Part 2

504 25 3
                                    

  PART 2

Ngam2 jam 9am kami suma sna suda rumah mentua Cy berkumpul. Ndak kesabaran la ba ni. Awal start, awal abis. Awal kena gaji, awal la kami p men billiard. 

"Ba, pandai2 la kamu atur tu ah. Jaga2 kamu kio. Jangan men2. Nanti kena kacau. Nanti mentua sa yg kasi gaji kamu lepas kamu siap", blang C Cy sama kami sebelum dia p keja.

Aik heran plak kami kena pesan gitu. Mau kasi bersih stor ja pun tapi kena pesan macam yang berat tul tu kerja. 

Jadi kami 4 orang start la kunun mau kasi bersih tu stor. Ni stor dulu actually tempat kena simpan barang time orang mongomot (katam padi). 

Kami buka ja tu stor kan, macam ada angin ja kuar ni. Skali kami tinguk, kebanyakan dia kayu2 lama ba. Ada juga la almari lama2. Jadi kami apa lagi, kasi kuar trus tu muscle2 kami supaya cepat abis. 

Jadi kami bongkar2 tu stor kan, kutur nyaaaaa. Ntah brapa lama suda tu barang2 kena simpan sna dalam ni. 

Kami susun bagus2 la tu kayu tuk kena bakar. Masi lagi kami buka2 tu dinding stor kan, tba2 c Ken nampak ada 1 lubang. Terkejut dia banyak anak ular hitam kuar dari tu lubang. Macam cacing punya size ja tu anak ular hitam.

Nah c Ken pun apa lagi, dia p amik tu air dari dolom trus dia tuang ba dalam tu lubang. Pastu dia pigi lagi cucuk kayu sumbat tu lubang. Ketawa2 kami tinguk ni. Lepas tu, punya banyaakkkk anak ular hitam tu kuar. Macam semut ni. Ba, apa lagi, kami pun p injak2 ba tu anak ular. 

Macam mainan ja sma kami ni. (Siou, kami memang jajal ba dulu)

Tidak lama lepas tu, kami sambung la bungkar tu stor, tiba2 banyak plak katak kuar dari pisuk2 tu stor. Aik, dari mana saja ba ni binatang suma ni. Katak yang gumuk ok. Sangat banyakkk. Ong ong ong tu katak bunyi. Sempat lagi c Ah Vui p tangkap 1 katak tu ah.

Pastu c Ah Vui p gusuk ba smpai hancur guna berus dawai. Trus kami pun ketawa2 tinguk dia buat gitu. Sa pun ndak tau apa kami pkir time tu. Kesukaan plak kami buat gitu.

Trus kami sambung lagi buat keja kami. Nah ni kali c Andy jumpa cicak besar. Sangat besar ok. Dekat2 size tu anak biawak. (Macam tokek ba tu bila ingat balik tp time tu belum gia tokek femes)

Tu cicak lari ba nampak kami tapi punya cepat c Andy p amik tu spade humban sna leher tu cicak smpai half putus ba. Yeah kunun kami kena tu cicak. Kesukaan ba sebab 1st time nampak cicak besar.

Trus c Andy p tarik lidah tu cicak suruh sa bakar tuk makan kunun. Mehhhh... sepa la mau makan tu. Kami ketawa2 lagi. Kami sangih2 lg c Ah Vui suruh dia yang makan tu lidah cicak.

Pastu kami amik la tu botol plastik kusung isi air kencing kami ba. Trus kami siram2 c Ah Vui. 

Kesian ba Ah Vui, dia la slalu jadi mangsa gurau kami. Lari2 ba c Ah Vui time tu smpai dia lari p jalan raya. Bau kencing suda dia. "Bagus sa p mandi dlu. Macam apa saja bau sa ni kamu p siram2 guna air kencing. Mau siap suda kan. " blang c Ah Vui. Trus dia lari noh p rumah dia (Rumah dia actually sebelah ja ba, rumah c Andy pun d sebelah juga. Cuma rumah sa sma c Ken ja jauh ckitt. Kamu tau la kan kalo style kampong bukan gia berjauhan betul rumah2 ni)

Time c Ah Vui lari p rumah dia tba2 dia teriak "Aduuuiii. Ui budu ba kamu ni, napa jg kamu p humban kayu basar d blakang sa." 

"Aik, bila masa kami humban ko kayu. Moginipi. Ada ko nampak meh kayu dekat2 ko, muhau." sa jawab dia.

Trus c Ah Vui pot pet pot pet sendri sambil plang p mandi sna rumah dia.

"Tumingan ba c Ah Vui ni. Teda2 pun dia cakap dia kena humban kayu." Sa bising2 sma drg. C Andy sma c Ken pun ikut2 ja ketawa. 

Mau siap suda karaja kami. Paling last mau bakar tu kayu2. Ngam2 lagi ada pintu basar kira2 10 kaki kin tinggi dia tu. Tu pintu kami taruh paling atas trus kami bakar. Ketawa2 kami ni gembira siap suda kerja. Trus sa teringat tu cicak tadi, sa p amik trus sa buang dalam tu api. 

Time tu anjing2 yang lain mau start suda bunyi2. Yg heran drg bunyi2 p arah kami ba. Macam baru juga tu api basar tba2 tu langit hitam ah. Padahal bukan men cerah ba sebelum tu. 

Sa prasan ada orang tinguk2 ba dari tadi. Sa rasa tu nenek ba tinguk dari tingkap atas rumah tu, tp bila sa tinguk balik cepat2 kena tarik tu langsir ni. Skali sa tinguk lagi balik cepat2, betul2 ah tu nenek tinguk kami. Dia tinguk ja kami bakar ni. 

5 minit kemudian trus turun hujan. Lebat lagi tu. Cepat2 kami p sna pintu panggil tu nenek minta gaji kami.

"Nek, siap suda kami kasi bersih tu stor. C Cy ckp minta sma nenek ja tu duit gaji kami," sa blang sma tu nenek. 

Lama juga kami tunggu dia jawab trus tba2 dia buka noh tu pintu dia, buka ckit ja ah. Kasi tinguk separuh muka ja. Dia bagi RM40 trus dia cepat2 lagi tutup tu pintu. 

"Err... tq ah nek," sa jawab sambil sa angkat bahu tinguk diorang.

Skejap ja tu hujan turun smpai tu api pun terpadam. Tu anjing masi lagi bunyi2. Macam semua anjing ba bunyi. Dari sanaaa seberang pun ikut bunyi. 

"Ba, kita balik mandi dlu jap pastu 1 jam gitu kita jumpa sna bus stop ah. Puas la kita men billiard ni ari." sa ckp sma drg. Trus ngam2 c Ah Vui sampai.

"Ah ngam la ko smpai tu, mcm perempuan ja ko mandi punya lama. Nah gaji ko. Kami lagi ni mau p mandi pastu baru kita p men billiard. Ko ikut sa plang la dlu. Bising nanti mami sa kalo dia nampak sa mansau ja. Kalo dia tanya, ko cakap ja kita p sambung kerja ah." awal2 sa warning c Ah Vui.

Batuk2 c Andy sa nampak time tu, tadi tidak pun batuk. Kena asap kin sa pkir. Trus kami masing2 pun balik rumah p mandi dlu.

GARA2 RM10Where stories live. Discover now