Bab 5

1K 36 5
                                    


————✨————

Keesokan harinya aku ke sekolah dengan mata panda akibat daripada terlalu memikirkan tentang kejadian di sekolah petang semalam.

Tipulah kalau tak terfikir yang dia nak confess semalam. 7:45 pagi aku sampai di pintu pagar sekolah, ternampak pengawas yang sudah menunggu untuk mencatit nama pelajar lewat. Eh, biasanya time2 macam ni dah habis perhimpunan pagi takde pengawas.

Kak Jia atau nama penuh dia, Najiha Afika. Dia ni ketua pengawas sekolah. Dulu aku dan dia ada sejarah tersendiri masa aku tingkatan satu.

     "Kak Jia, nama kita pun kena tulis sekali ke?" Cubaan pertama untuk mengendeng tak nak kena dimerit.

     "Ya lah, habis tu?"

     "Alah akak, bukan sengaja kita datang lambat."

     "Apa sebabnya?"

     "Tu, ni tadi polis tahan sebab mak kita terlanggar lampu merah."

     "Ha budak ni kan, tulis nama tu sekarang," balas Najiha, tegas.

     "Akak, kita kan kesayangan akak, kali ni je," aku mula membuat muka comel depan kak Jia.

     "Sebab sayang la kena tulis ya sayang," aku hanya mampu memuncungkan mulut sambil kak Jia mencubit pipiku.

     "Pai ati, akak."

Dia tergelak.

     "Tu mata tu kenapa? Putus cinta?"

     "Aah, akak tinggalkan kita, patah seribu la kita."

     "Dah sudah, fikir sweet ke? Dah lah lewat."

     "Takdelah lambat sangat, akak tak masuk kelas ke?"

     "Assembly dah habis awak kata tak lambat sangat?" Tanya kak Jia sambil menutup buku kehadiran lewat.

     "Hehe, kita jalan sama jom, lama tak sembang dengan akak," ujar aku sambil tersengih macam kerang busuk.

Sambil berborak dengan kak Jia, pelajar yang lain baru keluar dari dewan terbuka, masing-masing menuju ke kelas, ada yang bawa buku dengan beg sekali.

Aku tak henti sengih bila kak Jia buka cerita pasal nama aku yang selalu ada dalam kehadiran lewat. Sambil melayan dia membebel aku mencari si dia yang buat aku tak boleh tidur malam tadi.

     "Orang cakap dengar tak?"

     "Dengar," jawab aku acuh tak acuh sebab masih berusaha cari muka yang aku rindu.

     "Lain kali orang nasihat dengar," aku terus melompat kecil sebelum memeluk kak Jia yang sedang bagi cubitan mengalahkan gigitan semut api.

     "Akak, sakitlah lemak kita."

     "Ha tu lah orang cakap dia mengelamun."

Sambil aku mencebik muka aku terlihat Nadin dari anak mataku sedang memandang ke arah kami. Muka poker face dia tetap menawan hati dan perasaan. Garang betul, mungkin dia tak ada mood pagi-pagi ni.

Aku memalingkan muka ke arah dia sebelum tersenyum sambil melambaikan tangan. Dia hamya tersenyum kecil, yang memang nampak sangat tak ikhlasnya sebelum menoleh ke arah rakan sekelas dia.

Eh?

     "Nak pergi mana ni?" Perhatian aku teralih semula ke kak Jia.

     "Nak pergi kelas."

     "Dah tu kenapa ikut akak?"

     "Eh? Akak tak nak pergi kelas ke?"

     "Awak mengelamun apa ya sayang? Blok form 4 tu kat sana, akak nak pergi bilik pengawas ni."

Dari Mata (COMPLETED)Where stories live. Discover now