah seorang murid kelas yang aku lepak ni tertarik kepada kaum sejenis, entah macam mana boleh naik nama dia.

"Aku rasa kan, dia tu macam les lah," kata Azz.

"Kau biar betul?" Kitorang merapatkan lagi kerusi ke Azz.

"Takdelah tapi aku tengok dia tu macam asyik nak manja-manja je, dengan aku satu hal pulak. Serious weh dia macam ada vibe les. Kadang dia dengan aku asyik nak berkepit je."

"Lagipun dia kan layan anime, mestilah dia tau pasal yuri apa semua tu. Yang perempuan dengan perempuan tu."

Aku meletakkan siku di atas meja lalu menampung dagu dengan tapak tangan bila mendengar perkataan yuri disebut. Berminat? Mestilah.

"Tapi korang kan rapat, duduk sebelah-sebelah pulak tu, mungkin sebab tu kot dia macam gitu."

"Entahlah weh, tapi dia punya cara tu buat aku was-was," Azz tergelak, "aku rasa macam aku ada crush lah dekat dia."

Ah sudah, ke situ pulak.

Kami berlima tergelak mendengar luahan Azz sebelum aku menyuruh mereka perlahankan suara kerana ada orang lain yang tengah belajar lagi.

"Mende seh kau Azz, biar betul sampai crush kat dia?"

"Takdelah tapi macam suka sikit tu adalah sebab ada moments yang buat aku macam berdebar sikit dengan dia tu. Dia ada macam satu effect ni lah, ntahlah aku pun tak tau."

"Macam-macam lah kau ni," kami tergelak kecil sebelum berubah ke topik lain.

Eh, diorang ni macam tak kisah je bila Azz kata yang dia ada crush dekat seorang perempuan.

Kawan-kawan aku ni jenis yang suka yaoi, manakala aku menuju ke arah perempuan dengan perempuan. Memang pernah diorang ada cakap dulu yang diorang geli tengok perempuan dengan perempuan sebab diorang pun dalam kaum yang sama. Itu aku tak faham.

Kalau ikutkan, group penyanyi yang aku jadi kipas-susah-mati pun memang group perempuan. Jadi rasa terasing tu selalu timbul dalam diri.

Aku minta diri untuk ke tandas dan ke kelasku sebentar untuk simpan buku yang dibawa sebagai props bila waktu dah sampai untuk rehat.

Sekolah ni memang tak guna loceng langsung. Katanya supaya pelajar dapat belajar pengurusan masa dan tak nak muridnya berlemak sangat. Tapi kalau dah sekolah semua perempuan pulak tu, memang ada jugaklah lemaknya yang manja-manja tu kan.

Masuk kelas, classmate aku tanya tadi pergi mana sebab cikgu masuk. Alamak, janganlah dicop budak ponteng kelas lepas ni.

Bila balik ke kelas diorang, dah ada makanan yang dibeli dari kantin di tangan masing-masing dan aku pun merajuk berapa saat sebab diorang tak tunggu aku nak turun ke kantin.

Dari Mata (COMPLETED)Where stories live. Discover now